مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در نشست خبری در جمع خبرنگاران هرمزگان عنوان کرد : ۴۹۱ حلقه چاه مربوط به آب شرب، ۶۷۸ حلقه چاه در بخش صنعت و بقیه در بخش کشاورزی فعال است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، جمشید عیدانی ، از وجود ۵۶ دشت ممنوعه و بحرانی در سطح استان هرمزگان خبر داد و گفت: ۵۶ دشت هرمزگان دچار افت غیرمتعارف آب و فرونشست زمین شده‌اند.

عیدانی ، با بیان اینکه بارش سالیانه سال آبی جاری، معادل ۵۱درصد متوسط بارندگی استان در بلندمدت بوده است، مطرح کرد: متوسط بارندگی بلندمدت ۱۸۶ میلی‌متر بوده که مجموع بارش سال جاری ۹۶ میلی‌متر بوده و در بازه زمانی اوایل تیر تا مهرماه نیز بارش‌های محدودی در حوزه شرق استان رخ می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد ظرفیت سد جگین به‌عنوان تأمین‌کننده آب شرب جاسک و بشاگرد تکمیل شده است.

وی ،ادامه داد : هرچند میزان بارندگی ها در هرمزگان طی سال آبی جاری حدود ۵۱ درصد کمتر از میانگین کشوری است اما تمهیدات لازم برای عبور استان از شرایط کم آبی اندیشیده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان ، خاطرنشان کرد : هرچند میزان بارندگی ها در هرمزگان طی سال آبی جاری حدود ۵۱ درصد کمتر از میانگین کشوری است اما تمهیدات لازم برای عبور استان از شرایط کم آبی اندیشیده شده است.

وی اضافه کرد :  متوسط بارندگی در کشور ۱۸۶میلیمتر است که این عدد در هرمزگان ۹۶میلیمتر ثبت شده است.

این مسئول  تصریح کرد: از ۷۴ دشت آبی استان  ۵۶ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی و ۱۸ دشت باقی‌مانده آزاد هستند که در دشت های ممنوعه بحرانی علاوه بر کاهش ذخیره سفره زیرزمینی، کمیت آب نیز اُفت کرده و شورتر شده یا سختی آن بالاتر رفته است و همچنین دچار فرونشست زمین هم شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با استناد به ارزیابی حاصل از رصد ۶۵۰ حلقه چاه مشاهده‌ای، بیان داشت : بر اساس اطلاعات اقتباس شده، میانگین افت سالیانه آب در استان ۳۳ سانتی‌متر و بیشینه افت سفره آب زیر زمینی در منطقه گردو شیرازی در شهرستان رودان که از سال ۷۷ تا کنون بیش از ۴۳ متر کاهش داشته است.

عیدانی، حجم کسری مخزن استحصال شده در استان را ۸۸ میلیون مترمکعب و بیشترین آن را مربوط به قلعه قاضی با ۱۲ میلیون مترمکعب کسری حجم مخزن عنوان و اضافه کرد: بر اساس سیاست‌گذاری مربوط به تعادل بخشی، باید کسری حجم مخزن داریم که باید با استفاده از اقداماتی چون صرفه‌جویی، به‌کارگیری تأسیسات تغذیه مصنوعی، توسعه کشت به روش نوین و… این کسری را جبران کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان ، با اشاره به وجود ۲۳ هزار و ۵۱۵ حلقه چاه در استان و سهم هر یک از بخش‌ها، یادآور شد : از این تعداد ۱۹ هزار و ۷۶ حلقه چاه مجاز و ۴۴۳۹ حلقه چاه غیرمجاز است که البته در صورت مراجعه متقاضیان برای صدور پروانه، امکان کاهش آمار چاه‌های غیرمجاز وجود دارد.

وی با اشاره به پراکندگی و سهم هر یک از بخش‌ها از میزان چاه‌های مجاز موجود در استان، اضافه کرد: ۴۹۱ حلقه چاه مربوط به آب شرب، ۶۷۸ حلقه چاه در بخش صنعت و مابقی در بخش کشاورزی فعال است.

عیدانی، عمده فعالیت چاه‌های مجاز در بخش صنعتی را مربوط به فعالیت‌هایی مانند دامداری، کارگاه بلوک‌زنی و… برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان همچنین خریداری و نصب کنتور در چاه‌های کشاورزی را بر اساس تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ و بند ب قانون ۳۳ توزیع عادلانه آب و شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها، بر عهده کشاورزان و باغداران خواند و گفت: هزینه هر مترمکعب آب بخش کشاورزی فقط ۳۰ تومان است که این درآمد برای تأمین بودجه عمومی کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد و محل مصارف آن نیز در قانون پیش‌بینی‌شده و در راستای اجرای برنامه‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب پرداخت می‌گردد که دو منبع هزینه‌ای آن مربوط به جهاد کشاورزی است و آب منطقه‌ای در این حوزه دخل و تصرفی ندارد.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /