معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ساماندهی توزیع واکسن گارداسیل در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، حامد فلاح اظهار کرد : از ابتدای شهریور ماه جاری ، جهت جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده در عرضه و پخش واکسن گارداسیل (GARDASIL) در استان هرمزگان و مبارزه با گران‌فروشی و انحصار در توزیع و پخش این محصول و برقراری عدالت ، نوع چهارظرفیتی این واکسن از طریق حواله‌ معاونت غذا و داروی هرمزگان و فقط با ارائه نسخه از طرف متخصص بیماریهای عفونی و متخصص زنان، با نرخ ثابت یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در داروخانه‌های مشخص شده به فروش می‌رسد و در هربار مراجعه فقط یک دوز واکسن به هر مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

فلاح ادامه داد : متقاضیان در شهر بندرعباس با مراجعه حضوری به واحد امور دارویی معاونت غذا و دارو و ارائه نسخه، پس از دریافت حواله، به داروخانه‌های مشخص شده جهت خرید و دریافت واکسن ارجاع داده می‌شوند و در سایر شهرستان‌های استان نیز از طریق مراجعه به مرکز بهداشت شهرستان و مکاتبه با معاونت غذا و دارو، روند دریافت واکسن در همان شهرستان انجام خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد : نوع ایرانی (دوظرفیتی) واکسن با نام تجاری پاپیلوگارد (Papilloguard) با قیمت حدود ۹۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود و در زمینه توزیع آن کمبود چندانی دیده نمی‌شود.

واکسن گارداسیل اولین واکسن مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به حساب می‌آید که به منظور پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم نیز اثربخشی دارد. تزریق این واکسن برای افراد با آلرژی به مخمر، زنان باردار، کودکان زیر ۹ سال و افراد با ضعف سیستم ایمنی ممنوع است. بهترین زمان تزریق واکسن برای زنان در سن ۹ تا ۲۶ سالگی و برای مردان ۹ تا ۲۱ سالگی بیان شده است.

واکسن در سه دوز نیم میلی‌لیتری در طی ۶ ماه بصورت عضلانی تزریق می‌شود. تزریق دوز دوم ۲ ماه پس از تزریق اول و دوز سوم ۴ ماه پس از تزریق دوم (۶ ماه پس از تزریق اول) صورت می‌گیرد. در حال حاضر گارداسیل در سه نوع ۲ظرفیتی، ۴ظرفیتی و ۹ظرفیتی در دسترس قرار دارد.

گارداسیل چهارظرفیتی (GARDASIL 4) تیپهای ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV را پوشش می‌دهد.

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV، از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد در زمان آمیزش جنسی انتقال می‌یابد. تاکنون بیش از ۱۰۰ گونه مختلف برای HPV معرفی شده است. معمولا آلودگی‌ در مردان و زنان، علائمی از قبیل سوزش، درد و یا خارش ایجاد نمی‌کند و به همین دلیلی اکثر افراد نسبت به آلودگی خود بی‌اطلاع هستند. با این حال برخی از گونه‌ها (شایعترین: ۶ و ۱۱) می‌توانند منجر به ایجاد زگیل تناسلی شوند. گونه‌های پرخطر این ویروس (۱۶ و ۱۸) عامل ایجادکننده سرطان دهانه رحم، مقعد و سرطان‌های سر و گردن (خصوصا دهان و حلق) هستند.

سرطان دهانه رحم سومین سرطان شایع در زنان به حساب می‌آید و ویروس پاپیلومای انسانی عامل اصلی این سرطان است.حدود ۷۰ درصد از موارد سرطان دهانه رحم در اثر گونه‌های ۱۶ و ۱۸ ایجاد می‌شوند.

واکسن پاپیلوگارد یک واکسن نوترکیب حاوی ذرات شبه ویروسی است که به منظور پیشگیری از سرطان‌های ناشی از ابتلا به گونه‌های ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV کاربرد دارد.

پایان خبر /