مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در نشست مشترک با ناظر گمرکات هرمزگان در جمع خبرنگاران استان از آغاز عملیات اجرایی مجتمع بندری مُکران بعنوان بزرگترین مرکز اقتصادی کشور در سفر رئیس جمهور خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، حسین عباس نژاد ، افزود : از دیگر برنامه های ما برای سفر ریاست جمهور توسعه بندر ابوموسی برای تأمین رفاه مردم ابوموسی و ارتباط و اتصال بهتر با سرزمین اصلی را در دستور کار قرار دادیم  .

عباس نژاد ، با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کشور در بحث عملکرد با ۸۰ میلیون تُن ظرفیت در بندر شهید رجایی پیش می‌رویم و توانسته‌ایم نیازهای کشور را برطرف کنیم، ادامه داد : امیدواریم در آینده با افزایش ظرفیت ترانزیت خود به اهداف پیش‌بینی شده برسیم.

وی ، عنوان کرد : دولت سیزدهم آمد تا بتواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشور باشد، به تبع آن در هرمزگان به عنوان قطب اقتصاد دریایی کشور ما نیز باید بر اساس سیاست‌های دولت ادامه مسیر می‌دادیم و در این راستا در ۲ سال گذشته پروژه‌های بزرگی انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، با اشاره به اینکه افتتاح بندرخمیر از جمله مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته بوده است، توضیح داد : این پروژه در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل ، صادرات و واردات مواد معدنی موجود در معادن غرب استان انجام شده است و امیدواریم  این بندر با عملکرد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن، بتواند اقتصاد کشور را در وضعیت بهتری قرار دهد.

عباس نژاد ، با بیان اینکه فاز ۳ بندر شهید رجایی به بهره‌برداری رسیده و اکنون در راستای رفع مشکلات بندر گام برداشته‌ایم ، بیان داشت : در راستای تقویت ایمنی بنادر با افتتاح ساختمان مرجع دریایی که مرتفع‌ترین برج کنترل بنادر سراسر کشور است، نظارت خود را بر فعالیت های دریا محور گسترده تر کرده‌ایم.

این مسئول ، با اشاره به اینکه  تفاهمنامه توسعه گردشگری دریایی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری منعقد شده است ، خاطرنشان کرد :  با افتتاح این پروژه در سال‌های آینده استان از لحاظ گردشگری با توسعه و تحول قابل توجهی روبرو خواهد شد و  تلاش داریم بندر سیریک که می‌تواند در معیشت مردم شرق استان بسیار تأثیرگذار باشد، در سفر رئیس‌جمهوری به هرمزگان به بهره‌برداری برسد.

عباس‌نژاد با بیان این موضوع که  گمرکات استان شامل ۵  اداره‌کل به تفکیک در  بندرعباس گمرک شهید رجایی و گمرک شهید باهنر ، گمرک بندرلنگه ، گمرک منطقه آزاد قشم و گمرک منطقه آزاد کیش و ۲۶ دفترخانه گمرکی است، اضافه کرد :  گمرکات هرمزگان به‌تبع فعالیت سازمان بنادر در بندر شهید رجایی بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های گمرکی کشور را در بر دارد.

وی ، اضافه کرد : گمرکات بسیاری در استان با فعالیت‌ها و رویه‌های محدودی وجود دارند و توانستیم در یک سال گذشته در گمرکات سیریک و پارسیان، تمامی رویه های موجود را فعال کنیم.

 

*انعقاد تفاهمنامه انبار اختصاصی و انتقال کالا در مُکران

 

ناظرگمرکات استان هرمزگان نیز در این نشست ، با بیان اینکه یکی از مشکلات در گذشته این بود که بازرگانان مجبور بودند برای اظهار کالاهای خود به بندرلنگه مراجعه کنند اما اکنون این مشکل برطرف شده است، گفت : در مُکران تفاهمنامه انبار اختصاصی و انتقال کالاها به صورت کانتینری را منعقد کردیم تا بخشی از چرخه اقتصاد کشور را جلو ببریم.

حسین سعیدی افزود :  با تلاش سازمان بنادر اسکله‌ای در بندرخمیر ایجاد شده و به تبع آن گمرک بندرخمیر نیز کار خود را آغاز کرده است.

سعیدی ، عنوان کرد  : در سال گذشته رویه پیله‌ وری ملوانی که تنها در بندرخمیر فعال بود را با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت در بندر تیاب و سیریک نیز فعال کردیم.

به گفته وی ، در مُکران تفاهمنامه انبار اختصاصی و انتقال کالاها به صورت کانتینری را منعقد کردیم تا بخشی از چرخه اقتصاد کشور را جلو ببریم.

مدیرکل گمرک بندر شهید رجایی ، خاطرنشان کرد: از این پس در راستای ترخیص کالاهای اظهاری ضمانتنامه ‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان از ۶ ماه تا یک سال صادر می‌شود.

گفتنی است ، خبرنگاران از محوطه عملیاتی بندرشهید رجایی و ساختمان مرجع دریایی بازدید و در پایان به مناسبت روز خبرنگار تجلیل شدند .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر  /