علت افت میانگین و درصد قبولی دانش آموزان در خردادماه 1402 این می باشد که نمرات امتحانات نهایی در سال تحصیلی 1402-1401 سهم 40 درصدی در پذیرش دانشگاه ها داشته و اهمیت موضوع امتحانات نهایی ، حساسیت لازم از طراحی سئوالات تحلیلی و مفهومی تا نحوه تصحیح اوراق و واقعی کردن نمرات وجود داشت و برگه سئوالات دانش آموزان توسط مصححان سایر استان ها تصحیح شد و از طرفی تصحیح برگه ها به صورت الکترونیکی بوده است.

به گزارش صبح دریانیوز ، علاوه بر آن سهم سوابق تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته و تا سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵ این سهم به ۶۰ درصد برای دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می رسد. از این نظر معدل دانش آموزان متوسطه دوم در امتحانات نهایی از اهمیت بالایی برخوردار است. از امسال دانش‌آموزان متوسطه دوم در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در پایان سال در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند که در نهایت این نمرات ۵۰ درصد از رتبه کنکور آنها را تشکیل می‌دهد و این تاثیر برای دوازدهمی‌هایی که امسال کنکور می‌دهند بیشتر بر نمرات نهایی این پایه است.

خبری که از میانگین ۸٫۷۷ درصدی دانش‌آموزان هرمزگان در امتحانات نهایی گذشته منتشر شد، درست مربوط به همین نمره ورقه دانش‌آموزان در امتحانات نهایی پایه دوازدهم است، اما با این توضیح که میانگین کشوری این نمره نیز ۱۰٫۰۳ است.

معاون اموزش متوسطه اموزش و پرورش استان هرمزگان در این خصوص چنین بیان کرد که دانش‌آموزان متوسطه دوم نظری ۳ نمره دارند ، که دو نمره مربوط به نوبت اول و دوم و یک نمره سال که تعیین کننده قبولی یا مردودی آنها در پایان سال است و نمره هر نوبت شامل نمره ورقه پایان هر نوبت و نمره مستمر است که نمره ورقه ای نوبت دوم بعنوان سابقه دانش آموزان در پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی بر اساس مصوبه جلسه ۸۴۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی و براساس آن تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش سال مدنظر که شامل نتایج آزمون های نهایی دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی سالی واحدی قطعی است.

به گفته حسن خدامی ، ۵۰ درصد نمره سال نمره کبی آنها در نوبت دوم و بقیه حاصل از نمره نوبت اول و مستمر اول و دوم است .

خدامی گفت : میانگین معدل سال دانش‌آموزان هرمزگان در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف معارف اسلامی در سال گذشته ۱۱٫۵۹ بوده است و این میانگین برای نمره ورقه آنها در نوبت دوم (امتحانات نهایی) ۸٫۷۷ است. البته میانگین دانش آموزان در کشور از ۱۱٫۶۲ نمره به ۱۰٫۰۳ رسیده است.

وی پس از این توضیح مقدماتی به سراغ معدل حاصل از نمرات ورقه دانش‌آموزان در امتحانات نهایی رفت و معدل دانش آموزان هرمزگان را با میانگین‌های کشوری مقایسه کرد، سپس به تغییرات آن در ۲ سال متوالی و دلایل کسب این معدل‌ها پرداخت. ترکمانی در ادامه برخی از برنامه‌های کوتاه و بلندمدت آموزش و پرورش هرمزگان برای ارتقای این معدل را بیان کرد.

معدلِ پایین اما همسطح دوازدهمی‌های کشور

به گفته معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان ، میانگین معدل دانش‌آموزان دوازدهمی هرمزگان در رشته تجربی در امتحانات نهایی گذشته ۱۰٫۲۳ بوده و این میانگین در سطح کشوری آن ۱۱٫۲۴ بوده و در رشته ریاضی میانگین دانش‌آموزان هرمزگان ۹٫۱۸ و میانگین کشوری ۱۰٫۸۱ بوده است.

این میانگین معدل برای دوازدهمی‌های رشته معارف اسلامی کشوری ۱۰٫۵۶ و برای دانش‌آموزان هرمزگان ۹٫۳۱ بوده و در رشته انسانی میانگین کشوری ۸٫۷۵ و مسانگین استانی ۷٫۷۷ ثبت شده است.

میانگین معدل‌های کسب شده در همه رشته‌ها برای کشور ۱۰٫۰۳ و برای هرمزگان ۸٫۷۷ را نشان می‌دهد؛ بنابراین شاید در نگاه نخست دیدن معدل پایین دانش آموزان هرمزگان شوک آور بود اما باید دانست که مبنای کنکور سراسری بر رقابت داوطلبان است.

بر این اساس میانگین معدل دانش‌آموزان متوسطه دوم نظری هرمزگان در امتحانات نهایی ۱٫۲۶ صدم با میانگین کشوری آن فاصله دارد؛ دانش‌آموزان رشته معارف اسلامی در هرمزگان ۱٫۲۵ صدم با میانگین کشور فاصله دارند و تجربی‌ها نیز ۱٫۰۱ با میانگین کشوری فاصله دارند، و انسانی ها نیز ۰٫۹۸ اما آنطور که رئیس اداره آموزش اول متوسطه و دوم نظری هرمزگان، نیز اظهار کرد بیشترین نگرانی از این معدل کسب شده نسبت به دانش‌آموزان رشته ریاضی ‌‌

آنطور که رئیس اداره آموزش اول متوسطه و دوم نظری آموزش و پرورش هرمزگان توضیح داد: قرار شد نمرات کتبی امتحانات نهایی دوازدهمی‌ها در ۱۴۰۲ تاثیر ۴۰ درصدی بر رتبه کنکور آنها داشته باشد، از این رو سوالات دشوارتر و مفهومی‌تر طرح شد و به دنبال آن معدل دانش آموزان در میانگین کشوری ۱٫۲۶ کاهش یافت.

