با حضور ارزیابان شرکت TURKAK ترکیه، ارزیابی مراقبتی استاندارد ISO17025 در شرکت فولاد هرمزگان با موفقیت انجام شد.

به گزارش صبح دریا نیوز ، ارزیابی مراقبتی استاندارد ISO17025 توسط شرکت TURKAK ترکیه در فولاد هرمزگان انجام شد.

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های شرکت فولاد هرمزگان، عنوان کرد: نتایج آزمون‌ها مبنایی هستند که تصمیمات اقتصادی، اکولوژیکی و قانونی بر مبنای آن‌ها اتخاذ می‌شوند؛ از این رو، نتایج باید دارای یک کیفیت مشخص باشند. هدف کلی از پیاده‌سازی استانداردها، حصول اطمینان از این موضوع است که نتایج دارای دقت و درستی کافی هستند که نه تنها تجهیزات مورد استفاده در اندازه‌گیری، بلکه کلیه پارامترهای تاثیرگذار بر این فرایند مانند اپراتورها، تغییرات محیط و غیره تحت کنترل بوده و همواره پایش می‌شود.

رضا باران پویان، افزود: فرایند اندازه‌گیری، فرایندی تولیدی است که محصول آن، ارقام است. قابلیت اطمینان از ارقام تولید شده در یک آزمایشگاه نقطه عطف عملکرد یک آزمایشگاه به شمار می‌رود. یکی از استانداردهای مورد استفاده در این زمینه استاندارد بین‌المللی ISO17025 با عنوان الزامات عمومی  برای صلاحیت آزمایشگاه آزمون و کالیبراسیون است که همواره شعار این استاندارد «یک استاندارد، یک تست و پذیرفته شده همه جا» بوده است و نتایج آزمایشگاهی که این استاندارد را پیاده‌سازی کرده، در بیش از ۷۰ کشور دنیا قابل پذیرش و استفاده است. با پیاده سازی این استاندارد در یک آزمایشگاه باعث ایجاد اطمینان در مشتری و جلوگیری از موازی‌کاری و دوباره‌کاری در آنالیز محصول تولیدی و یا مبادله شده می‌شود.

باران پویان ، تصریح کرد: فولاد هرمزگان با توجه به رویکرد صادرات‌محور در راستای افزایش اطمینان به مشتریان داخلی و خارجی، در سال ۲۰۱۵ اقدام به پیاده‌سازی الزامات و دریافت گواهی‌نامه استاندارد ISO/IEC17025 ویرایش ۲۰۰۵ از مرجع بین‌المللی اعتباردهی کشور ترکیه TURKAK کرد. دریافت این گواهی‌نامه موجب افزایش اطمینان از کیفیت محصولات تولیدی فولاد هرمزگان و همچنین کمک به حل اختلافات ایجاد شده در خصوص آنالیزهای ارسالی به مشتری در بازارهای بین‌المللی شده است.

وی ، خاطرنشان کرد: با توجه به بازنگری استاندارد ISO/IEC17025 در سال ۲۰۱۷ و لزوم پیاده‌سازی الزامات جدید این استاندارد گواهی‌نامه استاندارد الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه آزمون و کالیبراسیون بر اساس استاندارد  ISO/IEC17025 ویرایش ۲۰۱۷ مجددا در سال ۲۰۲۲ دریافت شد. با توجه به دوره چهار ساله  اعتبار این گواهی‌نامه، طبق الزامات مرجع اعتباردهی در این دوره زمانی چهار ساله دو بار ارزیابی مراقبتی توسط مرجع صدور گواهی صورت می‌گیرد که در این ارزیابی مدارک فنی و الزامات مورد نیاز به مرجع اعتباردهی ارسال می‌شود.

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های شرکت فولاد هرمزگان ، مطرح کرد: پس از بررسی مدارک ارسالی تاریخ ارزیابی حضوری تعیین می‌شود که در این ارزیابی به راستی‌آزمایی مدارک ارسال شده ، مصاحبه حضوری با کارکنان و همچنین بازید از آزمایشگاه و مشاهده نحوه انجام آزمون‌ها پرداخته می‌شود. در مهر ماه سال جاری با حضور سه نفر از ارزیابان شرکت TURKAK ترکیه اولین دوره ارزیابی مراقبتی استاندارد ISO17025 در فولاد هرمزگان بر گزار شد.

 این مسئول ، بیان داشت : با توجه به اینکه ۱۶ روش آزمون در دامنه کاربرد این استاندارد قرار دارد، این ارزیابی با برگزاری جلسه افتتاحیه آغاز شد. سپس با بازدید از آزمایشگاه‌های فولاد هرمزگان و ارزیابی در دو بخش سیستم مدیریت کیفیت و بخش فنی ادامه پیدا کرد. بعد از پایان ارزیابی از نقاط قوت ذکر شده توسط ارزیابان در خصوص آزمایشگاه‌های فولاد هرمزگان می‌توان به سیستم پیاده‌سازی شده در آزمایشگاه در خصوص آزمون‌ها و ارایه نتایج، سیستم الکترونیکی داده‌ها و سوابق آزمایشگاه، مهارت پرسنل در جاری‌سازی روش‌های آزمون و همچنین استفاده از به‌روزترین تجهیزات به خصوص استفاده از دستگاه XRF بومی‌سازی شده در داخل کشور می‌توان اشاره کرد. از نقاط مثبت ارزیابی مراقبتی این دوره حضور ارزیابان متخصص و مرتبط با فعالیت‌های آزمایشگاه را می‌توان اشاره کرد که این مهم  باعث ارتقای دانش کارکنان آزمایشگاه و همچنین آشنایی با به‌روزترین روش‌های ارزیابی می‌شود.

وی در پایان از زحمات همه پرسنل آزمایشگاه و همچنین پرسنل سایر مدیریت‌های مختلف فولاد هرمزگان که در بخش‌های مختلف در برگزاری این ارزیابی مشارکت داشتند، تقدیر و تشکر کرد .

پایان خبر /