فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس از افزایش 100 درصدی کشف سرقت‌های خشن در بندرعباس خبر داد و به افزایش ۲۴ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر در محلات اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، سرهنگ تیمور دولتیاری با اشاره به عوامل متعدد بروز جرائم سرقت اظهار داشت : سهل‌انگاری والدین در تربیت و همین‌طور کم‌کاری سیستم آموزشی را می‌توان بیشترین تأثیر در این خصوص دانست ، متأسفانه افرادی که دست به سرقت می‌زنند اغلب از خانواده‌های قشر آسیب‌پذیر و کم‌بضاعت جامعه هستند ، اغلب سرقت‌ها به دلیل بسترهای اجتماعی و فرهنگی است که موجب رخ دادن سرقت می‌شود و متأسفانه دستگاه‌های متولی در حوزه فرهنگی کم‌کاری‌هایی کرده‌اند که موجب شده این اتفاق بیفتد.وی این را هم بیان داشت که استفاده از مخدرها و مواد توهم‌زا هم از دیگر مصادیق علل بروز سرقت در سنین نوجوانی است.

دولتیاری با اشاره به اینکه شهید سعید پناهی‌فر کابوسی برای مخلان امنیت و شیرمردی در عرصه تأمین امنیت بود، افزود: این شهید گرانقدر، شاخصه‌های زیادی دارد که زبان از بیان آنها قاصر است. لذا همه ما هم‌قسم شدیم که هم بیشتر کار کنیم و هم وقت بگذاریم که شرمنده این شهید والا مقام نشویم.

به گفته وی سن شروع به سرقت کاهش یافته است ، این یعنی زنگ خطری جدی برای خانواده‌هایی که فرزندان نوجوان در خانه‌دارند و خطر سرقت را دست‌کم می‌گیرند، افرادی که به اتهام‌های مختلف دستگیر شده‌اند که به خاطر نیازهای مادی،حتی زیاده‌خواهی و خودنمایی و جسارت‌های کاذب سر و کارشان به کلانتری و آگاهی و دادسرا رسیده است و نامشان به‌عنوان بزهکار در پرونده‌ها ثبت می‌شود.

اجرای موفق طرح امنیت محله محور

فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس از اجرای موفق طرح امنیت محله محور در قالب برنامه‌های مقابله‌ای ،رسانه‌ای و فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: طرح امنیت محله محور با مشارکت ریش‌سفیدان محلات، امامان جمعه و جماعت، بسیج، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها اجرا می‌شود که این طرح در راستای برخورد با سارقان ، مالخران، اراذل‌واوباش،جمع‌آوری ولگرد، معتادین مجرم متجاهر، دستگیری خرده‌فروش مواد مخدر،مشروبات الکلی و هنجارشکنان است.

تشکیل ۲ هزار پرونده کالای قاچاق در سطح شهرستان بندرعباس

سرهنگ دولتیاری با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بیش از ۲ هزار پرونده کالای قاچاق با ارزشی بالغ‌ بر۲۵۰ میلیارد تومان تشکیل‌شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش برخورد قاچاق داشتیم، اذعان داشت: ۸۲۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۴۰ درصد فروند قایق در امر قاچاق توقیف و ۷۰۰ نفر متهم دستگیرشده‌اند. کسب رتبه سوم کشوری در کمترین وقوع جرم به گفته سرهنگ دولتیاری، استان هرمزگان در رتبه سوم کشوری در بحث کمترین وقوع جرم و همچنین جزو استانهای برتر در امنیت کشوری قرار دارد.

وی پیشگیری از وقوع سرقت را مستلزم اقدامات پیشگیرانه و مشارکت فعال همه سازمان‌ها و نهادها دانست و تصریح کرد : تعداد ۲۷ ارگان در آموزش و پیشگیری از جرائم به خصوص دخیل هستند و افزایش سرقت‌ها علاوه بر کاهش احساس امنیت، می‌تواند امنیت عمومی جامعه را نیز به مخاطره بیندازد.

فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس با تأکید بر اینکه پلیس در کمترین زمان ممکن به محل جرم می‌رسد و با مجرمان مقابله می‌کند گفت : باید با برخورد قاطع با سارقان و تشدید اقدامات پیشگیرانه به‌ویژه در محله‌های جرم خیز، محیط را برای فعالیت‌های مجرمانه ناامن کنیم.

جدی گرفتن مشارکت مردمی

سرهنگ دولتیاری عنوان کرد : برای دستیابی به امنیت اجتماعی مطلوب در جامعه، جدی گرفتن مشارکت مردمی بسیار مهم است، لذا آگاهی‌بخشی و آموزش و بالا بردن دانش انتظامی شهروندان ازجمله اقدامات مهم پیشگیرانه است که می‌تواند در کاهش وقوع سرقت نقش بسزایی داشته باشد.

وی تأثیر نقاط آسیب‌پذیر در محلات مختلف ، عدم روشنایی ، عدم دسترسی به پارکینگ ، بافت های فرسوده ، ساختمان‌های نیمه کار ، عدم نگهبان در آپارتمان‌ها در وقوع جرم بسیار مهم دانست.

فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس با بیان اینکه طرح‌های متعدد رعدآسا در ۶ ماهه نخست سال جاری اجرا شده است، به تشریح عملکرد در مدت زمان یادشده پرداخت و گفت : ۱۳ درصد افزایش دستگیری سارقان و مالخران نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.

دولتیاری تصریح کرد : در حوزه کشف سرقت‌های خشن در شهرستان بندرعباس نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۰درصد افزایش داشته ایم که بیانگر آن است که تلاش همکاران در طرح اجرای طرح امنیت محله‌محور، خروجی خوبی داشته است.

وی در ادامه از افزایش ۵۸ درصدی کشف سرقت‌ها خبر داد و گفت: فرمانده محترم انتظامی استان هرمزگان تأکید نموده اند که در این مورد باید کشفیات صد درصدی داشته باشیم و خواب را بر هنجارشکنان و سارقان حرام کنیم.

مقابله با خرده فروشان مواد مخدر با جدیت در دستور کار پلیس شهرستان قرار دارد

فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس به افزایش ۲۴ درصدی دستگیری خرده‌فروشان موادمخدر در محلات اشاره کرد و اذعان داشت : افزایش کشف ۱۰۰درصدی سرقت‌های خشن، افزایش ۸ درصدی انواع مواد مخدر، کشف ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار لیتر سوخت قاچاق، از دیگر اقدامات انجام شده پلیس در شهرستان بندرعباس طی ۶ ماهه نخست سال جاری است.

سرهنگ دولتیاری ادامه داد : در زمینه جمع‌آوری معتادان مجرم متجاهر نیز ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته ایم، با جمع‌آوری این افراد و انتقال به کمپ‌های ترک اعتیاد، نه تنها آمار سرقت خرد کاهش می‌یابد بلکه نمای شهر از حضور آنان پاک و حقوق عامه شهر رعایت می‌شود، البته پیشنهاد این است که در درون کمپ‌ها از این افراد، در انجام کارها بکارگیری شود و از همان جا، معیشت خانواده خود را تأمین کنند و سالم‌سازی نیز صورت گیرد که پیگیر این قضایا هستیم.

پایان خبر /