رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در نشست خبری جهت ارائه عملکرد چهار ساله ( 1400-1398) دور نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان در جمع خبرنگاران گفت : مراحل مطالعاتی طرح توسعه هرمز با پرداخت 800 میلیون تومان در سال گذشته به شرکت مشاور در حال انجام است .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمدرضا صفا ، افزود : کارت های بازرگانی تمام معادن بزرگ هرمزگان در استان های همجوار صادر شده است و در اتاق بازرگانی استان کارتی برای معادن صادر نشده است .

صفا ، عنوان کرد : در سال ۱۴۰۰ نامه ای مبنی بر ساخت درمانگاه تخصصی بنام بازرگانان هرمزگان به دانشگاه علوم پزشکی ارسال شد که متاسفانه تا کنون اقدامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان جهت موافقت انجام نشده است .

وی با اشاره به اینکه  هیات نمایندگان دور نهم با شعار اتاق شیشه ای و شفاف فعالیت خود را آغاز کرد و در این ۴ سالی که گذشت تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی هموار سازیم، بیان داشت  : مهم ترین وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان ایجاد هماهنگی و همگاری بین  فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع و معادن و از سوی دیگر تعامل و همکاری با حاکمیت برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی و تسهیل گری در امور مربوط به فعالیت اقتصادی و نیز توانمندسازی فعالان اقتصادی از طریق برگزاری دوره های آموزشی و ارائه مشاوره های مختلف کاری است .

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در راستای تعامل با حاکمیت برای پیشبرد و توسعه اقتصادی کشور و استان از طریق مطالبه برای رفع موانع اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی به برگزاری جلسات با مسولان اثر گذار ملی ، نشست فعالین اقتصادی با  دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد، نشست فعالان اقتصادی با مسئولان قضایی کشور ، نشست فعالان اقتصادی با دانش جعفری نماینده رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام ، نشست فعالان اقتصادی با محمدی مشاور اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ، دیدار با نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات و موانع تولید به صورت ماهیانه و متناوب و … اشاره کرد .

صفا با بیان اینکه  برگزاری جلسات شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار هرمزگان که از ابتدای دور نهم فعالیت هیات نمایندگان تعداد ۶۶ نشست اصلی به ریاست استاندار و دبیری اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان برگزار شده که در مجموع ۲۶۳ مصوبه داشته که ۸ مصوبه تحقق یافته مصوبات شاخص آن ؛ لغو دستورالعمل شماره ۳۱۵۲۶۴ اداره استاندارد استان هرمزگان،  جلوگیری از خروج کالاها بدون اخذ گواهی مبدا از اتاق بازرگانی هرمزگان، حل مشکل تامین برق مزارع پرورش میگو، حل مشکل بیمه محصولات کشاورزی بویژه در حوزه پرورش میگو  در خصوص پرداخت ۵۰ درصد غرامت معدوم سازی به پرورش دهندگان میگو است عنوان کرد .

وی از مهمترین دستاوردهای بخش عملکردی در بخش های مختلف اجرایی اتاق افتتاح ساختمان نوبنیاد اتاق بازرگانی هرمزگان که با ۴۰ درصد پیشرفت تحویل هیات نمایندگان دور نهم شد و ما توانستیم در کمترین زمان ممکن ساختمان را تکمیل و به بهره برداری برسانیم اشاره کرد .

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در بخش مسئولیت های اجتماعی با بیان اینکه اتاق در این بخش نیز کارنامه درخشانی دارد و جامعه اقتصادی استان هرمزگان در هر برهه ای که مردم نیاز به کمک داشته اند در کنارشان بوده است ، تشریح کرد :  تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیاز بیماران کرونایی به میزان ۳۴ میلیارد تومان (خرید دستگاه ونتیلاتور و ماسک و… )، کمک به سیل زدگان شرق استان ( جاسک  ، لیردف ، میناب  در ۲ مرحله )، کمک به زلزله زدگان شهرستان فین بالغ بر  ۲۰ میلیارد ریال،  کمک به زلزله زدگان لنگه ( ۱۰ کانکس ، مواد غذایی و نیز جبران خسارت فعالان اقتصادی آبزی پرور در سایت  سایه خوش به  مبالغ ۵۰ میلیارد ریال ) بوده است .

