مدیر کل شیلات هرمزگان از برگزاری نشست هم اندیشی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اتحادیه و نمایندگان جامعه صیادی استان هرمزگان با حضور منصور آرامی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، حسین رئیسی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، احمد جباری نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، احمد مرادی نماینده مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ، مدیر کل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان ، مدیران عامل اتحادیه تعاونی های صیادی کشور و استان ، جمعی از مسئولین شیلاتی کشور و استان و همچنین جمعی از جامعه صیادی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، در این جلسه معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اهمیت استان هرمزگان در فعالیت های شیلاتی به ویژه صید و صیادی گفت : استان هرمزگان با بهره مندی از ظرفیت های خوب در کنار تعامل و پیگیری مجموعه شیلات و بهره برداران توانسته گام های خوبی در مسیر توسعه بیش از پیش فعالیت های شیلاتی بردارد.

اولویت مجموعه شیلات پایداری بهره برداری از دریاست

سید حسین حسینی با اشاره به اینکه صید و صیادی بخش قابل توجه ای از اشتغال و معیشت ساحل نشینان را در بر گرفته است گفت : اولویت مجموعه شیلات پایداری بهره برداری از دریاست.

وی با اشاره به اینکه بی شک باید اصلاحات و بازنگری در امور صید و صیادی صورت بگیرد و این مهم در دستور کار است تصریح کرد: سازمان شیلات ایران موافق با واگذاری یکسری اختیارات به استان است و مجموعه سازمان شیلات ایران و شیلات استانها یک شیلات واحد هستند و همگی در راستای سیاست های سازمان و در مسیر خدمت به بهره برداران هستیم.

هیچ بخشنامه ای نباید باعث توقف فعالیت روزمره جامعه صیادی و دیگر بهره برداران حوزه شیلات گردد

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران افزود : هیچ بخشنامه ای نباید باعث توقف فعالیت روزمره جامعه صیادی و دیگر بهره برداران حوزه شیلات گردد و با هماهنگی با بهره برداران جامعه صیادی تقویم زمان بندی ارائه و طبق آن عمل شود.

حسینی تصریح کرد : در بحث واگذاری های مدیریت بنادر صیادی اولویت اول تعاونی صیادی است، اما این مهم با امتیاز دهی( که رضایت جامعه صیادی نقش مهمی در آن دارد) و از طریق فراخوان عمومی اتفاق می افتد.

وی خاطر نشان کرد : در بحث افزایش قدرت موتور ، جابه جایی و نقل و انتقالات آیین نامه ها به روز خواهد شد و بی شک با واگذاری این اختیارات به استان ها تسریع حاصل می گردد.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه هر روش صیدی که انتخابی صید نکند و آبزیان نابالغ را صید کند ممنوع و مخرب است تصریح کرد : اگر در صید و صیادی به سمت روش استاندارد برویم قدرت موتور را هم می‌توان بدون نگرانی افزایش داد.

حسینی اضافه کرد: در برخورد با متخلفین احتمالی صید و صیادی حفظ حرمت و کرامت جامعه صیادی یک اولویت است که همواره در دستور کار قرار دارد .

وی استفاده از نظرات و تجربیات جامعه صیادی را حتی در صدور مجوز صید بسیار راهگشا خواند و گفت : بی شک دانش این عزیزان می تواند در مدیریت ذخایر و پایداری صید و صیادی کمک رسان باشد.


نگاه ویژه به فعالیت های شیلاتی تثبیت کننده و توسعه دهنده اشتغال، توسعه
و رونق اقتصادی است

احمد جباری نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برپایی چنین جلساتی را نشان از همدلی خوب جامعه بهره بردار و مجموعه شیلات کشور خواند و گفت : وجود ظرفیت های غطیم صید، صیادی، بندری و … در استان هرمزگان مستلزم حمایت و نگاه ویژه به این ظرفیت هاست که هم تثبیت کننده اقتصاد و اشتغال جامعه شیلاتی باشد و هم توسعه دهنده این مهم در راستای رونق اقتصادی و اشتغال پایدار باشد.

جباری با اشاره به اینکه الکترونیکی و سامانه ای شدن مجوزها و اجازه نامه های صید و صیادی می تواند راهگشا باشد تاکید کرد: این سامانه ها تنها در راستای سهولت خدمات دهی به جامعه صیادی و افزایش رضایتمندی مردم باشد …

وی گفت : صدور مجوز از هر سامانه ای باید با نظارت شیلات و تنها برای جامعه صیادی و صیادان واقعی صورت بگیرد.

جباری همچنین افزود : مجلس آمادگی قاطع برای قانون گذاری در راستای خدمات رسانی به جامعه صیادی و همچنین تغیر در قوانین نا کارآمد در راستای رضایت مندی جامعه صیادی و مردم دارد.

همکاری و تعامل در شیلات شاخصی ارزنده برای این مجموعه است

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این نشست نیز با اشاره به هماهنگی و تعامل خوب در شیلات کشور و استان،این مهم را یکی از شاخص های ارزنده شیلات در کشور خواند و گفت : حضور بالغ بر ۳۵ هزار نفر صیاد در استان هرمزگان بیانگر اهمیت صید و صیادی در استان است که نیازمند نگاه ویژه به صید و صیادی در سطح ملی و استان و فرا وزارتخانه ای است.

مرادی با اشاره به اینکه فراکسیون توسعه دریا محور مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه ای به استان هرمزگان دارد و این مهم بیانگر توجه ویژه مجلس به این حوزه است افزود : متولی ساماندهی و صدور مجوز صید بدون شک با محوریت سازمان شیلات ایران باید باشد.

وی توسعه ، تجهیز و ساماندهی بنادر صیادی ، موج شکن های مردمی و مراکز تخلیه صید را یک ضرورت برای شیلات خواند و گفت : امید داریم با حمایت مجلس و همه دستگاه ها و نهادی های مرتبط شاهد تحقق این مهم باشیم.

شیلات در صورت حمایت می تواند محور ارز آوری غیر نفتی باشد

منصور آرامی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت فعالیت های شیلاتی در تامین امنیت غذایی، اشتغال، توسعه و رونق اقتصادی گفت: خوشبختانه مجموعه شیلات کشور و هرمزگان مسیر و برنامه های خوبی را آغاز کرده که امید داریم شاهد اتفاقاتی سازنده در این حوزه باشیم.

آرامی گفت : حمایت از شیلات در خدمت رسانی به جامعه صیادی، حرکت در مسیر تحقق برنامه هفتم، توسعه پایدار صید و صیادی، ارتقای جایگاه صیادان، تحقق اقتصاد دریا محور همواره در برنامه است .

وی همچنین تصریح کرد : در صورت حمایت از فعالیت های شیلاتی بدون شک می تواند به یک حوزه ارز آوری و در آمد زای قوی تبدیل شود و در آمد غیر نفتی کشور را به خوبی افزایش دهد.

ایجاد ردیف بودجه برای راه های دسترسی بنادر صیادی در دستور کار قرار گیرد

در این جلسه همچنین حسین رئیسی دیگر نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تقویت ذخائر آبزیان گفت : در این بین ایجاد زیستگاه های مصنوعی و مراکز بازسازی ذخایر آبزیان که خوشبختانه مجموعه شیلات هرمزگان نیز آن را به خوبی دنبال کرده است می تواند بسیار راهگشا باشد.

رئیسی با توجه به ایجاد زیستگاه های مصنوعی در برنامه هفتم تاکید کرد و گفت : تقویت تشکل های صیادی و راه های دسترسی بنادر صیادی نیز مورد تأکید قرار داد و خواهان قرار دادن ردیف بودجه برای این مهم شد.

برخورداری هرمزگان از بالغ بر ۴۵ درصد صید جنوب کشور

در ادامه مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان قطب صیادی کشور است و از رتبه اول در کشور با ۴۵ درصد از صید جنوب کشور برخوردار است گفت : بالغ بر یک چهارم تولیدات شیلاتی کشور در استان هرمزگان انجام می شود.

مسعود بارانی میزان ارزش گمرکی صادرات محصولات شیلاتی هرمزگان را بالغ بر ۱۳۸ میلیون دلار خواند و گفت: هرمزگان با ۱۹ بندر صیادی، ۲۲ موج شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید و بهره مندی از بیش از چهار هزار و ۷۰۰ فروندشناور صیادی( ۵۰%کل کشور) به بیش از ۳۵ هزار نفر صیاد خدمات رسانی می کند.

برگزاری ۲۳ دوره آموزشی و ترویجی برای جامعه صیادان در سال گذشته

بارانی برگزاری ۲۳ دوره آموزشی و ترویجی، پی گیری انعقاد قراردادهای جدید واگذاری مدیریت بنادر صیادی، پیگیری جذب اعتبار جهت ارتقاء سیستم شناور آتشخوارجهت افزایش سطح ایمنی بنادر، اجرای پروژه بهسازی و لایروبی بندر صیادی رمچاه، مطالعه جامع و تخصصی ۱۳ موج شکن مردمی از محل اعتبارات استانی، تکمیل و تجهیز بندر صیادی کلاهی به سیستم اطفاء حریق (خرید پمپ توهاتسو)، تکمیل موج شکن مردمی روستای بحل از محل اعتبارات استانی احداث اسکله و تاسیسات پشتیبانی تخلیه صید روستای زیارت ، تکمیل احداث سردخانه ۲۵۰ تنی و … را از مهترین اقدامات شیلات هرمزگان در حوزه بنادر صیادی خواند.

ساخت ۷ مدرسه ، آزاد سازی شش زندانی جرائم غیر عمد ، ۲۵۰ کولر برای مدارس و تجهیز و نوسازی مدارس روستاهای ساحلی بخشی از مسئولیت های اجتماعی جامعه صیادی هرمزگان

وی تقویت تشکل های صیادی استان، پیگیری و رفع مشکلات بیمه ای صیادان از جمله جلسات با اتحادیه تعاونی های صیادی استان و سخت و زیان آور لحاظ شدن شغل صید و صیادی، مشارکت صیادان در امور خیریه از جمله تعهد ساخت ۷ مدرسه(۳مدرسه صیادان و ۴ مدرسه آبزی پروران) ، اهدای ۲۵۰ دستگاه کولر به مدارس و همچنین نوسازی ، بهسازی و تجهیز مدارس روستاهای نوار ساحلی ، مشارکت صیادان در آزاد سازی زندانیان با جرایم غیر عمد (۶ نفر زندانی با مشارکت صیادان آزاد شدند) و … را از اهم اقدامات انجام شده شیلات استان در حوزه امور اجتماعی و رفاهی صیادان خواند.

مدیر کل شیلات هرمزگان همچنین پیگیری ساخت و جایگزینی تعداد ۲۵۲ فروند شناور قاق صیادی بنزین به دیزل ،صدور ۱۴ موافقت اصولی صید تامین شناور قایق صیادی برای ۲۸ نفراز بانوان صیاد ساکن جزیره هنگام، همکاری و مشارکت با پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در راستای ارزیابی ذخایر ،پیگیری صدور ۹۴ فقره مجوز جدید جهت ایجاد اشتغال در جزیره هرمز که ۶۲ فروند به مرحله ساخت رسیده و در حال بهره برداری و مابقی در دست اقدام و … را از مهم‌ترین اقدامات حوزه صید شیلات هرمزگان خواند.

ایجاد سه مرکز بازسازی ذخیار و هزار و ۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی در هرمزگان

مسعود بارانی انجام اقدامات لازم برای ساخت ۳ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در استان از محل اعتبارات سفر رئیس محترم جمهوری ، راه اندازی شناور سازمانی مرصاد بعد از دو سال جهت گشت های مبارزه با صید غیر مجازدر استان ، برگزاری ۸۱ کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی استان در سال ۱۴۰۱، اجرای فاز اول ساخت و استقرار ۱۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در شهرستان بندرلنگه و برنامه ریزی برای استقرار ۳۰۰ سازه در جزیره کیش و ۳۰۰ سازه در جزیره قشم، پیگیری ساخت و استقرار ۳۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی و اجرای آن در سال جاری در شهرستان های سیریک و جاسک ، اجرای طرح ممنوعیت صید گونه های مشخص شده و اجرای طرح دریابست و تعطیلی صید ساردین در دو مقطع زمانیو .. را از اهم اقدامات شیلات استان در حوزه حفظ و بهسازی ذخایر آبزیان خواند.

کمبود نیروی انسانی ، چالش پیش روی یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان

بارانی ضمن تشکر از سازمان شیلات ایران و استانداری هرمزگان جهت تخصیص بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای انجام پروژه های عمرانی و زیر ساختی در حوزه شیلات گفت: با وجود همه مساعدت های صورت گرفته با کمبود شدید نیروی یگان حفاظت از منابع آبزیان روبرو هستیم ضمن آنکه در تعدادی از پروژه های اولویت دار و ممهم از جمله ایجاد سیستم اطفا حریق و خرید شناور آتشخوار، لایروبی و بهسازی موج شکن های مردمی و بنادر صیادی و… نیازمند یاری و مساعدت سازمان شیلات ایران و استانداری هرمزگان هستیم.

وی همچنین گسترش اقدامات و فعالیت های گروه همت ماهیگیری و حافظان ، حفظ ذخایر در راستای اجرای برنامه های مدیریتی صید و صیادی و فرهنگ سازی مبارزه با صید غیر مجاز، عدم استفاده از ابزار و ادوات صید غیر استاندارد و ممنوعه، صید خارج از فصل و … ، اختصاص تسهیلات کم بهره برای صیادان استان با توجه به گرانی ابزار و ادوات صید، موتور شناور و در نهایت افزایش قیمت تمام شده ساخت جایگزینی یک شناور صیادی، تقویت اتحادیه و تعاونی های صیادی استان در راستای مشارکت در مدیریت پایدار صید و صیادی،پیگیری اجرای طرح توسعه جزایر استان، برنامه ریزی و اجرای همایش بنادر صیادی استان، پیگیری برگزاری جشن ساردین ماهیان، پیگیری ساخت و استقرار زیستگاه در غرب و شرق استان، جذب نیرو جهت یگان حفاظت، بازنگری آئین نامه جایگزینی و… را از مهم‌ترین پیشنهادات در این جلسه خواند.

همچنین در این دیدار جامعه صیادی حاضر و مسئولین به بیان نظرات و پیشنهادات و گفتگو برای ارتقای فعالیت ها و رفع موانع و چالش های توسعه پرداختند.

پایان خبر /