رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی هرمزگان در نخستین همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما در هرمزگان، که در سالن همایش این اتاق برگزار شد، گفت: امروز اتاق بازرگانی هرمزگان بر خود می بالد که میزبان اندیشمندان، تولید کنندگان ، پژوهشگران و بازرگانان در حوزه کشاورزی و محصولات گرمسیری است.

به گزارش صبح دریانیوز، محمدرضا صفا با بیان اینکه استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۱۶۰ هزار هکتار اراضی باغی، زراعی و تولید سالانه حدود ۳ میلیون تن  محصولات مختلف کشاورزی نقش مهمی در تامین نیاز کشور و تولیدات صادرات محور دارد، عنوان کرد:  تنوع محصولات به خصوص انواع منحصر به فرد گرمسیری وخرما به عنوان یک محصول کلیدی در صنایع تبدیلی وامنیت غذایی می تواند نقش مهمی در افزایش درآمد باغداران وپایداری اقتصاد کشاورزی در منطقه داشته باشد.

صفا با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی، آب و هوایی و مشکلات عرضه و تقاضا در بازار محصولات کشاورزی موضوع بازنگری در الگوی کشت و تولید محصولات کشاورزی را الزامی کرده است، افزود:  در صورتیکه به این موضوع مهم پرداخته نشود موجب آسیب های جدی به اقتصاد کشاورزی در کشور خواهد شد. بنابراین طراحی نقشه راه و توجه به قابلیت ها و ظرفیت های منطقه ای و اقلیمی می تواند افقی روشن تر را در دور نمای بخش کشاورزی پدیدار کند.

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان توضیح داد: در اولین همایش نباتات گرمسیری و خرما که طراحی وهماهنگی آن طی یکسال گذشته انجام شده سعی کردیم تا با مشارکت عوامل اجرایی پژوهشی ، تجاری و محققان و متخصصان داخل و خارج از کشور ضمن به اشتراک گذاشتن تجربیات ویافته‌های علمی و فناوری‌های نوین کشاورزی جهت اجرای سیاست‌های راهبردی و نیز  شبکه سازی بین حلقه های زنجیره تولید نسبت به معرفی پتانسیل ها و قابلیت های مهم در این زمینه اقدام شایسته ای صورت پذیرد و ضمن شناسایی و اولویت بندی مشکلات با کمک افراد موثر ملی و منطقه‌ای راهکار اجرایی معرفی و پیگیری شود.

این مسئول اقتصادی با بیان اینکه از کشورهای اسپانیا و استرالیا مهمان هایی داریم، اضافه کرد: دستورالعمل هایی برای رفاه در تنوع محصولات کشاورزی داده شده است و در این همایش ۲ روزه سعی شده با توجه به اقلیم میوه های جایگزین پیشنهاد شود تا کشاورزان ما با آنها آشنا شوند و بتوانیم قدمی برای پیشرفت اهداف فعالان اقتصادی برداریم.

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان، مطرح کرد: سعی کرده ایم متدهای روز، کشت های جایگزین و اقلیم شناسی  را در ۱۴  پنل با ارائه و آموزش کارشناسان و پژهشگران بین المللی و کشوری در این ۲ روز همایش  ارائه دهیم.

وی،اظهار امیدواری کرد:  در ابتدای راه با یاری گرفتن از خداوند بزرگ و همفکری و همراهی تمامی عوامل تاثیر گذار نتایج خوبی حاصل شود.

گفتنی است، نخستین همایش بین المللی میوه های گرمسیری و خرما در ۱۴و ۱۵ اسفند ماه سالجاری در اتاق بازرگانی هرمزگان در حال برگزاری است.

پایان خبر/

جمیله دبیری نیا