مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: با به‌کارگیری هیدروژن در فرایند احیا مستقیم، فولاد هرمزگان به زودی به نخستین تولیدکننده فولاد سبز در ایران و عاری از آلایندگی کربنی تبدیل خواهد شد.

به گزارش صبح دریا نیوز ، عطاالله معروفخانی در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران بیان کرد: مجتمع فولاد مبارکه در حوزه بومی‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در سطح کشور پیشرو بوده و طبیعتا به همین دلیل و دیدگاه مدیریت ارشد این شرکت در حوزه بومی‌سازی، شاهد برنامه‌ریزی‌های بسیار خوب و برداشتن گام‌های دقیق و منحصربه‌فرد در ایران بودیم.

معروفخانی افزود: به تبعیت از سیاست‌های هلدینگ فولاد مبارکه، شرکت‌های زیرمجموعه گروه نیز در زمینه بومی‌سازی حرکت‌های موثری را آغاز کردند و فولاد هرمزگان نیز قدم‌های بزرگی برداشته است. خوشبختانه طی دو سال گذشته شاهد امضای تفاهم‌نامه‌های متعددی با شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور بومی‌سازی و حرکت به سمت داخلی‌سازی برخی قطعات و تجهیزات بودیم.

وی ، با اشاره به حرکت جهانی صنعت فولاد به سمت تولید فولاد سبز خاطرنشان کرد: فولادسازان بزرگ دنیا تا پایان سال ۲۰۵۰ میزان انتشار دی‌اکسید کربن خود را به صفر برسانند و فولاد سبز تولید کنند. در کشور ما نیز در این حوزه قدم‌هایی برداشته شده که فولاد هرمزگان به تبعیت از سیاست‌های هلدینگ مبارکه در تلاش است هم با استفاده از هیدروژن در فرایند تولید و هم بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی، تا حد امکان، انتشار دی‌اکسید کربن را در فرایند تولید خود کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: در فرایند احیا مستقیم با استفاده از گاز طبیعی، اکسیژن موجود در گندله با کربن و هیدروژن واکنش نشان داده و دی‌اکسید کربن و منواکسید کربن همراه با بخار آب تولید می‌شود. در حالی که که با هیدروژن در فرایند احیا تنها بخار آب تولید می‌شود و آلایندگی کربنی به شدت کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار توسط فولاد هرمزگان استفاده از هیدروژن طی توافقی با شرکت نفت ستاره خلیج فارس در صنعت فولاد عملیاتی می‌شود. باید توجه داشت که از سویی هیدروژن مازاد در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس سوزانده می‌شود و آلایندگی قابل توجهی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، فولاد هرمزگان با چالش تامین گاز طبیعی در فصل زمستان مواجه است. بنابراین می‌توانیم بخشی از گاز طبیعی را با هیدروژن جایگزین کنیم تا هم آلایندگی‌های محیط زیستی در منطقه ویژه خلیج فارس کاهش یابد و هم برای فولاد هرمزگان منافعی را به همراه خواهد داشت و می‌توانیم از کاهش تولید در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز جلوگیری کنیم. امضای این تفاهم‌نامه در فاز نخست ۲۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان عنوان کرد: تلاش ما در فولاد هرمزگان این است که با استفاده از سوخت پاک بتوانیم در وهله نخست انتشار کربن را کاهش دهیم و سپس محصول با کیفیت تولید کنیم.