عملیات احداث سد درکاه بشاگرد به طور کامل پایان یافته و در دومین دور سفر ریاست جمهوری با حضور رئیس جمهور افتتاح و وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش صبح دریانیوز ، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت : مجموعه اقدامات و عملیات های مربوط به احداث سد درکاه بشاگرد به طور کامل پایان یافته و در دومین دور سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد تا مردم مناطق مختلف بشاگرد از مزایای احداث این سد بهره‌مند شوند.

جمشید عیدانی افزود : سد درکاه در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه احداث شده‌، نوع سازه این سد بتنی ـ وزنی با هسته سنگی است و حجم سد نیز یک میلیون متر مکعب بوده و ارتفاع آن از بستر ۲۸ متر و ارتفاع طول و عرض تاج سد نیز به ترتیب ۸۵ و ۳ متر است.‌

عیدانی در خصوص برخی ویژگی های جغرافیایی خاص این منطقه بیان کرد : روستای درکاه با حدود ۲۰۰ خانوار در شمالی ترین و مرتفع ترین بخش حوزه آبریز جگین واقع شده و همین ویژگی جغرافیایی سبب شده تا بارندگی در این منطقه نسبت به سایر مناطق شهرستان بشاگرد شدت بیشتری داشته و حتی در فصل تابستان نیز شاهد بارندگی باشیم. عدم قدرت کافی زمین در نگهداشت رطوبت، شیب تند اراضی منطقه و همچنین نبود ساز و کار مناسب جهت ذخیره این بارش ها سبب شده رواناب حاصله به صورت جریان سیلابی مخرب در مدت زمان کوتاهی و بدون استفاده از منطقه خارج شود.

وی در خصوص اهمیت این سد گفت : با ساخت این سد ضمن جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش عمر مفید این سد می توان با جمع آوری سیلابهای مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب شرب مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست را تامین کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان در خصوص نقش وتاثیر این سد بر زندگی و اقتصاد مردم این منطقه گفت : محرومیت زدایی از روستاهای کم برخوردار شهرستان بشاگرد از طریق تأمین آب شرب و کشاورزی روستاهای درکاه، تج، حجت‌آباد و دیگر روستاهای پایین دست سد، امکان ایجاد اشتغال از طریق ترویج کشاورزی در منطقه به ویژه کشت سیر و توسعه نخلستان، ایمن سازی روستاها و مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه های فصلی بالادست روستای درکاه، تبدیل تهدید سیلاب های مخرب و پراکنده به فرصت تامین آب پایدار از مزایایی است که مردم و بومیان منطقه از آن بهره مند خواهند شد.

پایان خبر /