اعضای شورای مرکزی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان با دادستان مرکز استان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش صبح دریانیوز ، مدیر نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت استان هرمزگان در این نشست با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد پربرکت امام جواد (ع) و همچنین میلادمولی الموحدین امام علی (ع) و روز پدر گفت : دفاع از حقوق عامه یکی از مسئولیت‌های خطیر دادستان در استان و دغدغه مقام عظمای ولایت است که بارها در دیدار با قضات به‌ویژه در هفته قوه قضاییه بر آن تأکید فراوان داشتند.

پرویز سالاری ادامه داد : گروهی در فضای مجازی با انتشار مطالب غیر واقع مردم را ناامید می‌کنند و برخی از مدیران نیز در زمینه شغلی تعارض منافع دارند که سبب ترک فعل این مدیران شده‌ و در نهایت زمینه بروز فساد و رانت را فراهم می نماید.

سالاری با اشاره به برخی موارد تعارض منافع در استان گفت : موارد متعددی دراین‌رابطه در استان دیده می‌شود از جمله می‌توان به حضور مدیران پروازی در راس برخی سازمان ها و نهاد ها،تعارض منافع در حوزه مکران ،واگذاری شبهه ناک اراضی در بندر شهید رجایی ،واگذاری اراضی در مناطق آزاد و ویژه اشاره کرد.

وی در ادامه به واگذاری شبهه‌ناک سه هزار هکتار از اراضی در حوضه مکران در بندر جاسک و سیریک به شرکت ماهان اشاره کرد و گفت : واگذاری اراضی باید طبق یک قاعده و قانون صورت گیرد که دراین‌واگذاری ها قوانین و اولویت‌ها رعایت نشده و مردم محروم منطقه بارها دراین‌رابطه گزارشاتی فرستاده و اعتراض نمودند که متأسفانه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی صورت نگرفته و این مسئله به مرور سبب گسست اجتماعی خواهد شد.

مدیر نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت استان هرمزگان با تأکید بر این‌که مردم سرمایه‌های اجتماعی هستند تصریح کرد : این واگذاری می‌بایست در قالب تعاونی و با اولویت افراد همان منطقه صورت گیرد.

پرویز سالاری با تأکید بر این‌که قدرت اجتماعی از قدرت سیاسی بالاتر است گفت : برای حفظ سرمایه های اجتماعی در حوزه‌های مختلف باید تمام تلاش خود را به‌کار گیریمتا خدشه ایبه وحدت ملی وارد نشود.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود افزود : در زمینه واگذاری اراضی سازمان بنادر و کشتیرانی یک هیئت سه نفره د تصمیم‌گیری می‌کنند  که  این هیات با هماهنگی رئیس سازمان بنادر که خود در راس این هیات است  انتخاب می شوند.

وی اظهار کرد : دستور تحقیق و تفحص از سازمان بنادر بیش‌از یک‌سال است که همچنان مسکوت مانده و اقدامی صورت نمی‌گیرد.

مدیر نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت استان هرمزگان گفت : از این نمونه ،موارد زیادی در استان است که بایستی برای دفاع از حقوق عامه و خصوصاً پیشگیری از حربه دشمن که زمانی می‌خواست انقلاب را از مردم بگیرد و امروز می‌خواهد مردم را از انقلاب بگیرد اقدام پیشگیرانه انجام دهیم.

پرویز سالاری درادامه به عملکرد این نهاد در استان اشاره کرد و گفت : این نهادتوسط جمعی از دلسوزان نظام درپی فرمان ۸ماده‌ای حضرت آقا در کشورتشکیل شد و در استان هرمزگان نیز  دارای ۲۰ کارگروه فعال در حوزه های مختلف است.