صفا ، اضافه کرد : همچنین احداث ، تکمیل و توسعه ۱۵ مدرسه در استان، کمک به تکمیل داروخانه شبانه روزی دانشگاه علوم پزشکی به میزان ۲۰ میلیارد ریال، کمک به بهزیستی استان هرمزگان جهت تامین مایحتاج غذایی به میزان ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۰  ۵۰ میلیارد ریال و کمک به خرید یکهزار تبلت برای دانش آموزان نیازمند در دوران کرونا و …. تنها بخشی از عملکرد اتاق در بخش مسئولیت های  اجتماعی است.

وی ، مطرح کرد : از ابتدای سال ۹۸ تا پایان ۱۴۰۱،   ۱۵۷ دوره آموزشی مورد نیاز فعالان اقتصادی توسط واحد آموزش اتاق برگزار شده که جمعا ۴۸ هزار و ۶۸۳ نفر ساعت بوده است.

صفا با بیان اینکه در بخش بین الملل نیز دستاوردهای بسیار خوبی رقم زده شد در این دوره به اعزام هیات تجاری توسط اتاق به کشورهای عمان و دبی اشاره و خاطرنشان کرد : در بخش پذیرش نیز از کشورهای پاکستان، گرجستان، قزاقستان، هند، قطر، بلاروس، تاجیکستان، سنگال، عمان، ورسیه، مالزی ، افغانستان  و کشورهای عضو اکو پذیرش و رایزنی ها برای افزایش تبادلات بین المللی صورت گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان یادآدور شد : همچنین بزرگترین دستاورد ما در عرصه بین الملل  پیوستن اتاق بازرگانی هرمزگان  به زنجیره اعتبار بخشی گواهی مبدا اتاق بازرگانی بین المللی (icc) به عنوان دومین اتاق کشور بعد از اتاق تهران بود.

وی در خصوص خدمات بازرگانی نیز توضیح داد : راه اندازی و افتتاح دفتر کارنه تیر همزمان با افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی هرمزگان ، انتقال کارت بازرگانی شرکت های بزرگ و تولیدی از جمله کارت بازرگانی شرکت نفت ستاره خلیج فارس به اتاق هرمزگان، ایجاد دفتر در گمرک شهید باهنر ،  ارائه صدور گواهی مبدا معتبر که از ابتدای سال ۹۸ تا پایان ۱۴۰۱ ،  ۱۲۷ هزار ۲۴۶ گواهی مبدا به ۸۰ کشور که شامل امارات ، عمان، هند، چین، تایلند، مالزی، قطر، روسیه، ویتنام، بحرین، سریلانکا، کویت، اندونزی و ….. بوده صادر شده است.

صفا ادامه داد : عمده اقلام صادر شده به این کشورها شامل انواع سنگ، سیمان، نمک های خوراکی، خشکبار، خرما، ماهی و میگو، میوه و سبزیجات بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان ، گفت : صدور ۵۰ کارنه شش و شانزده برگی توسط واحد کارنه تیر از ابتدای راه اندزای تاکنون ، برگزاری ۳ جلسه آموزشی در راستای آشنایی و هماهنگی بیشتر دستگاه های اجرایی مرتبط از دیگر اقدامات اتاق است .

این مسئول در واحد کمیسیون ها ی تخصصی و تشکل های اقتصادی اتاق بازرگانی هرمزگان نیز به افزایش تعداد ۵۰ درصدی تشکل ها در دوره نهم و دهم و فعالیت ۱۲ تشکل به عنوان زیر مجموعه اتاق هرمزگان ، افزایش ۵۰۰ درصدی تعداد کمیسیون ها در دوره نهم و دهم و فعالیت ۱۵ کمیسیون تخصصی در این اتاق اشاره کرد .

وی از افتتاح دفاتر نمایندگی در استان به  افتتاح دفتر نمایندگی مستقل بندر لنگه ،  دفتر نمایندگی مستقل قشم و کیش ، افتتاح دفتر نمایندگی جاسک و میناب ، افتتاح دفتر انجمن خرما، کانون زنان بازرگان، اتحادیه آبزیان و … نام برد .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر/