استاندار هرمزگان گفت : نقش جوامع محلی در اقتصاد دریامحور باید به طور حتم دیده شود و از طرفی تلاش کنیم روح اقتصاد دریا را به نظام آموزشی و کف جامعه بدمیم.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مهدی دوستی در نشست کارگروه اقتصاد دریامحور استان هرمزگان ، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دریامحور ، اظهار کرد : برای این منظور باید برای سیستم‌های کشور و استان یک ساختار مدون و دقیق قرار دهیم و هر بخش نیز باید در فعالیت تخصصی خود برای اقتصاد دریا محور برنامه مشخص کند.

دوستی بیان کرد: ذهنیت ما حرکت پروژه‌ای به سمت اقتصاد دریا است، در حالی که باید در این حوزه پروتکل‌محور گام برداریم و ارتباط آن را با صنعت مشخص کنیم‌.
استاندار هرمزگان، تصریح‌کرد: در صورت نگاه تخصصی به اقتصاد دریا محور، مسائلی که در استان داریم، شناسایی و برای آن راهکارهایی تعریف خواهد شد.

وی ابراز کرد: متأسفانه اقتصاد دریا و اقتصاد ساحل در کشور از همدیگر تفکیک نشده است و بسیاری از اقدامات توسعه‌ای مانند احداث پتروشیمی‌ها در سواحل در حالی که بخشی از ابعاد اقتصاد ساحل به شمار می‌آیند به عنوان اقتصاد دریامحور معرفی می‌شود، در حالی که این بخش ها باید از هم تفکیک شده و برای هر بخش برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به تاکید دنیا بر مدیریت یکپارچه سواحل، گفت: اینکه استان‌های مختلف اصرار دارند خود را به دریا وصل کنند و اذعان می‌کنند که چرا این حجم از سواحل در اختیار چند استان قرار داده شده است، با مدیریت یکپارچه منافات دارد و اساس این موضوع با نگاه مدیریت یکپارچه انجام شده است‌.

مهدی دوستی رشد بیوتکنولوژی دریایی را قابل توجه دانست و گفت: وقت زیادی بر روی اقتصادی کردن و افزایش سهم جلبک در اقتصاد استان گذاشته‌ایم اما خروجی مطلوب نبوده، از این رو لازم است برای افزایش راندمان در این حوزه بیشتر تلاش شود.

دوستی تاکید کرد : همه ما باید برای رسیدن به وضع مطلوب از یک‌سری الگوهای موفق تبعیت کنیم، به عنوان مثال اگر در یک حوزه ژاپنی‌ها بهتر عمل کرده‌اند باید از آن‌ها آموخت و در حوزه‌ی دیگری اگر مثلا اروپایی‌ها بهتر عمل کرده‌اند به سراغ آن‌ها برویم و با ایرانیزه‌ کردن آموخته‌ها خود را به وضع مطلوب نزدیک‌تر کنیم.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است.

پایان خبر /