نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در نشست هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور، اظهارداشت: در نظام حکمرانی اسلامی مسئله شورا به عنوان یکی از پایه‌های اصلی حکمرانی دینی دیده شده است.

به گزارش صبح دریا نیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده افزود: امروز فرصتیست که با یک نگاه نو به شورا جایگاه این نهاد مردمی را که حلقه وصل مردم و حاکمیت است را ارتقا دهیم چرا که هنوز ما با مسائل و مشکلاتی در این حوزه روبرو هستیم و ابهاماتی در قانون و نوع نگاه قوا به شوراها وجود دارد.

عبادی‌زاده عنوان‌کرد: حیطه وظایف شورا و حوزه اختیاراتی که برای شوراها در قانون پیش‌بینی شده با هم توازن وجود ندارند؛ طبیعتا باید بر اساس تکالیفی که بر عهده یک نهاد گذاشته می‌شود با اختیاراتی که به او داده می‌شود توازن وجود داشته باشد بنابراین اختیارات شوراها در قانون کفایت تکالیف آن را نمی‌کند و باید افزایش پیدا کند‌.

امام جمعه بندرعباس، تصریح کرد: نگاه نظارتی بر شوراها و ورود نظارت‌های نهادهای نظارتی که بتوانند در رفع موانع حرکت شوراها نقش آفرینی بیشتری داشته باشد، گرچه ممکن است مورد استقبال شوراها قرار نگیرد اما به هر صورت می‌تواند نقایص موجود در شوراها را از بین ببرد.

وی عنوان‌کرد: تجربیاتی که امروز در عرصه شوراها در دنیا دارند به ویژه در انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم؛ شاید تجربه بدی برای کلانشهرهای ما نباشد و بتواند چالش‌های بین شوراها و شهرداری‌ها را رفع کند.

عبادی‌زاده تاکید‌کرد: هر مقدار که ما بتوانیم قدرت شوراها را تقویت کنیم، خواهیم توانست تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم و امور را به دست مردم بسپاریم که در این امر شوراها به عنوان حلقه واسط بین مردم و نظام می‌توانند به کاهش تصدی‌گری قوه مجریه کمک کنند.

این مسئول شورا را دالانی برای تربیت نیروهای مستعد و نقش‌آفرینی کارهای بزرگ کشور دانست و گفت: امروز شکی نیست که نشاط بیشتر جامعه ما در حوزه حکمرانی از طریق نقش‌آفرینی بیشتر شوراها محقق می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: ما امروز در حوزه شهرداری‌ها و شوراها با معضل اطلاع‌رسانی به مردم مواجه هستیم و امروز ضعف اطلاع‌رسانی در دولت، شوراها و سایر نهادها وجود دارد و بسیاری از مردم از تلاش‌های منتخبین خود در شوراها بی‌اطلاع هستند.

پایان خبر /