عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت : مقایسه آلودگی شهر بندرعباس با کلانشهر تهران نشان می دهد که روزهای آلوده در شهر تهران با جمعیتی بیش از ۱۰ برابر جمعیت بندرعباس حدودا دو برابر بیشتر از شهر بندرعباس بوده است ، که این امر هشدار جدی برای شهر بندرعباس و مدیران شهری محسوب می شود.

به گزارش صبح دریانیوز ، احمد کناری نژاد افزود : مطابق با آمار شرکت کنترل کیفیت تهران ۸۲.۹ درصد آلاینده های گازی منتشر شده و ۶۰.۸ درصد از ذرات معلق در هوای تهران مربوط به وسایل حمل و نقل برپایه سوخت فسیلی است.

کناری نژاد عنوان کرد : آمار معاونت حمل و نقل و ترافیک بندرعباس نشان می دهد به طور میانگین ۸۰۰۰ سفر در روز از طریق اتوبوس ، ۴۳۰۰۰ سفر از طریق تاکسی و مابقی از طریق خودروها و وسایل نقلیه شخصی توسط شهروندان صورت می گیرد ، که این امر نشاندهنده ی الگوی غالب مبتنی بر خودرو محوری و توسعه ترافیک در شهر بندرعباس است ، که ادامه این روند موجب ایجاد معضلات زیادی از قبیل *افزایش تولید و انتشار آلاینده ها، افزایش بیماری های حاصل از این آلودگی های محیطی و کم تحرکی مردم و افزایش ترافیک* در آینده ای نه چندان دور در شهر بندرعباس می گردد.

وی گفت : از اینرو ترویج و توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش نرخ سرانه آلایندگی به ازای هر نفر،نیازمند هدفگذاری و برنامه ریزی بلند مدت است که برای تحقق این امر مدیران شهری باید با توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی مناسب با شرایط اقلیمی و محیطی بندرعباس و از سوی دیگر با فرهنگ سازی و آموزش و تغییر در سبک زندگی،مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ،حمل و نقل هیبریدی و انسان محوری تشویق و ترغیب نماید.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد : توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی دوستدار طبیعت و بوم محور از ضرورت های برنامه ریزی آتی مدیران شهری خواهد بود.

احمد کناری نژاد گفت : امروزه شاهد هستیم که کشورهای توسعه یافته با تغییر مبلمان شهری و توسعه زیرساخت های متناسب، مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، وسایل نقلیه هیبریدی، دوچرخه و اسکوتر و… ترغیب میکنند ؛ که این امر علاوه بر کاهش آلودگی و کاهش ترافیک موجب کاهش هزینه های درمانی و افزایش سلامت جسمی و روحی افراد نیز میگردد.

پایان خبر /