مدیرنهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز ، امنیت و سلامت گفت : امیدواریم بتوانیم در این برهه از زمان به خوبی به تکلیف خود که همانا مبارزه با فساد و افشای رانت خواری است عمل نماییم.

به گزارش صبح دریانیوز ، پرویز سالاری در نشست ویدئو کنفرانسی با اعضای هیات مدیر دیده بان شفافیت و عدالت کشور افزود : بر اساس عهد و میثاقی که با ثامن‌الحجج(ع) داشتیم  از ابتدای امسال براساس برنامه تدوینی ، در راستای مبارزه با فساد قانونی جلسات متعددی برگزار شد خصوصاً در زمینه مولدسازی جلسه‌ای با مدیرکل دارایی و امور اقتصادی استان داشتیم که ایشان هم در این رابطه ابراز نگرانی کردند.

سالاری ادامه داد :  نمونه‌های بارزی از فساد در” مولد سازی ” طی گزارش‌های مختلفی به مرکز فرستاده شد که جناب توکلی نیز با نامه‌های به‌موقع خود باعث شدند که هشدارهایی به این افراد داده شود.

وی در این رابطه افزود : یکی از  مهم‌ترین موضوعات در خصوص واگذاری های زمین مربوط به واگذاری سه هزار هکتار زمین به شرکت “ماهان” از زمین‌های پایین دست سد جگین حد فاصل بندر جاسک و سیریک است که باعث شده مردم محروم این منطقه از این نعمت بزرگ محروم شوند.

مدیرنهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان با اشاره به عدم رعایت اولویت های مقرر در آیین نامه اجرایی در این واگذاری ها گفت : براسا س این آیین نامه اولویت واگذاری  این زمین ها با افراد بی زمین و کم زمین ساکن محل است که متاسفانه مردم محلی از این نعمت بی بهره اند و با وجود اعتراضات زیادی که دراین زمینه شده ،اعتراضشان به جایی نرسیده است.

سالاری ادامه داد : متاسفانه در حوزه‌های مختلف گزارشاتی از زمین خواری در شهرستانهای مختلف در این استان داده شده است در حالی که اصل این اراضی انفال است  و متعلق به مردم و نسل های آینده این مرزو بوم می باشند و اگر قرار است واگذاری صورت گیرد باید در قالب تعاونی باشد و شرکت هایی همچون ماهان به عنوان سرمایه گذار ورود کنند.

وی تاکید کرد : دربحث واگذاری ها در هرمزگان با توجه به شرایط مناطق آزاد قشم، کیش ،حوزه مکران جاسک وهمچنین اراضی  بندر شهید رجایی باید به صورت ویژه مورد توجه و بررسی  قرار گیرد.

مدیرنهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد سالانه  این نهاد در استان اشاره کرد و گفت : یکی از مواردی که هیئت مرکزی دیده‌بان  استان در سال گذشته انجام داد،انتصاب  نمایندگان این نهاد در شرق و غرب استان بود که در تسهیل روند کار نهاد در استان بسیار موثر واقع شده است.

پرویز سالاری اظهار کرد :  نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در استان دارای  ۱۷کارگروه در حوزه های مختلف است که تشکیل این کارگروه ها  منجر به کشف و تشکیل چندین پرونده فساد و رانت خواری در استان شد.

سالاری در ادامه به انتصابات ناعادلانه در حوزه بهداشت و درمان استان در گذشته اشاره کرد و گفت : با انتصاب دکتر جاودان که یکی از جانبازان ارزشمند ۸ سال دفاع مقدس است  به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، به دلیل بیداد کردن تعارض منافع (بر اساس مستندات وعدله آشکار) در عملکرد یکی از معاونین، از سمت خود برکنار شد که پس از این اقدام ارزشمندرییس دانشگاه علوم پزشکی استان ،متاسفانه برخی از مدیران ارشد مربوطه به جای حمایت از اقدام رئیس دانشگاه از این فرد رانت خوار دفاع می نمایند و از این اقدام خدا پسندانه به خشم آمده اند.

