مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، اعلام کرد: مدل‌های پیشنهادی هواشناسی برای وضعیت بارندگی‌های آینده امیدوارکننده نیست و ذخایر آب پشت سدهای تأمین‌کننده آب شرب استان مانند سدهای سرنی، میناب، شمیل و نیان، همگی کمتر از 17 درصد ظرفیت ذخیره دارند.

به گزارش صبح دریانیوز، جمشید عیدانی، درنشست خبری که در سالن جلسات این شرکت برگزار شد،  افزود: حتی با در نظر گرفتن حجم غیرقابل بهره‌برداری، وضعیت ذخایر آبی در استان همچنان بحرانی است.

عیدانی، با اشاره به پیش‌بینی‌های نامطلوب بارندگی‌ها گفت: امیدواریم با مدیریت مصرف توسط بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان، بتوانیم این مرحله را پشت سر بگذاریم تا در صورت وقوع بارندگی‌ها، امکان آبگیری سدها فراهم شود و تأمین آب مراکز جمعیتی با اطمینان خاطر صورت گیرد.

وی همچنین از نصب کنتورهای مکانیکی و هوشمند روی چاه‌های بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی خبر داد و اظهار داشت: از مجموع ۲۰ هزار حلقه چاه در هرمزگان،   یکهزار و ۷۹ حلقه به این تجهیزات مجهز شده‌اند و برنامه نصب کنتورها همچنان ادامه دارد.

عیدانی یکی از چالش‌های اصلی در اجرای پروژه‌های آبی را کمبود اعتبارات دانست و عنوان کرد: با اهتمام ریاست شورای حفاظت منابع آب استان، اهمیت ویژه‌ای به تأمین اعتبار پروژه‌های آبی داده شده است و موفق شده‌ایم رکوردهای جدیدی در اجرای این پروژه‌ها به ثبت برسانیم. به‌عنوان نمونه، در کمتر از ۱۵ روز خط تأمین آب اراضی ۷۰۰ هکتاری میناب اجرا شد و توانستیم آب موردنیاز کشاورزی را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چالش‌های مربوط به چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از منابع زیرزمینی اشاره کرد و گفت: با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، برنامه‌هایی برای برخورد با این تخلفات داریم. همیاری و همکاری مردم در این زمینه ضروری است، به‌ویژه در مناطقی مانند شهرستان‌های حاجی‌آباد و رودان که یک سوم چاه‌های استان در آن‌ها قرار دارد.

وی، خاطرنشان کرد: با اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، میزان رعایت قوانین برداشت از چاه‌ها نسبت به سال گذشته بهبود یافته است و امیدواریم در ماه‌های سرد سال با مدیریت مصرف و کاهش تبخیر، مشکلات کمتر شود.

پایان خبر/

جمیله دبیری نیا