رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس با بیان اینکه امور کارنه تیر اتاق بازرگانی بندرعباس بنا به توصیه امور کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران و به ویژه بهنام فرامرزیان با هزینه سنگین و طبق استانداردهای بین المللی تاسیس شد، گفت : همه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری این واحد به روز و مدرن است و درنظر داریم، دایره کارنه تیر اتاق بندرعباس به شدت توسعه یافته و به  هاب منطقه خلیج فارس تبدیل شود .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، محمدرضا صفا با اشاره به اینکه پرسنل این واحد بیش از ۱۶۰ ساعت آموزش کارنه تیر و کنوانسیون تیر را در تهران گذرانده اند ، افزود : در این فواصل ۳  بازدید میدانی نیز بین اتاق بندرعباس و اتاق ایران صورت گرفته  است.

صفا ، عنوان کرد : تلاش اتاق بندرعباس این بوده که گمرکات استان به گمرکات تیر مبدا و سرراهی تبدیل شوند که خوشبختانه این امر با رایزنی‌های انجام شده  صورت گرفته و انتظار است حتما در گزارش به دبیرکل و اعضای هیات رئیسه سازمان ایرو این مطلب به طور شفاف منعکس شود .

وی ، تصریح کرد :  اتاق بندرعباس آمادگی این را دارد تا با تمام کشورهای عربی منطقه خلیج فارس سمینارهای بین المللی منطقه ای در حوزه تیر – ترانزیت و تیر الکترونیک ” E-TIR ” با همکاری مشترک اتاق ایران و سازمان ایرو برگزار کند .

این مسئول ، با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت این است که در تلاش هستیم کارنه تیر را در بندرعباس فعال کنیم، یادآور شد :  لازم است کارنه تیر را در  کشورهای حوزه خلیج  فارس عمان، قطر، امارات، عربستان سعودی، کویت، بحرین و همچنین عراق، پاکستان، هند و چین نیز فعال کنیم  تا کریدورهای بین المللی مطرح تحت رویه تیر فعال شوند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس ، با بیان اینکه رایزنی شما با مسئولان گمرکی، سازمان بنادر و سازمان راهداری ایران کافی نبوده و لازم است با سایر سازمان های همانند استاندارد، قرنطینه نیز مذاکره داشته باشید و در صورت لزوم به تبادل اطلاعات بپردازید، خاطر نشان کرد : راه اندازی سیستم “رو – رو” (Ro-Ro) بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امری بسیار مهم است که باید رایزنی این امر مهم با همکاری مشترک مراجع مسئول دیگر کشورها و حتی سرمایه گذاری موسسات مالی و بانک های بین‌المللی همچون بانک توسعه آسیایی، بانک توسعه اسلامی و بانک جهانی صورت پذیرد.

وی ، مطرح کرد : افزایش حجم کارنه تیر در سبد تجارت بین‌المللی یقیناً مورد نظر سازمان ایرو است و خوشحال هستم که برای این هدف، انتخاب شما بندرعباس بوده است .

صفا ، ابراز داشت :  ۶۰ درصد  صادرات و ترانزیت در ایران از بندرعباس صورت می گیرد و اگر بخشی از این حجم تحت کارنه تیر اداره شود ملاحظه می کنید چه بازاری را کسب خواهید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس، با بیان اینکه  به همین منظور آماده هستیم تفاهم نامه‌ای در خصوص تاسیس و راه اندازی دفتر هماهنگ‌کننده سازمان ایرو در اتاق بندرعباس را با دبیرکل سازمان ایرو به منعقد کنیم ، خاطر نشان کرد :  همچنین همه  هزینه ها را اتاق بندرعباس تقبل می کند و  در نتیجه این اقدام می تواند ارزش افزوده‌ای برای سازمان ایرو باشد.

وی ، گفت : همچنین نیروهای اجرایی در اتاق بندرعباس و اتاق ایران می توانند به عنوان افراد طرف تماس شما باشند.

گفتنی است ، نشست تخصصی رویه تیر، پیش اظهاریه الکترونیکی تیر ویژه متولیان بخش خصوصی و دولتی در حوزه تجارت و حمل و نقل با حضور همه بخش‌های مرتبط دولتی و خصوصی به مدت ۲  روز در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار می شود .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /