مدیر انجمن مطالبه گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس در نشستی خبری در جمع خبرنگاران استان گفت : موضوع مهم کمبود اماکن گردشگری در شهر بندرعباس همیشه مورد توجه مطالبه گران بوده است و دلیل این کمبودها هم چیزی که همه بزرگان استان ابراز داشتند این هست که کمبود زمین با کاربری گردشگری می دانستند.

به گزارش صبح دریا نیوز ، سعید جلیلیان در نشست خبری افزود: به دلیل اینکه اماکن تفریحی و گردشگری در شهر بندرعباس پیش بینی نشده است گردشگری که به استان سفر می کند جهت تفریح به جزایر هرمزگان می رود و بندرعباس تنها یک گذرگاه وکریدور برای سفر به دیگر شهرهای استان محسوب می شود .

جلیلیان عنوان کرد: همچنین دکتر فاطمی مدیرکل گردشگری وزارت میراث فرهنگی در تهران از مشکل شهر بندرعباس و کمبود اماکن گردشگری به دلیل کمبود فضای مناسب و زمین با پروانه گردشگری اطلاع دارد.

وی ، اضافه کرد: به دلیل اهمیت این مشکل، موضوع را پیگیری کردیم و به اینجا رسیدیم که زمینی اکنون در شهر بندرعباس وجود دارد بنام «هوماد» که در حدفاصل مجتمع تجاری نیلی و مسجد علی ابن ابیطالب بلوار ساحلی شهر بندرعباس مورد ساخت وساز قرار گرفته است.

مدیر انجمن مطالبه گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس ، خاطرنشان کرد: این زمین در گذشته پارکینگ خودروها بود اما اکنون دیوارچینی شده و مجتمعی با کاربری تجاری که گفته می شود برای صنف طلافروشان خواهد بود، ساخته شده و رو به اتمام است و حتی شنیده ها حاکی از آن است که حدود ۲۸ مغازه هم پیش فروش شده است.

وی مطرح کرد: برای پیگیری این مشکل به میراث فرهنگی و شهرداری مراجعه کرده ایم اما به ما گفته شده مجوزها در زمان مدیران قبل داده شده و ارتباطی با مدیران فعلی ندارد و هیچکس این داستان را گردن نمی گیرد.

مدیر انجمن مطالبه گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس اظهار داشت: البته لازم می دانم اعلام کنم که مجوز داده شده، برای ساخت مکان گردشگری در محل مذکور توسط سهراب بناوند مدیر قبلی میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان داده شده و محمد محسنی مدیر فعلی همکاری خوبی دارد و خودش نیز مخالف این تغییر کاربری و تخلف آشکار است و همچنین مجوزهای صادر شده توسط شهرداری هم از زمان شهردار قبلی بوده و مهدی نوبانی شهردار فعلی همکاری لازم را دارد.

جلیلیان با بیان اینکه مالک اولیه این زمین فردی بنام حمیدنیا بوده که زمین را به فردی بنام پورهمایی فروخته است و این فرد هم با تخلف اینکه مجوز گردشگری گرفته اما در حال ساخت مجتمع تجاری با عنوان صنف طلافروشی است، تصریح کرد : به دلیل اینکه منزل تاریخی گله داری هم در مجاورت این زمین قرار داشته و به حریم کوچه سه متری هم تجاوز کرده، گله داری نیز از مالک جدید شکایت کرده است.

مدیر انجمن مطالبه گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس ، یادآور شد : برای موضوع کوچه سه متری و تبدیل آن به یک متری هم از معاون عمرانی شهرداری پیگیری کردم و ایشان اعلام کرد در طرح تفضیلی شهر بندرعباس، کوچه سه متری باید به یک متری تبدیل می شد.

وی اضافه کرد : به معاون شهردار نیز اعلام کردم که تخلف صورت گرفته و فردی ساخت و ساز کرده، زمین را به جای مکان گردشگری به پاساژ تجاری تبدیل کرده است.

وی ادامه داد : موضوع دیگری که حائز اهمیت است، عدم وجود پارکینگ برای این مجتمع تجاری است که طبق قوانین حاضر ابتدا باید برای ساخت هر واحد مسکونی یا تجاری و… پارکینگ در نظر گرفته شود و بعد مجوزهای لازم داده شود.

مدیر انجمن مطالبه گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس یادآور شد: البته شنیده شده مبلغی حدود ۷ میلیارد تومان بابت صدور مجوز ساخت این مجتمع بدون پارکینگ به شهرداری پرداخت شده است اما از صحت این موضوع اطلاعی ندارم.

جلیلیان ابراز داشت : این خواسته فرد و تخلف ۲ دستگاه میراث فرهنگی و شهرداری است که پس از شنیدن پیگیری کردیم و البته دیر هم شده چون ساختمان رو به اتمام است ولی تاحدودی توانستیم این موضوع را از طریق دفتر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و میراث فرهنگی و گردشگری که مخالف این ساخت و ساز هستند، پیگیری کنیم.

وی بیان داشت: طبق قانون، ۱۰ درصد از این زمین گردشگری می تواند به کارهای تجاری اختصاص داده شود نه ۱۰۰ درصد و با سوء استفاده از این امر اقدام به ساخت کامل مجتمع تجاری کرده اند و با پیگیری هایی که از حراست میراث فرهنگی فعلی داشتم اعلام کردند این ملک شخصی است و مالک می تواند هر کاری بخواهد با ملک خود انجام دهد.

این مسئول تصریح کرد: در تیرماه امسال از طریق سازمان بازرسی استانداری هم پیگیری های لازم صورت گرفته که اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری را احضار کرده اند ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم و مالک همچنان در حال ساخت و ساز است.

مدیر انجمن مطالبه گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس اضافه کرد: طبق آخرین صحبت هایی که با رمضانی معاون عمرانی شهرداری منطقه سه داشتم ؛ اعلام کردند که مدارک لازم را به سازمان بازرسی و قوه قضائیه ارسال کردند و قطعا دستگاه های نظارتی و قضائی تاکنون از این موضوع اطلاع پیدا کرده اند و به محض تکمیل پرونده بنده هم بطور مستقیم از طریق دادگستری موضوع را پیگیری خواهم کرد.

جلیلیان گفت: احساس میکنم قدرت رسانه ها از همه مراجع بالاتر است و اگر رسانه ها به این موضوع ورود پیدا کنند قطعا قدرتشان حتی از دادگستری و استانداری و نمایندگان مجلس هم بالاتر است.

وی افزود: تاکنون رسانه به این قضیه ورود نکردند و اگر رسانه ها به این موضوع ورود پیدا کنند و مطالبه گری کنند بنده قول می دهم که این موضوع برطرف خواهد شد و جلوی اینگونه ساخت و سازهای دارای تخلف گرفته می شود.

مدیر انجمن مطالبه گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس عنوان کرد: همچنین در ارتباط با همین موضوع نیز پرونده ای با همکاری کریمی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان تشکیل شده و بزودی برای دادستان مرکز هرمزگان به عنوان مدعی العموم ارسال خواهد شد.

جلیلیان با درخواست اینکه  هر چه سریعتر جلوی این تخلف گرفته شود، پیشنهاد داد : مجتمع به هتل گردشگری یا مکانی برای اشتغال زنان بی سرپرست و  بدسرپرست تغییر داده شود و مدیران قبلی که با صدور مجوز موافقت کرده اند بازخواست شوند و همچنین مدیران فعلی دستگاه های میراث فرهنگی استان و شهرداری بندرعباس پاسخگو باشند که چرا اجازه داده اند زمان آنها چنین ساخت و سازی اتفاق بیفتد.

وی اذعان داشت: بارها از مالک درخواست کرده ایم با دستگاه های مربوطه و یا انجمن مطالبه گران گفت و گو کند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد اما متاسفانه مالک در این زمینه همکاری نکرده، هیچ پاسخی نداده و به ساخت و ساز ادامه داده است.

به گفتۀ وی  این معضل از آنجایی دارای اهمیت و رسیدگی است که مجوز و پروانه آن به عنوان گردشگری داده شده است اما مجتمع با کاربری تجاری در حال ساخت و ساز است.

جلیلیان خاطرنشان کرد: سالانه مسافران زیادی به خصوص در فصل های سرد و نزدیک شدن به پایان سال به شهر بندرعباس وارد می شوند اما واقعا به دلیل نداشتن هتل مناسب و مکان های گردشگری در این شهر نمی مانند و صنعت توریسم را نمی توانیم به همین دلایل تقویت کنیم.

پایان خبر/

جمیله دبیری نیا