فصل برداشت هندوانه شب یلدا از مزارع هرمزگان به ویژه در بخش توکهور آغاز و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۲۰۰ هزار تن هندوانه برداشت و روانه بازار شود.

به گزارش صبح دریانیوز ، هرمزگان به عنوان قطب تولید محصولات خارج از فصل شناخته می‌شود و سالانه با تولید محصولات سبزی و صیفی و محصولات زراعی نقش مهمی در تامین نیازهای کشور ایفا می‌کند.

کشاورزی در استان هرمزگان برخلاف سایر استان‌ها که کشاورزی را در ۶ ماه سال تجربه می‌کنند، به صورت ۱۲ ماهه انجام می‌شود و در این مدت ۳۰ محصول توسط کشاورزان زحمت‌کش این استان روانه بازار می‌شود.

هرمزگان سالانه بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول کشاورزی اعم از صیفی و سبزی و محصولات زراعی تولید می‌کند، عمده تولیدات این استان گوجه فرنگی، بادمجان، پیاز، هندوانه، فلفل و خیارسبز و همچنین گندم، جو و کلزا است.

اما در فصل پاییز مهم‌ترین محصول تولیدی استان در بخش کشاورزی هندوانه شب یلدا است، هرمزگان به عنوان اصلی‌ترین منبع تولید هندوانه شب یلدا در کشور شناخته می‌شود و سالیانه با کشت پاییزه این نیاز کشور را تامین می‌کند.

در همین زمینه سید رضا امیری زاد مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار داشت : هرمزگان قطب تولید هندوانه خارج از فصل کشور و تامین کننده مهم هندوانه شب یلدا در کشور محسوب می‌شود.

امیری زاد افزود : در استان ۳ فصل برای برداشت هندوانه شامل شب یلدا، عید نوروز و ایام خرداد ماه وجود دارد که در هر فصل محصولات برداشت و روانه بازار می‌شود.

وی گفت : در حال حاضر ۸۹۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت هندوانه وجود دارد که در مجموع سالانه ۳۵۰ هزار تن هندوانه تولید و به بازار عرضه می‌شود.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد : برای شب یلدا هم برداشت هندوانه از مزارع استان آغاز شده و انتظار می‌رود بالغ بر ۲۰۰ هزار تن هندوانه برداشت و عرضه شود، شهرستان میناب به ویژه بخش توکهور و شهرستان جاسک مهم‌ترین مناطق تولید هندوانه استان هستند.

امیری‌زاد گفت : بیشتر هندوانه تولیدی استان روانه بازار تهران و سپس استان‌هایی همچون تبریز، فارس، خراسان و اصفهان می‌شود.

وی در خصوص مسئله آب بر بودن تولید هندوانه گفت : این مسئله را قبول نداریم به ازای هر کیلو هندوانه ۱۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و در ازای هر هکتار سطح زیر کشت هندوانه ۳۵۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌شود که با توجه به نیاز کشور و درآمدزایی کشاورزان و مدیریت مصرف آب به وسیله آبیاری تحت فشار، بارندگی‌ها و کشت هندوانه با نشا، مصرف آب در تولید این محصول در استان کاهش چشمگیری یافته است.

پایان خبر /