همزمان با آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نیرو با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو، به صورت ویدئو کنفرانسی تصفیه خانه سد سرنی شهرستان‌ میناب به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ،«تصفیه خانه سرنی»، یکی از پروژه‌های مهم ملی و آخرین بخش از «طرح سد سرنی و سامانه انتقال و تصفیه خانه» است این طرح با هدف تامین و ارتقای کمی و کیفی آب شرب منطقه احداث شده و با اتمام عملیات اجرایی آن، هم‌اکنون آب تصفیه‌شده جهت مصارف مردم منطقه آماده تحویل شده است که در هفته چهارم پویش #هر هفته الف_ب_ ایران به بهره‌برداری رسید.

این تصفیه‌خانه که در شهرستان میناب استان هرمزگان واقع شده، دو مترمکعب بر ثانیه ظرفیت دارد و شامل فرآیندهای اصلی هوادهی، زلال‌سازی، فیلتراسیون، کلراسیون و شناورسازی هوای محلول (Dissolved Air Flotation) است.

رییس جمهوری در شصت و پنجمین پویش هر هفته الف- ب- ایران دستور افتتاح سد سرنی میناب واقع در شرق هرمزگان را امروز (پنج شنبه ۹ اردیبهشت ) صادر کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه  منابع آب و نیروی ایران در مراسم بهره‌برداری ازاین طرح گفت:«تصفیه‌خانه سرنی»، یکی از پروژه‌های مهم ملی و آخرین بخش از «طرح سد سرنی و سامانه انتقال و تصفیه‌خانه» بوده که برای احداث آن، مبلغ ۳۳۰ میلیارد  ریال و ۱۵ میلیون یورو از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی هزینه شده است.

سیدحسن رضوی افزود: این طرح با هدف تامین و ارتقای کمی و کیفی آب شرب منطقه احداث شده و با اتمام عملیات اجرایی آن، هم‌اکنون آب تصفیه‌شده جهت مصارف مردم منطقه آماده تحویل شده است.

وی ادامه داد: این تصفیه‌خانه که در شهرستان میناب واقع شده، دو مترمکعب بر ثانیه ظرفیت دارد و شامل فرآیندهای اصلی هوادهی، زلال‌سازی، فیلتراسیون، کلراسیون و شناورسازی هوای محلول (Dissolved Air Flotation) است.

مدیرعامل شرکت توسعه مناب آب و نیروی ایران اظهار داشت:طرح یاد شده پنجاهمین تصفیه خانه ایجاد شده هزینه شد در دولت تدبیر و امید است که در سه بخش از سال ۹۶ تا کنون به انجام رسیده است.

رضوی یاد آور شد: اولین بخش سد سرنی و خط انتقال آن در سال ۹۶ بود، سال ۹۸ ساخت تصفیه‌خانه آغاز شد و هم اکنون بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی برای این طرح در مجموع ۱۶۱ میلیون یورو برای هر سه بخش از تسهیلات بانک توسعه اسلامی هزینه شد که ۱۵ میلیون یورو معادل چهار هزارو ۳۰۰میلیارد ریال به ساخت تصفیه خانه اختصاص یافت.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت با افتتاح این طرح هرمزگان از معدود استان‌های کشور خواهد بود که از سه منبع آب زیرزمینی دریا و آبهای سطحی برای تامین آب آن استفاده می شود.

این تصفیه خانه برای مصرف شرب جمعیت افزون بر ۸۶۴هزار نفر پیش بینی شده و شهرستان میناب با بیش از ۳۰۰هزار نفر جمعیت دومین شهربعد از بندرعباس در شرق استان هرمزگان شده است.

همچنین جمشید عیدانی  در حاشیه افتتاح تصفیه‌خانه جدید میناب که با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو برگزار شد، اظهار داشت: تصفیه‌خانه جدید میناب، با هدف تامین آب شرب میناب و بخشی از بندرعباس احداث شد.

وی ضمن تاکید بر لزوم سازگاری با کم آبی، عنوان کرد: تامین آب شرب از طریق منابع آب سطحی یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده برای ایجاد تعادل در بیلان دشت‌هاست.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ابراز داشت: تصفیه‌خانه جدید میناب که دارای ظرفیتی بین هزار تا ۲ هزار لیتر بر ثانیه است و شامل فرآیندهای اصلی هوادهی، زلال‌سازی، فیلتراسیون، کلراسیون و شناورسازی هوای محلول است.

عیدانی تصریح کرد: برای احداث این تصفیه‌خانه مبلغ ۳۳ میلیارد تومان و ۱۵ میلیون یورو از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی هزینه شده است.

وی با اشاره به اشتغال نیروهای بومی منطقه در اجرای این پروژه، گفت: برای اجرای پروژه تصفیه خانه جدید میناب که آب سد شهید بذرافشان سرنی را برای مصرف شرب فراهم می‌کند، ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار بوده‌اند.

گفتنی است  امروز چهار طرح بزرگ صنعت آب با سرمایه‌گذاری ۲۶ هزار میلیارد ریال با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری به بهره برداری رسید که از این چهار طرح، دو طرح به استان هرمزگان، یک طرح به استان مازندران و یک طرح نیز به استان خوزستان اختصاص دارد.

 بهره برداری از فاز سوم سامانه نمک زدایی بندرعباس، خط انتقال آبرسانی به بندرعباس از آب شیرین‌کن و تصفیه‌خانه آب سرنی به ارزش یک هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان در استان هرمزگان با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

شایان ذکر است ؛ برای احداث این تصفیه‌خانه مبلغ ۳۳ میلیارد تومان و ۱۵ میلیون یورو از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی هزینه شده است. در طول اجرای این پروژه که سه سال به طول انجامیده، به طور متوسط ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار بوده‌اند که از این تعداد، بالغ بر ۸۵ درصد از نیروهای بومی استان تامین شده است.

  • نویسنده : جمیله دبیری نیا