مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون از افتتاح یک طرح ملی در شهرستان پارسیان در هفته تعاون خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، مجتبی معین وزیری افزود : ۶ طرح در ۴ استان کشور بصورت ویدئو کنفرانس توسط وزیر و حضور معاون وزارت  افتتاح می شود که از این ۶ طرح یک طرح آبزی پروری و بسته بندی  در شهرستان پارسیان به بهره برداری می رسد .

معین وزیری ، با بیان اینکه در سالجاری ۳۰ هزار نفر تعهد اشتغالزایی داشتیم، عنوان کرد: سه ماهه امسال ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر نیز محقق شده و در بین استان ها صدر نشین جدول تعهدی اشتغال در سطح کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه در صحت سنجی ابتدایی نیز مورد تایید قرار گرفته و با این روند نرخ بیکاری رو به کاهش است، تصریح کرد: هرمزگان با نرخ بیکاری بالا بود که با روند کنونی این نرخ رو به کاهش است به طوری که در بهار سال گذشته نرخ بیکاری ۱۵.۳ درصد به ثبت رسید که در مدت مشابه امسال به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

این مسئول ، یادآور شد : با آینده درخشان هرمزگان در حوزه صنعتی این استان به بزرگترین استان صنعتی کشور در حوزه نفتی و فولادی تبدیل می شود .

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با بیان اینکه استاندار هرمزگان در تمامی تفاهم نامه ها متولی اشتغال را اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذکر کرده است ، تشریح کرد : ۲ راهکار از سوی استاندار هرمزگان برای جذب نیروهای بومی در بنگاه های اقتصادی مورد تصویب قرار گرفت.

معین وزیری با اشاره به اینکه ابتدا برگزاری آزمون از سوی دانشگاه ها و دیگر سامانه جستجوی شغل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان است، خاطرنشان کرد: با انعقاد تفاهم نامه ۸۰۰۰  نفری نیروی بومی در پالایشگاه نفت بندرعباس از طریق سامانه جستجوی شغل به اولین استان جذب نیروی بومی از طریق این سامانه تبدیل شدیم.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال در سال گذشته ۳۸ هزار نفر تعهد داشتیم که در پایان سال ۵۰ هزار و ۷۰۰ نفر با کد ملی ثبت شده و صحت سنجی واقعی در سامانه رصد به وقوع پیوست.

معین وزیری با بیان اینکه در پنج  ماهه نخست سالجاری ۳۵ درصد رشد در شناسایی نیروی کار غیرمجاز به ثبت رسیده است، اضافه کرد: در جایگزینی نیروی کار ایرانی به خارجی به رشد ۹۴ درصدی رسیده ایم که جا دارد از همکاری دستگاه های مربوط تقدیر و تشکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری های صورت گرفته در شناسایی و جایگزینی قدم های مثبتی برداشته ایم، مطرح کرد: در حوزه بانوان سرپرست خانوار و طرح مشاغل خانگی در دولت سیزدهم برای ۱۳ هزار و ۲۳۸ نفر نیز پروانه مشاغل خانگی صادر شده است که ۱۴۰۰ درصد رشد به همراه داشته و ۲۳۷ میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیان داشت : طرح کالابرگ طرحی ملی با مصوبه مجلس شورای اسلامی است که تاکنون ۳۲۰ میلیارد ریال از محل کالابرگ خریداری شده و ۱۵ هزار و ۶۴۲ خانوار تراکنش صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد : ۸۷  فروشگاه زنجیره ای و ۱۷۰۰ یکهزار و ۷۰۰ فروشگاه خرد در هرمزگان در این حوزه فعالیت دارند که برنج و روغن بیشترین آمار خرید و گوشت قرمز کمترین آمار خرید در این طرح در استان به ثبت رسیده است.

معین وزیری با بیان اینکه در صنایع مشکل طرح طبقه مشاغل بندی نیز وجود داشت که در حال حاضر اکثرا اجرا شده  یا در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما با ایزوایکو در خصوص یکی از شرکت ها بود که محل اختلاف ما با ایزوایکو است اما اگر طرح طبقه بندی مشاغل تا ۲  ماه آینده اجرا شود برای مجموعه  ایزوایکو این مهم انجام می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه واریزی حقوق های ایزوایکو نسبت به گذشته به روزتر شده و تنش ها و شکایت ها کمتر شده است، تصریح کرد: در حوزه کارگری نسبت به گذشته در استان هرمزگان نیز شرایط پرداختی های بهتر و مطلوب تر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با اشاره به اینکه طرح طبقه بندی شامل  تمامی شرکت ها نمی شود بلکه شرکت های بالای ۵۰ نفر نیرو را شامل می شود، اظهار داشت: تا گذشته یک یا ۲ شرکت بزرگ در مقابل آن مقاومت می کردند که سرانجام این مقاومت شکسته شده و در حال انعقاد قرارداد هستند.

وی با بیان اینکه در طرح طبقه بندی مشاغل و ایمنی کارگران کوتاه نمی آیم، افزود: با همراهی استاندار هرمزگان توانسته ایم در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم و تا پایان سال شرکت بزرگی نمی ماند که از طرح طبقه بندی مشاغل پیروی نکند.

معین وزیری با بیان اینکه مراجعات بی شماری از شاکیان تعاونی مسکن مهر در بندرعباس بود، بیان داشت : کمیته ای با حضور شخص استاندار نیز تشکیل شد و تمامی مدیران مربوط در آن نیز در کمیته حضور داشتند و عمده مشکلات تعاونی ها نیز برطرف شد اما برخی تعاونی ها مشکلات داخلی دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با بیان اینکه تعاونی ها توسط اعضا اداره می شوند و ما دخالتی در تصمیم گیری ها نداریم، افزود: عمده مشکلات در فروش امتیازها است که سبب بروز مشکلاتی است که در تصمیم گیری های اعضای مجمع و برگزاری مجامع خود را نشان می دهد.

معین وزیری با تقدیر از همکاری و همراهی دستگاه قضایی هرمزگان در تمامی زمینه ها، تصریح کرد: بزودی تعیین و تکلیف تعاونی های باقیمانده نیز صورت می گیرد گرچه کار سختی است زیرا اختلافات داخلی باید سرانجام پیدا کند تا بتوانیم مشکلات را به سمت حل آن پیش برویم.

گفتنی است ، در پایان از زحمات خبرنگاران این حوزه به پاسداشت یکسال همکاری با این اداره کل تقدیر شد .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /