مدیر عامل نیروگاه بندرعباس، در نشست خبری گفت: در چندین سال گذشته به دلیل کاهش سهمیه تحویلی گاز نیروگاه بندرعباس مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده ایم.

به گزارش صبح دریانیوز،داریوش محمودی، در جمع معاونان و خبرنگاران استان، افزود: سبد سوختی مازوت به گاز در سال های قبل بیشتر شده است و تقریبا به نسبت ۵۰ به ۵۰ درصد رسیده و در برخی موارد به نسبت ۶۰ به ۴۰ درصد و در بعضی موارد نیز کلا مازوت سوز شده ایم و از مصرف گاز محروم شدیم.

محمودی، با بیان اینکه مسلماً استفاده از مازوت باعث آسیب های فراوانی به محیط زیست و تجهیزات نیروگاه می شود، عنوان کرد: ترجیح ما استفاده  از سوخت گاز است اما به علت محدودیت های سهمیه گاز، تحویل گاز و مشکلات در رابطه باگازرسانی و همچنین همراهی با سیاست های کلان کشور از سوخت مازوت استفاده می کنیم تا انشاا… این مشکل برطرف شود و بتوانیم به سوخت اصلی نیروگاه که گاز است برگردیم.

وی، خاطرنشان کرد: تخصیص سهمیه گاز به عهده شرکت ملی گاز ایران است که با توجه به میزان تولیدگاز در سطح کشور سهمیه  منطقه ای را در نظر گرفته اند که با توجه به کمبود تولید، کاهش میزان تحویل و همچنین افزایش استفاده کنندگان که طی سال های قبل اضافه شده اند و  صنایع همجوار سهمیه ما کاهش یافت.

محمودی، با بیان اینکه نیروگاه بندرعباس از معدود نیروگاه هایی درکشور است که ۲ سوخته است و سوخت اول گاز و سوخت ثانویه آن مازوت است، از نوسازی سیستم کنترل مدیریت مشعلهای بویلر واحد یک بخار این نیروگاه برای نخستین بار، باصرفه‌جویی ارزی ۲ میلیون دلاری و در راستای رفع موانع تولید خبر داد.

این مسئول صنعتی، توضیح داد: در واحدهای بخار ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه بندرعباس، سیستم مدیریت مشعل های بویلر یا BMS وظیفه کنترل مشعل‌ها، اجرای سکوئنس‌های عملیاتی و هم‌چنین حفاظت بویلر را برعهده دارد و هر واحد بویلر دارای ۱۶ مشعل گاز و ۱۶ مشعل مازوت در ۴ طبقه و ۴ گوشه است و ۴ مشعل گازوئیل نیز در زمان راه‌اندازی بویلر استفاده می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس، اظهارداشت:  با گذشت چند دهه از کارکرد، سیستم کنترلی BMS قدیمی، قابلیت خود را به میزان زیادی از دست داده و این امر سبب خروج واحدهای بخار شده بود، که هریک از این خروجها،  وقت زیادی را جهت راه اندازی مجدد واحد به خود اختصاص می داد و نیز هزینه‌های عدم تولید را در بر می‌گرفت.

محمودی، اضافه کرد: با هدف افزایش قابلیت اطمینان نیروگاه مقرر شد، سیستم کنترل BMS واحد یک بخار با استفاده از سیستم PLC و با در نظر گرفتن استانداردهای نوین سیستم‌های کنترل و حفاظت نیروگاهی طراحی، ساخته و تعویض شود.

وی خاطرنشان کرد: طراحی، ساخت و نصب سیستم BMS نیروگاه بندرعباس به صورت پروژه تولید بار اول، در مدت‌زمان شش‌ماه، با صرفه جویی ۲ میلیون دلاری و بومی سازی این سیستم با همکاری، طراحی و ارتقای تکنولوژی شرکت‌های دانش بنیان انجام شد.

محمودی تصریح کرد: نوسازی سیستم کنترل BMS دیگر واحدهای بخار، اصلاح تجهیزات معیوب در بخش فیلد، نوسازی حلقه‌های کنترل آنالوگ واحد یک بخار و خودکار کردن سیستم کنترل احتراق این واحد، نوسازی حلقه‌های کنترل آنالوگ دیگر واحدهای بخار، نوسازی دیگر سیستم‌های کنترل قدیمی واحدهای بخار و یکپارچه‌سازی سیستم‌ های کنترل هر واحد به‌منظور تحقق سیستم کنترل DCS بومی نیروگاه بندرعباس، از برنامه‌های آینده این شرکت در جهت افزایش راندمان و رفع موانع تولید خواهد بود.

پایان خبر/
جمیله دبیری نیا