مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با بر شمردن تامین مالی به عنوان چالش اصلی، خواستار آن شد که جامعه مهندسی استان با به کارگیری فناوری های نوین ساخت، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، زمان ساخت را کوتاه کرده و از افزایش غیرمتعارف هزینه تمام شده پروژه ها جلوگیری کنند.

به گزارش صبح دریانیوز به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی هرمزگان، در همایش مدیریت انرژی در ساختمان که با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، مدیرکل دفتر مقررات ملی وزارت راه و شهرسازی، مدیران ارشد حوزه راه و انرژی و جمعی از مهندسان برگزار شد، مجید سلحشور مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، بر ضرورت شکل‌گیری گفتمان مشترک مهندسی، به‌کارگیری فناوری‌های نوین ساخت و کاهش مصرف انرژی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن تأکید کرد.

سلحشور با اشاره به گستره پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان گفت: هم اکنون بیش از ۲۹ هزار واحد مسکن حمایتی ۹۹ ساله در هرمزگان در حال ساخت است و در مجموع ۴۷ هزار واحد برای استان تعریف شده است، این آمار جدا از واحدهای خودمالکی شهری و روستایی و نیز طرح‌های واقع در محدوده بافت‌های فرسوده است.

وی تأمین منابع مالی را مهم‌ترین چالش اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۴۱۱ هزار واحد مسکن ملی در کشور به شبکه بانکی متصل نشده بود که این عدد اکنون به ۳۵۰ هزار واحد کاهش یافته است. اولویت ما در هرمزگان، اتصال ۱۳ هزار واحد آغاز شده به بانک‌هاست هرچند لازم است برای تعداد بیشتری از پروژه‌ها قرارداد مشارکت مدنی منعقد شود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با تأکید بر اینکه موفقیت طرح‌های کلان مسکن نیازمند گفتمان مشترک میان دستگاه‌های اجرایی، مهندسان و سازندگان است، گفت: مهندسان باید برای به‌کارگیری روش‌های نوین ساخت همکاری کنند. کاهش زمان ساخت، از بروز تورم در پروژه جلوگیری کرده و هزینه تمام‌شده را برای متقاضیان کنترل می‌کند.

سلحشور با اشاره به ناترازی انرژی در کشور، اجرای دقیق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را یک ضرورت دانست و افزود: مهندسان باید با بهره‌گیری از راهکارهای فنی و روش‌های نوین، مصرف انرژی در ساختمان‌ها را کاهش دهند، بدون اینکه هزینه تمام‌شده پروژه‌ها دستخوش افزایش غیرمتعارف شود.

وی همچنین نقش جامعه مهندسی را در حوزه راه‌سازی مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مهندسان می‌توانند در ایمن‌سازی، طراحی اصولی و کاهش هزینه‌های ساخت جاده‌ها نقش مؤثر داشته باشند و سرعت اجرای پروژه‌ها را افزایش دهند.

در بخش پایانی نشست، مباحثی درباره اولویت‌بندی پروژه‌های راه در استان مطرح شد: از جمله اینکه توسعه مسیرهای راه‌سازی باید متناسب با نیازهای جمعیتی و در راستای افزایش دسترسی سکونتگاه‌های شهری و روستایی هدایت شود.

پایان خبر/