وی ادامه داد : کارگروه های کشاورزی ، امور اراضی و کارگروه بهداشت و درمان تلاش‌های وافری در زمینه پرونده‌های مختلف در استان داشتند که امیدواریم ستاد مرکزی از این افراد تقدیر نماید.

مدیرنهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان در ادامه خواستار برگزاری جلسات مختلف چه به صورت حضوری و یا ویدئو کنفرانسی با مسئولین کارگروه‌ها شد.

سالاری با بیان اینکه مشکلات ومعضلات استان های  هرمزگان، فارس ،کرمان و سیستان مشابه یکدیگر است خواستار برگزاری جلسات مشترک با مدیران این استانها برای تعامل بیشتر و بهتر برای رفع مشکلات و معضلات شد.

وی در ادامه به تعامل نهاد دیده‌بان شفافیت استان با سازمان‌های نظارتی همچون  اداره‌کل بازرسی  استان،دادستان، رییس کل دادگستری استان اشاره کرد و گفت : نهاد دیده بان استان تعامل خوب و سازنده ای با رسانه ها و خبرنگاران دارد که در این رابطه درهفته خبرنگار با رسانه‌ها و خبرنگاران نشست مطبوعاتی برگزارشد و از خدمات این عزیزان به پاس همراهی با نهاد دیده بان و شفاف سازی  تقدیر شد.

مدیرنهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان ادامه داد : در زمینه بومی سازی فعالیت های نهاد دیده بان در استان ،کارگروه صید و صیادی و دریانوردی تشکیل شد و در خصوص برداشت بی‌حد و حصر کشتی‌های چینی از منابع دریا و کف  روبی دریا ورود کردیم . همچنین این کارگروه در زمان ممنوعیت صید میگو و برخی ماهیان نیز ورود کرده و برای حفظ منابع و ذخایر دریا به شدت با خاطیان برخورد می نماید.

سالاری بیان کرد : نهاد دیده بان هرمزگان به عنوان اولین استان کشور اقدام به تشکیل کارگروه جوانان و بانوان نمود که در این زمینه نیز اقدامات موثری انجام داده است.

در ادامه این نشست ، محتشمی راد عضو شورای مرکزی و دبیر نهاد دیده بان شفافیت استان در خصوص موضع گیری ،کنش و ابزار ها ی برخورد اثر گذار  با فساد و رانت سوالات وموضوعاتی مطرح نمود.

عباس حسین پور دیگر عضو شورای مرکزی و مسئول کارگروه امنیت و انتظامی نهاد دیده بان استان نیز با اشاره به اقدامات بی اثر اخیر برای مبارزه باقاچاق سوخت با کنترل تعدادی از جایگاهها ،خواستار اقدام موثر ، درست و ریشه ای در خصوص نحوه مبارزه با قاچاق سوخت شد و گفت : نظارت و اقداماتی که تا کنون صورت گرفته نه تنها گره ای از این مشکل حل نکرده بلکه نتیجه برعکس داده و ممکن است سبب اعتصاب جایگاه داران و رانندگان کامیون شود.

فریدون بهشتیان دیگر عضو شورای مرکزی ومسئول کارگروه حقوقی نهاد دیده بان هرمزگان نیز به واگذاری های مختلف اراضی کشاورزی و تغییر کاربری این اراضی اشاره کرد و گفت : همچنین در خصوص انتصاب هایی که در استان صورت می گیرد باید دقت نظر و حساسیت بشتری صورت گیرد.

بهشتیان ادامه داد : درحال حاضر عملا مدیران انقلابی و ارزشی برای انتصابات تحت فشار گرو ه هایی هستند که به نیروهای قدرت طلب وصل می باشند.

وی تاکید کرد : با توجه به انتخابات پیش رو که در این برهه از زمان بسیار حساس  است می توان با انتصاب نیرو های ارزشی در جایگاه های مدیریتی استان به آینده نظام خوشبین بود.

الیاس پرورش دیگر عضو شورای مرکزی ومسئول کارگروه منابع طبیعی و کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به واگذاری اراضی ملی استان به شرکت ها و برخی اشخاص ،خواستار ورود جدی برای جلوگیری از این مساله شد.

