مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه خلیج فارس در جمع خبرنگاران هرمزگان که طی توری خبری از روند پیشرفت این ابر پروژه بازدید کردند، گفت: ساماندهی طرح بزرگ فاضلاب شهر بندرعباس تا شهریور ماه 1404 به پایان می رسد .

به گزارش صبح دریا نیوز ، شهروز شجاعی ، افزود: طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال پساب بازیافت  شده به صنایع در ۶ فاز اجرایی در حال انجام است و پیشرفت کلی طرح ۴۸ درصد  است .

شجاعی  در  ادامه با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی هر یک از فاز های این پروژه ، عنوان کرد:  فاز یک این پروژه به صورت صد در صد به پایان رسیده که شامل عملیات ساختمانی مخزن و ایستگاه پمپاژ انتقال پساب بازیافت شده است و تجهیزات این فاز نیز ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ، اضافه کرد:  فاز۲ که بازسازی و توسعه و نوسازی تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس و ایجاد یک ایستگاه اصلی پمپاژ است بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی وارد مدار توسعه خواهد شد.

شجاعی با اشاره به اینکه از لحاظ فنی راه اندازی مدار توسعه و بخش مایع نیازمند شکل‌گیری باکتری‌هاست ابراز داشت: شکل‌گیری باکتری‌ها در یک بازه زمانی ۲ ماهه تعریف می‌شود که باید در این مدت میکروارگانیسم‌ها لجن‌های درون فاضلاب را بخورند و پساب فاضلاب به کیفیت مطلوب‌ترو استاندارد برسد.

این مسئول ادامه داد:  فاز ۳، خط انتقال تصفیه خانه تا مخزن به طول ۲۲ کیلومتر در منطقه ویژه قرار دارد که عملیات اجرایی آن به پایان رسیده و خط کاملاً آماده بهره‌برداری است.

شجاعی از آغاز عملیات اجرایی آب شیرین کن ،تصفیه تکمیلی و شیرین سازی در فاز ۴ این پروژه خبر دادو گفت:  این فاز دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که تا شهریور ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری می شود.

مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه خلیج فارس با بیان اینکه فاز ۵ این ابر پروژه دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است ، مطرح کرد: فاز ۵ که فعالیت آن از ابتدای سال آغاز شده  دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد است که شامل ساخت مخزن ذخیره آب  با حجم۴۰ هزار متر مکعب در منطقه ویژه اقتصادی است که عملیات اجرایی آن تا پایان سال جاری  تمام خواهد شد.

شجاعی تصریح کرد : فاز ۶ که پایان پروژه است ،پساب تصفیه شده  درشبکه توزیع بین صنایع به درب کارخانه‌های مصرف کننده صنعتی می رسد.

وی با بیان اینکه با پایان یافتن این پروژه شاهد دریایی آبی هستیم ادامه داد: لوله‌ها برای این فاز تامین شده وپیمانکار این قسمت نیز هم اکنون مشغول به کار است که طبق برنامه زمانبندی شده  فاضلاب شهر بندرعباس تا شهریور ۱۴۰۴ ساماندهی می شود و ورودی فاضلاب به دریا خشک می شود .

مدیرعامل شرکت زیرساخت خلیج فارس با بیان اینکه طبق یک بخشنامه بالا دستی مقرر شده که صنایع غرب بندرعباس با وجود آب تصفیه شده، دیگر اجازه استفاده از آب دریا برای شیرین سازی را ندارند و می بایست از این پروژه آب خریداری کنند تاکید کرد: تمام پساب فاضلاب تاکنون به فروش رفته و تامین بخشی از هزینه های طرح از محل پیش فروش پساب است و سهامدارانی که وظیفه تامین هزینه های طرح را برعهده دارند با محوریت ایمیدرو در بخش دولتی، فولاد هرمزگان، پالایشگاه نفت بندرعباس، صنایع ملی مس ایران، صبا فولاد خلیج فارس، شرکت معدنی ستاره سیمین هرمز و در بخش خصوصی گندله سازی مادکوش هستند.

افشین آرمین معاون مالی و پشتیبانی شرکت توسعه زیرساخت خلیج فارس نیز در این بازدید ،برآورد کلی هزینه کرد این پروژه را  بالغ بر ۵۸۰۰میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۳ اعلام کرد .

گفتنی است، پس از بازدید از فازهای این ابرپروژه از خبرنگاران این حوزه تقدیر شد .

پایان خبر /

خبرنگار: جمیله دبیری نیا