رییس کمیته امداد شهرستان قشم گفت : ۱۰۰ خانوار زیر پوشش این نهاد در مناطق مختلف این جزیره با اجرای طرح های اشتغال زایی و دریافت تسهیلات خود اشتغالی از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه به خودکفایی رسیده و از چرخه حمایت امداد خارج شدند.

به گزارش صبح دریانیوز ، رضا تارک اظهار داشت : این ۱۰۰ خانوار تحت حمایت با دریافت تسهیلات خوداشتغالی در زمینه های صنایع دستی و بومی، ایجاد مغازه، خیاطی و آرایشگری و پس از گذشت ۱۸ ماه از پایداری طرح و رسیدن به خودکفایی و درآمد زایی از چرخه حمایتی امداد قشم خارج شده اند.

تارک ادامه داد : در بحث خودکفایی خانواده‌های زیرپوشش این نهاد، زمانی که یک شغل برای مددجو ایجاد می‌شود مرتب پیگیری و ارزیابی خواهد شد و اگر درآمد مددجو از محل شغل ایجاد شده به حداقل قانون کار برسد خانواده خودکفا اعلام می‌شود.

وی توضیح داد : تقویت و توانمندسازی جامعه مددجویی از طریق روش‌های مختلف یکی از سیاست‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) است تا علاوه بر خلق ارزش در جامعه، چرخه توانمندسازی و ایجاد شغل در منطقه نیز ایجاد شود.

رییس کمیته امداد شهرستان قشم اضافه کرد : ارایه آموزش‌های فنی و مهارتی، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، اشتغالزایی از مهمترین خدمات کمیته امداد برای توانمندی شغلی و اقتصادی خانوارهای تحت پوشش این نهاد مورد حمایت است.

رضا تارک گفت : خانواده‌هایی که خودکفا می‌شوند دیگر هیچ خدماتی از کمیته امداد دریافت نمی‌کنند بلکه برخی از آنان حامی این نهاد هم شده و به عنوان خیر و حتی کارفرما از مددجوهای دیگر به عنوان نیروی کار استفاده می‌کنند.

اداره کمیته امداد شهرستان مرزی قشم سه هزار و ۶۴۴ هزار خانوار (هفت هزار و ۵۰۰ نفر) تحت پوشش دارد که خانواده‌ های تحت پوشش ماهیانه در مجموع ۳۰ میلیارد ریال مستمری دریافت می‌ کنند.

خانوارهای تحت حمایت این اداره شامل ۲ هزار و ۵۸۸ زن سرپرست خانوار (۷۱ درصد) و هزار و ۵۶ مرد سرپرست خانوار (۲۹ درصد) است که ۲ هزار و ۶۹۸ خانوار (۷۴ درصد) از آنان ساکن روستاها و ۹۴۶ خانوار (۲۶ درصد) آنها ساکن در مناطق شهری جزیره قشم هستند.

از این تعداد مددجو ۲ هزار و ۹۸۳ خانوار (۸۲ درصد) اهل سنت و ۶۶۱ خانوار (۱۸ درصد) اهل تشیع هستند.

فوت شوهر (هزار و ۶۶۹ خانوار – ۴۶ درصد)، مرد سرپرست سالمند (۹۴۴ خانوار – ۲۶ درصد) و بانوان مطلقه (۶۶۴ خانوار – ۱۸ درصد) سه دلیل وابستگی خانوارهای تحت حمایت به اداره کمیته امداد این شهرستان مرزی است که سه هزار و ۲۷۷ خانوار معادل ۹۰ درصد به واسطه این سه دلیل تحت حمایت این اداره قرار دارند.

این اداره حمایت از هزار و ۵۰ نفر فرزند یتیم و محسنین را بر عهده دارد که از این تعداد ۵۷۴ نفر از فرزندان ایتام و ۴۷۶ نفر از فرزندان محسنین (۵۴۶ فرزند دختر و ۵۰۴ فرزند پسر) هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

پایان خبر /