صابری عضو شورای مرکزی و مسئول کارگروه مناطق آزاد نهاد دیده بان نیز در این نشست با بیان اینکه امکان بروز عدم شفافیت و فساد در مناطق آزاد زیاد است گفت : با پیگیری های مدیر نهاد دیده بان در استان طی یک سال گذشته واگذاری ها در مناطق آزاد شفاف شده است به طوریکه ۱۰ قطعه زمین که واگذاری آنها خارج از ضوابط بود ،با اقدامات صورت گرفته قرار داد واگذاری آنها فسخ شده و به بیت المال برگردانده شده اند.

وی همچنین به اقدامات موثرصورت گرفته برای جلوگیری از واگذاری و فروش سواحل اشاره کرد و افزود : در حال حاضر با مساعدت و همکاری دکتر پیغامی ،مدیر عامل منطقه آزاد قشم ،واگذاری ها به صورت فراخوان  انجام می شود که روند آن کاملا شفاف است.

محسن حسین پور مسئول کارگروه جوانان نهاد دیده بان در استان نیز در این نشست با اشاره به پتانسیل های توسعه ای هرمزگان گفت : طرح هایی که ارایه و اجرا می شود باید دارای پیوست فرهنگی و اجتماعی باشند.

حسین پور ادامه داد : در طول سال خصوصا نیمه دوم سال استان هرمزگان  مقصد مسافرت تعداد زیادی از هموطنان است که باید در این رابطه برنامه جامعی ارائه شود تا بتوان به منبع درآمدی پایدار از این طریق برای استان دست یافت.

وی همچنین خواستار استفاده و بهره گیری از ایده های جوانان و پژوهشگران برای توسعه استان شد و ابراز کرد : هرمزگان هنوز در ابتدای راه توسعه است که می توان  با بهره گیری از ظرفیت های مختلف و بالقوه آن  استان را به توسعه پایدار رساند.

در ادامه علی اشرف نوری ،مدیر عامل نهاد دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه نباید برنامه های مبارزه با فساد و رانت  در استان ها راکد بماند گفت : انتظار است که نهاد های دیده بان شفافیت و عدالت در استان ها به طور جدی مطالبه گری خود را در مسایل مختلف دنبال نمایند.

علی غفاری دیگر عضو هیات مدیره نهاد دیدبان شفافیت و عدالت نیز گفت : هرمزگان از استان های نمونه به لحاظ پیگیری و مطالبه گری  است که جای تقدیر و تشکر دارد.

امرایی مسئول کارگروه آموزش نهاد دیده بان شفافیت و عدالت نیز با بیان اینکه مسایل و معضلات این بخش از طریق سه کمیته تخصصی آموزش عالی ،علوم پزشکی و آموزش و پرورش در این کارگروه دنبال می شود از حذف سهمیه کنکور فرزندان هیات علمی خبر داد.

وی ادامه داد : در بحث آموزش ۱۹ نوع سهمیه وجود دارد که برخی از آنها در تعارض با اصول قانون اساسی است.

مسئول کارگروه آموزش نهاد دیده بان شفافیت و عدالت از ورود دیوان عدالت اداری به موضوع مدارس سمپاد خبر داد و گفت : در گذشته دانش آموزانی که در پایه هفتم،هشتم و نهم تحصیل میکردند بدون آزمون و با شرط معدل ۱۶ وارد پایه دهم می شدند که این مساله در تعارض اصل ۳ اصول ۱۹ و۲۰ قانون اساسی  مبنی بر عدالت و برابری آموزشی است که  با رای درخشان دیوان عدالت اداری از این پس دانش آموزان سمپاد مکلف هستند برای ورود به مقطع متوسطه دوم حتما در آزمون ورودی شرکت کرده و حد نصاب نمره ورود را دریافت نمایند.

امرایی تاکید کرد : از نهاد دیده بان در استانها درخواست دارم مشکلات ،معضلات و آسیب های نظام آموزشی استان خود راشناسایی و به ما اعلام نمایند و به جد پیگیری کنند.

پایان خبر /