مشاور ارشد، خدمات تیر و ترانزیت و مدیرکل اوراسیا و ایرو در نشست تخصصی رویه تیر، پیش اظهاریه الکترونیکی تیر ویژه متولیان بخش خصوصی و دولتی در حوزه تجارت و حمل و نقل که در سالن جلسات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد ، گفت : اگر اپراتور حمل و نقل بین المللی از سیستم تیر استفاده کنند، نیازی به پرداخت سیستم اظهاری و هزینه های اسکورت نیست.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، واختانگ زرندیا با اشاره به دیجیتال سازی تیر در آسیای مرکزی بیان داشت : یکسری اطلاعات در خصوص اولین محموله در مسیر ازبکستان و آذربایجان اتفاق افتاده و همچنین اطلاعاتی از کشورهای همسایه ترکمنستان و قرقیزستان که در اختیارتان قرار می دهیم .

زرندیا افزود: ما در ترکمنستان شاهد بازگشایی مرزهای ترانزیت آزاد سال ۲۰۲۲ هستیم و در سال ۲۰۲۳ طبق جلساتی که داشتیم به دنبال آن، ۱۰ خط سبز ترکمنستان راه اندازی شده است.

وی عنوان کرد: از سپتامبر سال گذشته رویه الکترونیکی در ازبکستان در حال کار است و آنالیز داریم از تفاوت بین بهره مندی سیستم رویه در ترکمنستان که اگر بدون رویه سیستم تیر وارد ترکمنستان یا خارج شود، باید معادل ۴۰ دلار برای اظهاریه پرداخت شود که هزینه با سیستم تیر، رایگان است.

مشاور ارشد، خدمات تیر و ترانزیت و مدیرکل اوراسیا و ایرو اظهار داشت: این موضوع به دلیل کیفیت اطلاعات بهره گیری از سیستم اطلاعاتی بین اظهاری تیر در اختیار مخاطبین قرار می گیرد که باعث رایگان شدن ترانزیت حمل و نقل می شود.

زرندیا اضافه کرد: بارهایی که تحت رویه تیر وارد گمرکات ترکمنستان می شوند، با توجه به خطوط سبز علاوه بر رایگان بودن، بدون توقف در صف های انتظار سریعا از گمرک عبور می کنند.

وی تصریح کرد: ما هر روز برای تسهیل کردن فرآیندها با مقامات یا افراد ذیصلاح ترکمنستان در تماس هستیم.

زرندیا یادآور شد: این موضوع بیان کننده این مسئله است که محموله شما از بندرعباس وارد ازبکستان شود و بدون پرداخت هزینه اسکورت از ترکمنستان و ازبکستان با روند کارنه تیر عبور می کند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /