نبود زیرساخت‌های مناسب جهت بارگیری، واردات و صادرات مواد اولیه و محصولات نهایی صنایع معدنی از طریق بنادر در سال‌های گذشته، یکی از چالش‌های اساسی فعالان حوزه معدن بوده که با عزم مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان، این مشکل در حال مرتفع شدن است. بر این اساس، بندر پارسیان به عنوان یک بندر کاملا ایرانی به لحاظ طراحی، مهندسی، ساخت و تامین مالی، قرار است به صورت کاملا تخصصی در حوزه معدن استفاده شود. در واقع نبود بنادر اختصاصی و عدم‌تخصیص اسکله با تناژ مناسب بارگیری و حمل مواد معدنی، واردات و به ویژه صادرات محصولات این حوزه را دچار مشکل کرده، به نحوی که سود حاصل از صادرات و ارزآوری صنایع معدنی تحت‌الشعاع این مهم قرار می‌گرفت اما، اختصاص اولین بندر ویژه واردات و صادرات مواد معدنی در منطقه ویژه پارسیان، می‌تواند بخشی از نیاز صنایع معدنی به این مهم را مرتفع کند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، دکتر علی‌اصغر علامه با ارائه گزارش‌هایی به تشریح فعالیت‌های این منطقه پرداخت. او با اشاره به پروژه‌های در دستور کار منطقه گفت: تاکنون بالغ‌بر ۴۰ پروژه زیرساختی بزرگ در دو سال گذشته در این منطقه اجرا شده است. همچنین ۲۰ قرارداد سرمایه‌گذاری با نهادهای دولتی و بخش‌خصوصی منعقد شده که بخشی از آنها وارد فاز اجرایی‌شده و بخشی دیگر در مرحله مهندسی و تامین مالی است.

علامه افزود: بندر پارسیان به عنوان یک بندر کاملا ایرانی، به لحاظ طراحی، مهندسی، ساخت و تامین مالی کاملا از توان نیروی داخل بهره گرفته شده و به صورت کاملا تخصصی در حوزه معدن استفاده خواهد شد. ضمن آنکه در ۲ سال گذشته، همه مجوزهای لازم، به ویژه مجوزها و رویه‌های گمرکی اخذ شده است.

وی با اشاره به اخذ مجوز نیروگاه یکهزار مگاواتی تولید برق، مجوز اخذ آب دریا به منظور استفاده در آب‌شیرین‌کن منطقه ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک آب مورد نیاز صنایع پارسیان، منطقه ویژه لامرد و آب آشامیدنی ساکنان منطقه ویژه پارسیان و روستاهای اطراف تامین خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان اشتغالزایی منطقه ویژه پارسیان را ۲۵۰۰ نفر اعلام و ابراز امیدواری کرد :  تا پایان ۱۴۰۲ نیز میزان ۱۵۰۰ شغل دیگر ایجاد شود. وی با اعلام اینکه در استخدام ۷۳ درصد از نیروهای مشغول به کار در ستاد منطقه ‌ویژه پارسیان از نیروهای بومی منطقه بهره گرفته شده، افزود: با احداث پارک متانول در این منطقه، از خام‌فروشی این ماده ارزنده پایین‌دست پتروشیمی جلوگیری شود.

علامه با اشاره به احداث یک واحد ذوب‌آهن در منطقه ویژه پارسیان، خاطرنشان کرد : مجوزهای لازم برای احداث این واحد اخذ شده و در حال عقد قرارداد و دریافت مجوزهای زیست‌محیطی برای آغاز به کار این پروژه هستیم.

وی ایجاد منطقه گردشگری در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان را از مزیت‌های این منطقه برشمرد و آمادگی این منطقه برای جذب سرمایه‌های گردشگری را اعلام کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان در خصوص اقدامات انجام‌شده برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت بارگیری و حمل موادمعدنی از بندر به محل کارخانجات از طریق اتصال به شبکه ریلی و ضرورت بهره‌گیری از توان ریلی کشور به منظور کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، سهولت در حمل و کاهش هزینه‌های حمل، عنوان کرد : حمل مواد معدنی اساسا از طریق جاده به دلیل ضعف در ظرفیت جاده و ماشین‌آلات اقتصادی نیست و منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان نیز به دلیل عقب‌ماندگی در توسعه از زمان شروع کار تا به حال، اتصال آن به خطوط ریلی انجام نشده اما مطالعات آن در دست اجراست و پیش‌بینی می‌شود دو منطقه ویژه پارسیان و لامرد به شبکه ریلی متصل شوند که این مهم نیازمند همکاری سازمان‌های ایمیدرو، مسئولان  استان‌های فارس و هرمزگان است.

گفتنی است ،«منطقه ویژه صنای انرژی‌بر پارسیان»، واقع در غرب استان هرمزگان و مرکز ثقل سه استان بوشهر، هرمزگان و فارس، نزدیک به پایتخت انرژی عسلویه قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۸۴ بر اساس آمایش سرزمین با هدف تجمیع صنایع انرژی‌بر شروع به کار کرده و در دو سال گذشته با سرمایه‌گذاری بیش از یکهزار میلیارد تومانی موفق به فعالیت در سه حوزه واردات و صادرات از طریق بندر، مهیا کردن زیرساخت و جذب سرمایه‌گذار بوده است.

پایان خبر /