خدامی با یادآوری اینکه نمرات کتبی نهایی دانش‌آموزان متوسطه دوم نظری امسال ۵۰ درصد و سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ و بعد از آن ۶۰ درصد رتبه آنها را در کنکور سراسری تشکیل می‌دهد ، توضیح داد : با توجه به اینکه در کنکور سراسری شاهد رقابت داوطلبان هستیم، این نوع پذیرش در دانشگاه ها نشان می‌دهد که داوطلبان هرمزگانی، در کنکور ۴۰۳ شرایط بهتری را نسبت به کنکور گذشته خواهند داشت.

تلاش برای بهبود معدل دانش‌آموزان هرمزگان هرچند همسطحی نسبی معدل دانش‌آموزان هرمزگان و هم‌پایه‌هایشان در سراسر کشور موقعیت نسبتا برابری را در ماراتن کنکور سراسری به آنها می‌بخشد، اما تلاش و برنامه‌ریزی مسئولان آموزش و پرورش هرمزگان برای بهبود این معدل از ۲ جنبه دارای اهمیت است؛ یکی بهبود جایگاه هرمزگان در میان رتبه‌های برتر و قبولی‌های این استان در کنکورهای آینده و دیگری افزایش سطح سواد و دانشِ دانش‌آموزانی که قرار است آینده‌سازان کشور باشند.

وی گفت : برنامه‌های متعددی در بازه زمانی کوتاه و بلند مدت پیش‌بینی شد و پس از تصویب در شورای آموزش و پرورش استان در تاریخ ۲۹/۰۸/۱۴۰۲ شیوه نامه کیفیت بخشی به مدارس متوسطه دوره اول و دوم نظری مطابق شماره نامه ۵۷۶/۱۴۰۲ ابلاغ گردید و در حال اجرا می باشد تا شاهد ثبت معدل‌های بهتری از سوی دانش‌آموزان هرمزگانی در امتحانات نهایی متوسطه دوم نظری باشیم. این برنامه جامع شامل بخش های دانش آموزی، اولیا، دبیران، مدیران می باشد که هر بخش فعالیت هایی پیش بینی شده است که هر ماه مناطق آموزشی استان ارزیابی می شوند. در بخش دانش آموزشی برنامه های برگزاری آزمون های شبه نهایی، شبه کنکور و کارگاه های مشاوره و انگیزش تحصیلی، طرح اعتکاف علمی، همیار معلم، آزمون های ماهیانه و هفتگی، استفاده از محتوای آموزشی دبیرستان ماندگار البرز، توسعه قرائت خانه های مطالعاتی در مدارس، کلاس های تقویت بنیه علمی و خیرین علمی و در بخش دبیران برگزاری کارگاه های توسعه حرفه ای و توانمند سازی دبیران متوسطه با استفاده از دبیران برتر استانی و کشوری ، در بخش مدیران آموزش مفاهیم و تغییرات کنکور و اهمیت دروس نهایی و آیین نامه های اجرایی و آموزشی متوسطه دوره دوم نظری، جلسات لسه انگیزشی مدیران و برگزاری کارگاه های تجارب زیسته و دربخش اولیا دانش افزایی اولیا درخصوص تاثیرات نمرات پایه دهم/ یازدهم/ دوازدهم در طرح جامع کیفیت بخشی استان دیده شده است که در حال اجرا می باشد.

این مقام مسئول توزیع متوازن دانش آموزان در رشته‌های مختلف نظری و فنی و حرفه‌ای را از برنامه‌هایی دانست که در این زمینه موثر است.

حسن خدامی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت هرمزگان در توزیع متوازن دانش‌آموزان متوسطه دوم هستیم ، توضیح داد : استان هرمزگان از نظر سهم هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش در کشور در رتبه نخست قرار دارد و تاکنون ۲۱ هنرستان جوار راه اندازی شده است وی افزود : هنگامی که دانش‌آموزی متناسب با توانمندی و علاقه خود به ادامه تحصیل در یک رشته نظری یا فنی بپردازد، به طور حتم بر کسب نمرات بهتر و موفقیت تحصیلی او اثرگذار خواهد بود.

خدامی توضیح داد : کارنامه‌های عملکردی دانش‌آموزان و مناطق آموزشی در نوبت اول سال تحصیلی ۴۰۳-۱۴۰۲ تحلیل و آسیب‌شناسی می‌شود تا با مشخص شدن نقاط ضعف برای بهبود آنها در کمیته تخصصی آموزشی و پرورشی برنامه‌ریزی شود. علاوه بر این تحلیل سئوال به سئوال همه دروس نهایی پایه دوزادهم سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۲-۱۴۰۱) انجام شده و دورس هدف که هرمزگان در این درس‌ها جایگاه نامناسبی داشت نیز مشخص شده تا برای کیفیت بخشی به آموزش این دروس برنامه‌ریزی شود.

وی در پایان افزود : برآیند این بررسی‌ها این است که میانگین معدل دانش‌آموزان دوازدهمی هرمزگان در امتحانات نهایی گذشته واقعی است ، اما این واقعیت به دلیل هم‌سطحی آنها با دانش آموزان سراسر کشور برای موفقیتشان در کنکور سراسری نگران کننده نخواهد بود؛ هرچند اهمیت تلاش مسئولان آموزشی برای بهبود آن انکارناپذیر است چرا که با سطح سواد و دانش آینده سازان کشور در ارتباط است.

پایان خبر /