استاندار هرمزگان گفت : رییس جمهور در سفر به هرمزگان مجوز ایجاد و راه‌اندازی سه مرکز تقویت ذخایر آبزیان خلیج‌فارس را با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب کرد که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مهدی دوستی با اشاره به اینکه این مراکز در رونق و تقویت آبزیان و صید انبوه آبزیان کف‌زی موثر هستند، افزود: سه مرکز تقویت ذخایر آبزیان در جاسک، قشم و بندرلنگه قرار دارند که باید این مراکز احداث آن از امسال آغاز شود؛ خوشبختانه زمین موردنظر این پروژه‌ها دریافت شده و مشاور آن نیز انتخاب شده است.

وی بیان کرد: با سفر رییس جمهور به هرمزگان و حمایت‌های استانداری و پیگیری شیلات استان و همچنین حمایت‌های علمی و تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان هم‌اکنون گام‌های خوبی درخصوص تقویت ذخایر آبزیان خلیج‌فارس برداشته شده و امید را در دل صیادان و بهره‌برداران این خطه زنده کرده است.

تقویت ذخایر آبزیان خلیج‌فارس

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تقویت ذخایر آبزیان خلیج‌فارس، استقرار زیستگاه‌های مصنوعی در دریا است، اظهار کرد: افزون بر ۶ هزار و ۶۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی تا پایان سال گذشته در آب‌های خلیج‌فارس نصب شد که نقش تعیین کننده‌ای در تقویت و احیای ذخایر آبزیان و معیشت صیادان و مردم داشته است.

دوستی، با اشاره به اینکه این سازه‌ها در آب‌های شرق و غرب هرمزگان از جمله جزیره کیش، بندرلنگه، سیریک و قشم نصب شده است، افزود: تا پایان سالجاری نیز هدف‌گذاری برای نصب ۲ هزار سازه جدید زیستگاه مصنوعی در آب‌های خلیج فارس در دستورکار است که تاکنون یکهزار و ۵۰۰ سازه مصنوعی ساخته شده و از این تعداد ۵۰۰ سازه آن مستقر شده و یکهزار سازه نیز آماده رهاسازی در دریا است.

وی با اشاره به اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیستگاه‌های مصنوعی ابزار کرد: نصب زیستگاه‌های مصنوعی برای تقویت ذخایر آبزیان در هرمزگان مورد تاکید رئیس جمهور بوده که در راستای افزایش و تقویت ذخایر مهم آبزیان احیا و بومی‌سازی گونه‌های آبزی و همچنین حفظ معیشت مردم و ارتزاق صیادان محلی از دریا صورت گرفته است.

استاندار هرمزگان یادآور شد : با استقرار زیستگاه‌های مصنوعی در واقع حدود ۱۰ درصد به ذخایر آبزیان کف زی این استان اضافه می‌شود و حفظ و تقویت این آبزیان، در بازه زمانی ۱۰ ساله می‌تواند منجر به پایداری و افزایش اشتغال در حوزه صیادی شود.

زیستگاه‌های مصنوعی از جنس سازه‌های بتنی و محل مناسبی برای زاد و ولد، تغذیه و تخم‌گذاری ماهیان کف‌زی است و این زیستگاه‌هایی که نصب می‌شوند به تدریج ریزجلبک‌ها به دیواره‌های بتنی آن می‌چسپند و به تدریج یک اکوسیستم دریایی شکل می‌گیرد.

طرح حفاظت و توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در دریا بهترین روش برای احیا و بازسازی آبزیان کف زی، ترمیم و حفاظت از زیستگاه‌ها و محیط‌های طبیعی و برداشت قانون‌مند و توسعه پایدار است.

طبق اعلام اداره‌کل شیلات هرمزگان؛ «هامور»، «سوکلا»، «شوریده»، «سنگسر» و «ماهی شیر» از ماهی‌های کف زی و پرطرفدار آب‌های خلیج فارس است و با استقرار زیستگاه‌های مصنوعی حدود ۱۰ درصد به ذخایر آبزیان کف زی در هرمزگان اضافه می‌شود.

سالانه ۴۵ تا ۵۸ هزار تُن ماهیان کف زی در استان هرمزگان صید می‌شد که هر سال بدون تغییر و یا روند کاهشی داشته است.

اقدام شیلات هرمزگان برای طرح‌های پیشران و تحول‌آفرین

استاندار هرمزگان گفت: شیلات در سال‌جاری با برنامه زمان‌بندی مشخص چندین طرح مهم در حوزه پرورش میگو و برق رسانی به مزارع پرورش میگو و همچنین تولید و پرورش ماهی در قفس که جزو طرح‌های پیشران و تحول آفرین استان بوده، را به عنوان اولویت‌های اساسی خود قرار دهد.

وی تاکید کرد: باید بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها و طرح‌های توسعه و پیشران در سفر رییس جمهور به استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد که در این زمینه نیاز است دستگاه‌های ذیربط برای اتمام این امور با تمامی توان و تلاش پای کار باشند.

دوستی با اشاره به اینکه شیلات هرمزگان امسال مکلف است به ۱۰ سایت پرورش میگو برق رسانی انجام دهد، گفت: تاکنون ۶ سایت پرورش میگو با مساحت پنج هزار هکتار برق‌دار شده و ۹۰ درصد پیشرفت داشته و تا پایان امسال نیز هشت هزار هکتار دیگر برق‌دار می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین باتوجه به اینکه چشم‌انداز پرورش و تولید ماهی در قفس استان هرمزگان در سال ۱۴۰۲ به گونه‌ای ترسیم شده که حداقل ۱۰ هزار تن به ظرفیت فعلی افزوده شود لذا شیلات استان مکلف است جهت مونتاژ و نصب قفس‌های جدید و همچنین تأمین بچه ماهی مورد نیاز قفس‌های موجود و قفس‌های در حال نصب برنامه‌ریزی لازم است؛ در حوزه پرورش میگو نیز در مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار ظرفیت جدید را راه‌اندازی کرده و به بهره‌برداری برساند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان از ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو با ظرفیت تولید بیش از ۱۴ هزار میلیون قطعه بچه میگو برخوردار است، گفت: تاکنون ۱۱ هزار هکتار از مزارع پرورش میگو به بهره‌برداری رسیده و ۱۵ هزار هکتار در حال احداث است؛ از این ۱۵ هزار هکتار، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

گفتنی است ، استان هرمزگان با برداشت سالیانه افزون بر ۳۱۵ هزار تُن انواع آبزیان و بیش از ۳۵ هزار نفر صیاد، رتبه نخست صید و صیادی در کشور را دارد.

پایان خبر /