بیستمین دادگاه علنی برخط استان هرمزگان با حضور ۳۸۶ نفر از علاقه مندان و دانشجویان و اساتید دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

به گزارش صبح دریانیوز ، بیستمین جلسه دادگاه علنی و برخط استان هرمزگان با موضوع اعتراض به ضبط ماشین‌آلات راهسازی در اجرای بخشنامه اخیر گمرک در شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی بندرعباس برگزار شد.

در این دادگاه بیش از ۳۸۶ نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران به همراه تعدادی از وکلا و حقوقدانان و اعضای جامعه حقوقی و دانشگاهی به صورت برخط و آنلاین حضور داشتند.

همچنین پس از پایان جلسه دادگاه برخط ، نشست پرسش و پاسخ برگزار شد و اساتید و دانشجویان حقوق سؤالات خود از رییس کل دادگستری هرمزگان و قاضی شعبه نهم حقوقی بندرعباس را مطرح کردند.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان در جریان برگزاری این نشست پرسش و پاسخ با اساتید و دانشجویان حقوق با اشاره به تأکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر رعایت اصل علنی بودن دادگاه‌ها ، گفت : با تدوین برنامه عملیاتی دستگاه قضایی استان هرمزگان در خصوص افزایش دادگاه‌های علنی و برخط، اقدامات عملی و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شده و در حال اجرا است.

مجتبی قهرمانی یادآور شد : طبق اصل ۱۶۵ قانون اساسی، مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ و ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری، مواد ۶۴۸ و۷۴۵ و۶۹۷ قانون مجازات اسلامی و ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی الکترونیکی و مفاد مندرج در سند تحول قوه قضاییه، آیین نامه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به صورت برخط و دستورالعمل نحوه انتشار احکام دادگاه ها، برگزاری دادگاه علنی در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است تا ضمن تبیین برخی جزئیات پرونده‌ها و واقعیت‌ها و مشکلات مربوط به فرآیند رسیدگی قضایی، از تولید ابهام و تکثیر شایعات جلوگیری کرده و همزمان محیط آموزشی مناسبی را برای دانشجویان رشته‌های حقوق و کارآموزان دستگاه قضایی فراهم کند.

قهرمانی افزود : یکی از مزیت‌های مهم این دادگاه‌ها انتقال تجربیات و دانش حقوقی به وکلا و حقوقدانان جوان در راستای افزایش زمینه تعامل بیشتر جامعه دانشگاهی و حقوقی کشور با دستگاه قضایی است.

وی تصریح کرد : توسعه دادگاه‌های علنی برخط، گامی مهم در راستای اجرای قانون اساسی و سند تحول قوه قضاییه و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در ترویج و گسترش دانش حقوقی است که دادگستری استان هرمزگان نیز به عنوان یکی از استان‌های پیشتاز در هوشمندسازی فرآیند قضایی، آن را مورد توجه ویژه قرار داده و به صورت جدی پیگیری می‌کند.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان خاطر نشان کرد : طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های مناسبی برای دادرسی الکترونیک در استان هرمزگان راه‌اندازی شده است و به واسطه آن اکنون اشخاص بسیاری از پرونده‌ها به صورت الکترونیک در دادگاه‌ها شرکت می‌کنند.

مجتبی قهرمانی گفت : این موضوع باعث شده است تا مردم بتوانند همانطور که در گذشته در دادگاه‌ها به عنوان ناظر حضور فیزیکی داشتند، این بار به صورت مجازی در دادگاه‌ها شرکت کنند.

قهرمانی بیان کرد : برگزاری دادگاه علنی برخط علاوه بر ایجاد شفافیت بیشتر در فرآیندهای رسیدگی قضایی باعث می‌شود افراد علاقه‌مند و مرتبط، با صرف وقت و هزینه بسیار کمتر، ضمن آشنایی با نحوه مدافعات و تصمیم‌گیری‌ها، از محتوای علمی و فنی دادگاه‌ها و فرآیند دادرسی، اطلاعات مفیدی کسب کنند.

پایان خبر /