ستاد ها و پایگاه های نوروزی در آگاهی و اطلاع رسانی وآموزش بخش عمومی در راستای برنامه مراقبت و پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از پشه مهاجم آئدس نقش مهمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،جلسه هم اندیشی در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از پشه مهاجم آئدس با حضور رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و رئیسی مدیر برنامه مبارزه با بیماری های منتقله توسط ناقلین به همراه دکتر میراولیایی کارشناس مسئول برنامه مدیریت آئدس های مهاجم مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مرکز بهداشت استان هرمزگان برگزار شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اقدامات انجام شده در برنامه ی مدیریت بیماری های منتقله توسط آئدس مهاجم گفت: پس از  تهیه نقشه نقاط پر خطر استان و انجام مراقبت در شعاع ۵۰۰ متری کلیه مبادی ورودی ها اقدامات تشدید یافته حشره شناسی در شهر های بندرعباس، بندرلنگه و سیریک با هدف صید بیشتر صورت گرفته است و انجام مراقبت کامل حشره شناسی به همراه بهسازی محیط، آموزش و مراقبت انسانی صورت گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشکر و قدردانی از همه کارکنان و اساتیدی که در برنامه های مراقبت و بیماری های منتقله از آئدس های مهاجم یاری می‌کنند گفت: هر اقدامی که در راستای مقابله با این پشه می‌توان انجام داد باید صورت گیرد و اگر زمان را از دست بدهیم مشکلات زیادی برای استان هرمزگان و کل کشور خواهد آمد و این نیازمند آگاهی بخش عمومی و عزم ملی است.

گویا با اشاره به نزدیک شدن سال جدید و اینکه استان هرمزگان و شهر های گردشگر پذیر آن مانند بندرعباس، قشم و کیش با توجه به آب و هوای مطبوع خود در فصل بهار مقصد بسیاری از مسافران است گفت: این مسئله نگران کننده است که همین عامل می‌تواند باعث جا به جایی پشه آندس از این استان به دیگر نقاط کشور شود که اهمیت برنامه های کنترلی را دو چندان می‌کند بنابراین میتوان از ظرفیت ستاد ها و پایگاه های نوروزی در راستای آگاهی و اطلاع رسانی بخش عمومی به ویژه مراقبت در برابر پشه مهاجم آئدس استفاده کرد.

وی با اشاره به بندرعباس، بندرلنگه و سیریک مناطقی هستند که پشه آئدس در آنجا کشف شده است اظهار کرد: این سه شهر با اولویت مورد بررسی میدانی قرار گیرد و اقدامات پیشگیرانه از جمله آموزش و اعزام تیم های بهداشتی و بهسازی محیط انجام شود ونباید از دیگرشهرستانهای استان غافل شد .

گویا نسبت به لزوم و هوشیاری و آگاه‌سازی و آموزش بخش های مختلف جامعه و حساس سازی مردم در جهت جلوگیری از ورود پشه به دیگر شهرستان های استان هشدار داد .

در پایان جلسه مدیران شبکه بهداشت درمان شهرستان های سیریک، بندرعباس و بندرلنگه گزارش فعالیت های صورت گرفته برنامه مراقبت آئدس مهاجم را ارائه کردند.

 انتهای پیام