بندرعباس با دارا بودن منطقه ساحلی و کوهستانی و جاذبه های گردشگری فراوان همچنان نقطه عبور گردشگران است نه مقصد و ایستگاهی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی متاسفانه مسئولان کم کاری هایی در خصوص ایجاد این زمینه ها داشته اند  از سواحل زیبایی که مردم خودشان با عرضه کردن  فرهنگ و سنن خود یک خط زیبایی ساحلی ایجادکرده اند تا کوه گنو که با وجود سنگ هایی که مدت زیادی است جاده های عبور این کوه را برای گردشگران خطرساز کرده اما  ساکنان این شهرستان به دلیل کمبود اماکن گردشگری این خطرات را به جان خریده اند  این در حالی است که شنیده ها حاکی از آن است که زمین هایی با کاربری فرهنگی و گردشگری به پاساژها اختصاص داده شده است .

به گزارش صبح دریا نیوز ، در بلوار ساحلی می توان زمین هایی که با کاربری مسکونی هستند را به کاربری گردشگری تبدیل کرد و باعث اشتغالزایی دربندرعباس شد همانطور که مردم در ساحل به صورت خود جوش مشاغلی را ایجاد کرده اند چه خوب می شد اگر این مشاغل از نظر گردشگری ساماندهی شوند  از طرفی می توان با تعیین تکلیف زمین هایی باکاربری گردشگری در بندرعباس که راکد مانده اند به این مهم پرداخت .

علاقه بشر به دریاها و اقیانوس‌ها، باعث ایجاد صنعت چندین میلیون دلاری در گردشگری شده است؛ صنعتی به نام گردشگری دریایی. گردشگری شامل سفرهای تفریحی است که در آن دریاها و اقیانوس‌ها اصلی‌ترین تمرکز فعالیت‌ها هستند. گردشگری دریایی در قالب‌های مختلفی فعالیت می‌کند از جمله تورهای کروز، اکوتوریسم دریایی و حتی سفرهای اکتشافی برای صید ماهی می تواند تعریف شود و همچنین می‌تواند شامل انواع فعالیت‌هایی باشد که در مناطق ساحلی و دریایی امکانات انجام آن وجود دارد از جمله قایق‌سواری تفریحی، گردشگاه‌های ساحلی، ورزش‌های آبی، گردشگری مبتنی بر دریا مثلا بازدید از حیات وحش دریایی در پارک‌های دریایی و … ؛ این نوع از گردشگری پایدار فرصت‌های زیادی برای توسعه فراهم می‌کند و موجب احیای مجدد نواحی ساحلی فراموش شده است.ربندرعباس به عنوان شهری توریستی، گردشگری و مرکز استان، نیازمند فضایی است که در آن تعامل شهری، وقت گذرانی شهروندان با تکیه بر کاربری‌های فرهنگی و تفریحی شکل بگیرد و مایه افتخار شهروندان بندرعباسی و پاسخی در مقابل چالش هویت و ماهیت واقعی آن باشد.

همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها بر بحث اقتصاد مقاومتی در کشور تأکید فرموده‌اند. به گفته ایشان “کاهش وابستگی به صنعت نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است، این وابستگی، میراث شوم صد ساله ماست.”

ایشان در خصوص استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی گردشگری می‌فرمایند: “من تصورم این است که اگر مسئولین کشور بتوانند از همین مسئله گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، درآمد آن، کشور را از همه معونه‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.”

نماینده ولی فقیه در هرمزگان  : بندرعباس به گذرگاه گردشگری تبدیل شده است

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه استان هرمزگان با توجه به منابع و اماکن ارزشمندی که دارد، به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری در سطح کشور عنوان کرد و گفت: مسوولان استان در جهت آسایش و آرامش مردم باید زیباسازی شهرهای استان به‌ویژه شهر بندرعباس به عنوان شهرهای توریستی کشور مورد توجه ویژه قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت و جایگاه مهم شهر بندرعباس نسبت به سایر شهرهای کشور که در معادلات تحولات کشور نقش بسیار ارزشمندی دارد، اظهار داشت : این شهر مرزی و ساحلی در همهِ مسائل کشور به‌ویژه در صادرات و واردات، تولید، صنعت و گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارد و باید در حوزه گردشگری دریایی نیز ظرفیت‌هایی را در سواحل استان ایجاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده  با انتقاد از این‌که شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان تبدیل به یک گذرگاهی برای عبور مسافران و گردشگران به سایر شهرها و جزایر استان شده است، خاطرنشان کرد : امروز به حوزه گردشگری که نگاه می‌کنیم، شاهد هستیم که گردشگران از شهر بندرعباس به عنوان گذرگاه به جزایری همچون قشم، کیش و هرمز، یا مناطق گردشگری غرب همچون بندرلنگه و شرق همچون سیریک استفاده می‌کنند که البته آن هم افتخاری برای ما هرمزگانی‌ها است.

وی با اشاره به اینکه شهر بندرعباس باید توقفگاه و ایستگاهی برای مسافران و گردشگران باشد، اذعان داشت : شهر بندرعباس تنها به یک گذرگاه عبور گردشگر تبدیل شده است، ما نیامده‌ایم در این شهر جلوه‌هایی را ایجاد کنیم که گردشگر به جای یک روز اقامت در بندرعباس، وقت و زمان بیشتری (سه تا چهار روز) در این شهر ساحلی سپری کند.


امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه این امر لازمه چند نکته دانست و توضیح داد : نکته اول این است که به اماکن میراثی توجه لازم نشده است؛ بسیاری از این جلوه‌های فرهنگی و میراثی که استان دارد، روز به روز نابود می‌شود و ما برای ایجاد اماکن گردشگری برای آینده‌مان نیز فکری نکرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده همچنین با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز هرمزگان به ایجاد اشتغال را می‌توان از طریق تمرکز روی حوزه‌ گردشگری تامین کرد، ادامه داد : برای تحقق این امر نیازمند انجام اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه گردشگری در راستای تبدیل بندرعباس از گذرگاه به مقصد گردشگران، ‌آن هم با توجه به ظرفیت و توان محیطی آن هستیم.

وی تصریح کرد: گاهی گزارشاتی به بنده می‌رسد که بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری هرمزگان آن هم با قدمت ۱۰۰ سال به بالا، به بهانه‌های مختلف یا به لحاظ رسیدگی نشدن درست، تخریب می‌شوند که این جای بسی تاسف است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان همچنین خطاب به مسئولان و متولیان امر گردشگری استان ، مطرح کرد: باید جلوه‌های جدیدی را برای حوزه گردشگری در شهر بندرعباس ایجاد کنید، ما بسترهای خوبی را داریم؛ دریا یک پشتوانه ارزشمند گردشگری بوده که در شهر بندرعباس از آن غافل شده‌ایم همچنین امروز تفاوتی بین نقطه‌ای که در شهر بندرعباس در کنار سواحل بر آن واقع شده یا نقاطی که در یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر طول ساحل استان هرمزگان و یا خارج از شهر هستند، با داخل شهر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این موضوع به این دلیل است که به خوبی نتوانسته‌ایم، جلوه‌های جدیدی را در این شهر ایجاد کنیم؛ بنابراین این نکته را بیان می‌کنم و تقاضا دارم مسئولان برای این مساله فکری کنند و برنامه‌ای ویژه داشته باشند  امروز در سند شورای فرهنگ عمومی هرمزگان جلوه‌های استان و به‌ویژه شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان باید مورد توجه قرار گیرد و از همین امروز روی آن کار شود.

امام جمعه بندرعباس گفت: باید مسئولان نیز نگاه‌شان به استان هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس با یک نگاه ایستگاهی در مساله گردشگری ببینند نه یک مساله گذرگاهی! که مردم بخواهند از این مکان عبور کنند و به شهرهای دیگر بروند و توقفی در این شهر نداشته باشند.

مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

بندرعباس پارکینگ مسافران و گردشگران برای سفر به مناطق دیگر نباشد / نیاز به اضافه شدن تخت های اقامتی داریم

مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه استان هرمزگان شهر گردشگر پذیر و مقصد گردشگران است، گفت: شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان قابلیت‌های زیادی در حوزه طبیعت‌گردی، گردشگری ساحلی و حتی گردشگری فرهنگی و تاریخی دارد که نباید این شهر ساحلی صرفا گذرگاه و پارکینگ مسافران و گردشگران برای سفر به سایر مناطق گردشگری استان هرمزگان باشد.

مصطفی فاطمی یادآورشد: در حوزه گردشگری ما نیاز به زیرساخت‌های متعددی از جمله بازسازی و اضافه شدن تخت‌های اقامتی داریم که در تمام کشور این مساله احساس می‌شود، در حالی که در استان هرمزگان و دیگر استان‌های ساحلی کشورمان این موضوع دوچندان می‌شود به دلیل اینکه هم به امکانات ساحلی و هم به مجموعه‌های اقامتی نیاز داریم.

وی ادامه داد: استان هرمزگان به لحاظ اینکه مسیر ریلی نیز دارد، نسبت به سایر استان‌هایی که از این امکانات محروم هستند، قابلیت‌های بیشتری را برای سفر دارد؛ خود شهر بندرعباس با قابلیت‌های بی نظیری که دارد، به نوعی تبدیل به پارکینگ افرادی که می‌خواهند به قشم، هرمز و حتی کیش سفر کنند، شده است؛ در صورتی که قابلیت‌های بسیار زیادی در حوزه طبیعت‌گردی، گردشگری ساحلی و حتی گردشگری فرهنگی و تاریخی دارد.

این کارشناس حوزه گردشگری تصریح کرد: این قابلیت‌های شهر بندرعباس در قالب استان هرمزگان گُم می‌شود، چرا که نتوانسته خود را به عنوان یک مقصد جدا معرفی کند و همیشه زیر سایه جزایر جنوبی خودش، در زمینه گردشگری محو شده است و نتوانسته به یک محور گردشگری در جنوب کشور شکل بگیرد.

فاطمی اشاره کرد: یکی از معضلات گردشگری در شهرها این است که برخی از مجموعه‌های گردشگری تغییر کاربری می‌دهند، نوع نگاهی که در گردشگری وجود دارد این است که منفعت گردشگری به شهر برمی‌گردد و این منفعت گردشگری در سطح شهر پخش می‌شود؛ یعنی از تاکسی که گردشگر را جابه جا می‌کند گرفته تا آن مغازه‌داری که فروش خود را انجام می‌دهد، در واقع منفعتش را از راه‌های مختلف به شهر برمی‌گرداند.

وی یادآورشد: در شهر ممکن است که یک سری کاربری زمین وجود داشته باشد اما با کاربری گردشگری که مالک آن زمین که شخصی است، می‌توان برای آن یک سری تسهیلات ویژه قائل شد که سمت و سوی آن را به سمت ساخت ببریم.

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان :

شهر بندرعباس نیازمند افزایش ظرفیت‌های اقامتی برای گردشگران است/ مراکز گردشگری و تفریحی هرمزگان با ظرفیت های مورد نیاز آن متناسب نیست

 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان با توجه به اینکه یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور و از طرفی نیز یکی از مقاصد مهم گردشگری دریایی کشور نیز هست، هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و هموطنانمان به این قطعه نیلگون همیشه خلیج‌فارس هستیم، گفت :  نیازمند به این هستیم که تعداد اقامتگاه‌های استان‌مان را افزایش دهیم.

عباس رئیسی  افزود: تعداد مراکز گردشگری و تفریحی استان هرمزگان، به تناسب تعداد ظرفیت‎های مورد نیاز استان نیست همواره باید تمهیداتی اندیشیده شود که مراکز تفریحی و سرگرمی چه در حوزه ساحلی و چه مابقی تأسیسات گردشگری‌مان را افزایش دهیم.

رئیسی عنوان کرد: از همه مالکان و صاحبان زمین‌ها با کاربری‌های گردشگری تقاضا داریم برای جبران کمبودهای اقامتی و تخت‌های اقامتی استان و رونق صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال در استان و شهرستان بندرعباس نسبت به احداث و راه‌اندازی هتل و مراکز اقامتی اقدام کنند، همچنان که می‌شود تسهیلات و کمک‌هایی را از معاونت گردشگری استان دریافت کنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآورشد: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به رونق اقتصادی و اشتغال این منطقه کمک می‌کند و امید است بتوان با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری قدمی برای ساکنان آن منطقه برداشت.

گفتنی است ، اطلس جامع گردشگری استان هرمزگان دارای اطلاعات کاملی شامل پیشینه تاریخی، ویژگی‌های قومی و مذهبی، آداب‌ورسوم، موسیقی، بازی‌های محلی و معرفی جاذبه‌های گردشگری، موقعیت جغرافیایی و اجتماعی شهرها، مسیرها و روستاهای هدف گردشگری و غیره خواهد شد بسیاری از فرایندهای صدور مجوزها را تسهیل می‌کند.

همچنین می توان به انواع گردشگری بر اساس هدف به توریسم فرهنگی و آموزشی ، توریسم تفرجی (تفریحی) ،  توریسم بازرگانی،  توریسم درمانی، توریسم اجتماعی ، توریسم ورزشی، توریسم مذهبی،  توریسم سیاسی و گردشگری براساس موقعیت مکانی به  گردشگری طبیعت ، گردشگری شهری ، گردشگری روستایی ، گردشگری عشایری، قومی، گردشگری ساحلی و دریایی، گردشگری کوهستانی ، گردشگری هوا-فضا اشاره کرد .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /