وزیر جهاد کشاورزی به همراه استاندار هرمزگان، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شواری اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان هرمزگان، مشاور معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ایران و مديركل دفتر هماهنگي امور استان‌ها سازمان شیلات ایران، مدیركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران ، سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان و جمعی از مسئولین ملی و استانی، طرح پرورش ماهی در قفس نیمه مغروق پایه کششی ( TLC ) قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در آبهای جنوبی کشور واقع در جزیره قشم را افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، در این مراسم وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حوزه امنیت غذایی همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی به صورت جهادی و انقلابی، تا پای جان، وظایف و رسالت‌های خودش را به ویژه در حوزه امنیت غذایی به خوبی انجام خواهد داد.

سید جواد ساداتی نژاد با اشاره به اینکه استان هرمزگان ظرفیت های فوق العاده ای در حوزه کشاورزی و به ویژه شیلاتی دارد تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد اشتغال حدود ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم در زیر بخش شیلات در استان هرمزگان هستیم.

وی با اشاره به ورود خوب قرارگاه خاتم انبیا(ص) به مباحث امنیت غذایی گفت: حوزه امنیت غذایی، یکی از مسائل مهم کشور دانست.

وزیر جهادکشاورزی گفت : ظرفیت کشور در تولید قفس چهار و نیم میلیون تن است که طبق برنامه تا پایان دولت باید به بیش از ۵۰۰هزار تن برسیم که این مهم نیازمند حرکتی جهادی و انقلابی است و خوشبختانه این مسیر به خوبی در حال طی شدن است.

ساداتی نژاد کشاورزی قرار دادی و تولید قرار دادی در پرورش ماهی در قفس را یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی خواند و گفت: این مدل می تواند هم فشار بر ذخایر آبزیان را کاهش دهد و هم اشتغال زایی و تولید موفقی را رقم بزند.

در ادامه استاندار هرمزگان با اشاره با اشاره به رشد ۴۰۰ درصدی در بخش کشاورزی ، عنوان کرد : فرصت های سرمایه گذاری کلان استان باید در سطح کشور و در جهت جذب سرمایه گذاران کارا معرفی شوند.

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بهره برداری از این پروژه را دست آوردی بزرگ خواند و افزود: بومی سازی در ساخت قفس و احداث مزرعه پرورش ماهی درقفس انجام شده است و خوشبختانه امروز شاهد گام های خوبی در تکمیل حلقه تکثیر و پرورش ماهی در قفس هستیم.

در ادامه معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه هرمزگان رتبه اول کشور در تولیدات آبزی پروری را دارد تصریح کرد:این استان از رتبه اول صید و صیادی در کشور نیز برخوردار است .

سید حسین حسینی با اشاره به اینکه هرمزگان با تولید بیش از ۳۳۲ هزار تن آبزی توانسته ۹۷ درصد هدف تولید آبزیان در این استان را محقق کند تصریح کرد: از این میزان تولید حدود ۳۰۰ هزار تن به صید و بیش از۳۲ هزار تن به آبزی پروری اختصاص دارد.

وی با اشاره به بهره برداری از مرحله آزمایشی اولین طرح پرورش ماهی در قفس نیمه مغروق پایه کششی ( TLC ) گفت:این مزرعه توان تولید هزارتن ماهی را دارد و برای بیش از ۲۰ نفر اشتعال ایجاد می کند. وی افزود:استفاده از قفس های پایه کششی که یکی از تکنولوژی‌های جدید دنیا است دارای ویژگی های مناسب برای شرایط آبهای جنوب و شمال است که خوشبختانه در ایران اسلامی همزمان با علم روز دنیا در حال انجام است.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران انعطاف پذیری بالا در برابر امواج،توان قرار گیری در ستون های مختلف آب و حل مشکل دمای آب، افزایش توان پرورش در دوره زمانی متفاوت، فضای کمتر، مهار بندی بهتر، دور ماندن از لایه های کشند قرمز و آلودگی ها را از اهم ویژگی های این قفس ها خواند.

حسینی افزود: این شرکت ظرفیت تولید هزار تن ماهی را دارد که در مرحله آزمایشی طرح که در مرحله اول با ذخیره سازی ۵۰ هزار قطعه بچه ماهی پیش بینی تولید ۳۰ الی ۴۰ تن ماهی در قفس را دارد.

گفتنی است ، در این مراسم همچنین کلنگ مرکز نرسری بچه ماهی این مجموعه نیز با حضور وزیر جهاد کشاورزی،رئیس سازمان شیلات ایران،استاندار هرمزگان،نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مردم بر زمین زده شد.

انتهای خبر /