مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان در نشست خبری به مناسب سفر دوم رئیس جمهور به هرمزگان گفت :98  پروژه با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان در دهه فجر امسال در استان به بهره برداری می رسد .

به گزارش صبح دریانیوز ، عباس شرفی با اشاره به عملکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ، افزود : از این پروژه ها ۲۶۰ کیلومتر احداث راه روستایی  است .

شرفی با اشاره به اینکه  طول راه‌های آسفالت شده از ابتدای دولت سیزدهم بیش از کل راه‌هایی است که قبل از انقلاب ساخته‌شده است، ادامه داد: پروژه‌های قابل بهره‌برداری در سفر رئیس‌جمهور که اولویت‌های مهم این اداره کل است، بهسازی آسفالت ۴۹۲ کیلومتر از راه‌های استان بااعتبار قریب به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می رسد، احداث ۲۶۰ راه روستایی بااعتبار ۱۳۰۰ میلیارد آماده بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد : به‌طور کلی در سفر رئیس جمهور به استان ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید که ۴۹۲ کیلومتر شامل بهسازی و روکش آسفالت محورهای اصلی و روستایی و ۲۶۰ کیلومتر هم احداث راه روستایی است که یک اتفاق بسیار خوبی در سطح استان و اداره کل رقم خواهد خورد.

شرفی به ۴۴ تردد یکهزار انواع وسایل سنگین در هرمزگان اشاره و عنوان کرد:  اکثریت محورهای استان، محورهای ترانزیتی و بسیار مهمی هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان با بیان اینکه طول کل محورهای استان هرمزگان ۱۲ هزار و ۸۳۸ کیلومترمربع است، مطرح کرد: محورهای استان هرمزگان دارای ۳۴ کیلومتر آزادراه، ۷۷۶ کیلومتر بزرگراه، ۶۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۱۷۲۰ کیلومتر فرعی و طول راه‌های آسفالت ۵ هزار و ۲۵۴ می‌باشد. همچنین تعداد تونل‌ها ۹ دستگاه، تعداد ماشین‌آلات ۳۶۳، پاسگاه‌های پلیس‌راه ۱۰ ساختمان اداری ۲۳، تعداد محورهای مجهز به تردد شمار برخط ۹۳، تعداد دوربین‌های نظارت ۴۶، تعداد دوربین کنترل سرعت جاده ۸۱ و تعداد ناوگان دارای ردیاب هم ۲۲۵ است.

به گفته وی، طی ۹ ماه سال جاری، ۲۲۰ میزان بار در بخش حمل‌ونقل جابجا شده است و تعداد بارنامه‌های صادره نیز یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار، میزان درآمد ۲۸۵۹ میلیارد تومان، میزان بار ترانزیت شده استان ۳، تعداد ترانزیت شده در استان ۱۵۷۷۲۳ و میزان درآمد ترانزیت هم ۲۰ میلیارد شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ثبت‌شده است.

شرفی با اشاره به اینکه میزان مسافر جابجا شده با اتوبوس ۶۶۵ هزار و ۳۷۷ بوده است، بیان داشت : تمام سفرهایی که در استان انجام‌شده است نیز ۱۳۸ هزار و ۹۵۹ ثبت‌شده است.

در بخش نوسازی ماشین‌آلات راه‌سازی و راهداری یک مناقصه برای خرید ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی و راهداری برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه روز دوشنبه دوم بهمن‌ماه به سرانجام رسید و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با این تعداد ماشین‌آلات که وارد استان می‌کنیم، بخش زیادی از دغدغه در خصوص احداث و نگهداری راه‌های اصلی، فرعی و روستایی داریم نیز به سرانجام برسانیم.

شرفی بابیان اینکه استان هرمزگان به‌تنهایی ۴۰ درصد از ترانزیت کل کشور را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت : بخش ترانزیت این اداره در تردد ۹ درصد و در وزن ۴ درصد نسبت سال گذشته افزایش داشته است. همچنین در بحث درآمد قریب به ۲۲۱ میلیارد تومان با ۸۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گفته وی، دریکی از مصوبات رئیس‌جمهور به استان، بحث احداث سه رادار خانه در شهرستان بشاگرد بوده که خوشبختانه هر سه رادار خانه آماده بهره‌برداری هستند.

این مسئول درباره آخرین وضعیت راه‌های روستایی استان عنوان کرد: تعداد کل روستاها و آبادی‌های استان ۲۰۱۹ قریب به ۲ هزار و ۲۶۹ آبی است که یکهزار و ۷۰۷ آبادی دارای سکنه است. یکهزار ۲۰۶ آبادی معادل ۷۰٫۶۵ درصد از آسفالت برخوردار هستند، تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار  یکهزار و ۳۳۱ روستا و تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای راه آسفالته،  یکهزار و ۱۰۰ روستا، تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد راه آسفالته، ۲۳۱ روستا و طول راه موردنیاز برای برخوردار نمودن روستاهای باقی‌مانده بالای ۲۰ خانوار، یکهزار و ۴۶۶ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه طول کل راه های روستایی استان ، ۹ هزار و ۹۳۸  کیلومتر است، خاطرنشان کرد :  ۴ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان اعتبار بری احداث راه‌ها روستایی بالای ۲۰ خانوار نیاز است که در پروژه‌های پیشنهادی که رئیس‌جمهور قرار است به استان انجام شود، این مهم دیده‌شده است که هم برای راه‌های تکمیل‌نشده و راه‌های آسفالت نشده روستاها انشاا… بتوانیم عدد را به صفر نزدیک‌تر کنیم.

گفتنی است ، استان هرمزگان با مساحت ۷۰ هزار و ۱۹۸ کیلومترمربع و ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و وجود جزایر و بنادر و صنایع مهم در استان خصوصاً بندر شهید باهنر و همچنین توسعه صنعت شیلات و بخش کشاورزی و گردشگری، جایگاه ویژه‌ای را برای استان هرمزگان به وجود آورده است. به‌طوری‌که استان هرمزگان، حمل‌ونقل کشور را به خودش اختصاص داده و آغاز کریدور جنوب به شمال است.

پایان خبر /

خبرنگار : جمیله دبیری نیا