سالاری تأکید کرد : نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت به‌عنوان سربازان دفاع از حقوق عامه در همه وقت آماده همکاری و همراهی با دستگاه قضا در زمینه مبارزه و پیشگیری از فسادو رانت است.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است گفت : آگاهی بخشی و آگاهی سازی از مهم‌ترین وظایف دیده‌بان است و باید از مدیران که سرمایه‌های انسانی نظام هستند حفاظت نماییم تا دچار فساد و لغزش نشوند.

دیده بان شفافیت و عدالت می تواند صدای مردم باشد

دادستان مرکز استان هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه مردم هرمزگان به‌دلیل نجابت و شرافتی که دارند مطالبه‌گر نیستند گفت : مردم هرمزگان به‌دلیل نجابت شاید نتوانند حرف خود را بزنند و از حقوق خود دفاع کنند، عدم مطالبه‌گری مردم استان مسئولیت ما را سنگین‌تر می کندودر این رابطه دیده بان شفافیت و عدالت می تواند صدای مردم باشدو مطالبه گری نماید.

عارف اکبری با بیان اینکه دو اصل باید درنهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت مدنظر باشد تأکید کرد : اولین اصل شخصیت افرادی است که عضو این نهاد هستند که باید پاک‌دست باشند .زیرا فردی که برای مبارزه با فساد اقدام می‌کند باید خود مبرا از فساد و رانت باشد تا مردم به حرف اواعتماد نمایند زیرا زمانی حرفی که می‌زنید از واقعیت درونی  شما سرچشمه گرفته باشد و ادعا نباشد می‌توانید با فساد مبارزه کنید و حرفی برای گفتن داشته باشید.

اکبری با اشاره به اینکه مبارزه با فساد باید عدالت‌محور و منصفانه باشد ادامه داد : دومین اصل ، رعایت عدالت و انصاف در مورد افراد است همان‌طورکه نقاط ضعف دیده می‌شود باید نقاط مثبت و عملکرد خوب افراد نیز دیده و گفته شود.

وی تأکید کرد : صداقت باید برای شما بسیار مهم‌تر از عملکرد باشد.

دادستان بندرعباس اذعان داشت : در خصوص مبارزه با فساد فصل الخطاب بیانات و دستورات حضرت آقا است .باید در خصوص مبارزه با فساد با احتیاط ورود نمایید تا به جامعه القا نشود که فساد به‌صورت سیستمی و همه‌گیر است. همان‌ کاری که رسانه‌های معاند برای رسیدن به اهداف خود و نشان‌دادن اینکه نظام ناکارآمد است این القائات را به جامعه تزریق می‌کنند.

عارف اکبری با بیان این‌که جهاد تبیین وظیفه اصلی شماست گفت : در حالی‌ که برای مبارزه و پیشگیری از فساد کنشگری می‌کنید و ایرادات را بیان می‌کنید ،دستاوردهای نظام را نیز تبیین نمایید.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد : با تخلفات انتخاباتی به‌شدت برخورد می‌شود و از خطای هیچ نامزدی گذشت نخواهد شد.

وی از تشکیل شعبه ویژه جرایم انتخاباتی خبر داد و گفت : سلامت و امنیت انتخابات برای ما خط قرمز است و با متخلفین برخورد جدی خواهیم کرد.

دادستان بندرعباس در خصوص جلوگیری از قاچاق سوخت در استان نیز اظهار داشت : در این رابطه سه طرح در استان  اجرا شده که بسیار موفق بوده‌  بطوریکه در میزان مصرف سوخت در استان صرفه‌جویی قابل‌توجهی شده است.

اکبری همچنین از اجرای طرح قاضی در مدرسه برای آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان در خصوص جرایم فضای مجازی و همچنین طرح قاضی در مساجد خبر داد.

سایر اعضای شورای مرکزی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان نیز در این نشست در خصوص واگذاری بی‌ضابطه اراضی و تغییر کاربری آن‌ها ، رصد و نظارت بر فضای مجازی و اهمیت آن ، فرهنگ ‌سازی ، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ، رصد وضعیت بازار و … مسائلی را بیان نمودند.

پایان خبر /