رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور در هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور که در هتل همای بندرعباس برگزار شد،  عنوان کرد: اگر دولت ها هم می خواهند در دل مردم جای کنند یکی از راه ها این است که در کنار شهراری ها قرار بگیرند نه در مقابل آنها و اینگونه نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش صبح دریا نیوز ، مهدی چمران ، افزود : از نزدیک به دیدار مردم شهرها و نشست با مسئولان به ویژه با شوراهای عالی شهرهایشان داشته ایم و شاهد بودم که شوراها سبب یک جهش و یک حرکت بزرگی در شهرها شده اند و این حرکت در جامعه امیدی است که به خودمان می دهیم.

چمران  تصریح کرد: کسانی که می توانند بیشترین امیدآفرینی در جامعه داشته باشند همین اعضای شهرداری ها هستند، اگر شهرداری ها در کشور بتوانند خوب کار کنند و از جهت فیزیک شهر و همچنین ابعاد معنوی خوب کار کنند، تحولات خوبی را ایجاد خواهند کرد.

رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور، با بیان اینکه پس از سه سال به بندرعباس آمدم و با توجه به اینکه کارهای خوبی در حال انجام است تفاوت را کاملا احساس کردم ، خاطرنشان کرد : امیدوارم مسئله فاضلاب و ریختن این آلاینده به خلیج فارس که باید به خوبی حفظ شود حل شود و یک سابقه خوبی از شهرداری و شورای ششم شهر بندرعباس در اذهان عمومی باقی بماند.

مهدی چمران با بیان اینکه هر بار در یکی از استان های کشور مجمع تشکیل می دهیم و برنامه های عمومی شهری را بررسی می کنیم ، افزود : پس از بررسی و ارائه راهکار نتایج را به مجلس و دولت ، قوه قضائیه و هر جایی که نیاز باشد می فرستیم و پیگیری می کنیم که به نتیجه برسد .

چمران ، در خصوص کارگران شهرداری و تبدیل وضعیت آنها ، نیز گفت : شهرداری ها بخاطر اداره کردن کارهای اجرایی خود مجبور به انعقاد قرارداد با شرکت های خدماتی هستند که اگر خودشان این کارها را انجام بدهند بسیار وسیع است و کادر و مشکلاتشان را افزایش می دهد به  همین دلیل کارها را به پیمانکاران محول می کنند .

وی ، ادامه داد : کسانیکه که کار می کنند کارگر پیمانکار هستند نه کارگر شهرداری ، شرکت باید تمام امکانات را طبق قانون دراختیار آنها قرار دهد اگر اینکار به درستی و طبق قانون انجام شود نیاز نیست شهرداری در این زمینه تحت فشار قرار گیرد.

رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور ، از مهمترین چالش ها به موضوع مدیریت هماهنگ شهری اشاره کرد و گفت : تا این مسئله حل نشود موضوع هماهنگی در مدیریت های شهری حل نمی شود و این مسئله در قانون برنامه هفتم پیش بینی شده است و ما درجلسه با رئیس جمهور این مسئله را مطرح تا هر چه زودتر اجرایی شود . شهرداری ها باید درآمد پایدار داشته باشند و این موضوع نیز به مجلس جهت اصلاح پیشنهاد شده است .

چمران ، اذعان داشت : موضوع اساسی وچالش دیگر ، در تفسیر قانون است جاهایی که شوراها می خواهند تصمیم بگیرند نه اجرا کنند گفته می شود این کار اجرایی است در حالیکه تصمیم اجرا نیست این مسئله موضوع مهمی است که برای شوراها چالش ایجاد کرده است امیدواریم این موضوع نیز حل شود .

رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور گفت: به نفع دولت‌ها است که این همکاری ها گسترش پیدا کند که به نفع مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

چمران با اشاره به اینکه کاری که شوراها در تمام کشور انجام می دهند با موفقیت همراه باشد که همین گونه هم بوده است، آبادی را به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: اگرچه مشکلات فراوانی نیز پیش روی آنها است ، وجود اختلاف نظردر شوراها یک نعمت است اما هماهنگی و همفکری نیز باید وجود داشته باشد که موجب ایجاد تامید در دل مردم می شود.

رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور با بیان اینکه شوراها در زمینه پیشرفت کشور یکی از نمونه های موثر وتاثیرگذار هستند، ابراز داشت : در بدنه دولت برخی افراد فکر می کنند که شوراها رقیب آنها هستند، اما در صورتی که ما رفیق و دستگیر آنها هستیم و قطعا می دانم وزیر کشور از این موضوع راضی نیستند و این روشی که الان در همه دنیا پیاده سازی شده است را بهتر است در کشورمان اجرایی کنیم.

چمران گفت: یک وزارت خانه نمی تواند در تمام شهرها بنشیند و شهرها را اداره کند، پس بهتر است که این تصمیم را بپذیرند و تثبیت مدیریت باعث می شود شاهد پیشرفت های چشمگیر باشد.

وی توضیح داد: تثبیت مدیریت شهرداران در کلانشهرها به خصوص در شهرهایی نظیر اصفهان و تهران باعث شده است که تغییرات خیلی خوبی در مدیریت شهری اتفاق افتد و از شوراها خواهشمندیم حداقل در یک بازه زمانی چند ساله این اعتماد را به شهرداران شهرشان داشته باشند.

به گفته رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور، دولت گذشته در مدت یک سال هیچ گونه اتوبوسی به شهرداری ها نداده است که نتیجه آن گرفتاری مردم و ایستادن در صف های طولانی در همه شرایط آب و هوایی می شود.

چمران خاطرنشان کرد: امروز شهرداری ها با حق مالیات بر ارزش افزوده مدیریت می کنند که این حق واقعی آنها است و تقاضا می کنم که این حق خودمان و مال خودمان را به خودمان بپردازیم و انتظار داریم همکاری ها صورت گیرد.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل در این زمینه گفت: حضرت امام راحل در نهم اردیبهشت سال ۵۸ فرمودند که هرچه سریع تر قوانین شوراها نگاشته شود که با شروع جنگ تحمیلی این موضوع مهم به تاخیر افتاد و تا کنون این اختلاف فاز و عقب ماندگی حفظ شده است.

این مسئول با بیان اینکه ما ۱۳۰ هزار شورایی در کل کشور هستیم و ۷ بند در قانون اساسی داریم، مطرح کرد: اما هیچ نهادی نداریم که از نظر آماری و قانون اساسی رقیب ما محسوب شود، ما نمی خواهیم کار اجرایی انجام دهیم اما طبق اصل هفتم قانون اساسی می توانیم در تصمیم گیری ها نقش داشته باشیم بنابراین جایگاه خودمان را باید به دست بیاوریم.

گفتنی است ، هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان باحضور روسای شوراهای کشور به میزبانی بندرعباس در هتل هما برگزار شد .

پایان خبر /

خبرنگار : جمیله دبیری نیا