مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان ، مدیر روابط عمومی و رئیس کمیته رسانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه ، رئیس دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه ، مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی ، رئیس اداره مشاوره دانشجویی ، نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه و بسیج جامعه پزشکی ، اساتید و کارشناسان حوزه رسانه ، علوم ارتباطات و روابط عمومی در این نشست که در سالن کوثر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد ، حضور داشتند.

به گزارش صبح دریانیوز ، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان ، در این نشست گفت : هرمزگان استان جوانی است اما آینده‌پژوهی‌ها براساس نرخ باروری، نگران‌کننده است. از طرفی رشد طلاق در استان از متوسط کشوری بالاتر است.

محدثه درویشی افزود : لازم است که قانون جوانی جمعیت و نیاز به فرزندآوری برای رسانه تبیین شود تا بدانند که داریم در چه سیاهچاله جمعیتی پا می‌گذاریم.

درویشی اظهار کرد : پیش از همه ، من مسئول نسبت به فرزندآوری یا ازدواج فرزندانم در سن مناسب باید اقدام کنم. بنابراین نقش رسانه فقط این نیست که به مردم بگوید بچه بیاورید، بلکه باید مسئولان را به چالش بکشد. از مدیران و مسئولان درمورد رعایت قوانین مطالبه کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان در پاسخ به موضوعات مطرح شده در جلسه ازسوی مخالفان نقش رسانه در ترغیب مردم به فرزندآوری گفت : نمی‌توانیم بگوییم رسانه بی‌تاثیر است. رسانه فرهنگ‌ساز است و اگر مخاطبش را بشناسد در فضایی صحبت می‌کند که مخاطبش جذب شود.

محدثه درویشی با بیان اینکه رسانه همه چیز نیست اما باید دولت را به چالش بکشد ، افزود : نسبت به رعایت قوانین جوانی جمعیت ازسوی مدیران و مسئولان مطالبه‌گر باشید. اگر می‌خواهید که فرزندآوری افزایش پیدا کند، مسئول را به چالش بکشید.

درویشی اضافه کرد : ما باید الگوهای مناسب را به مردم معرفی کنیم. بسیاری پزشکان و حتی خانه‌داران موفق دارای چندین فرزند داریم که این‌ها باید به مردم معرفی شوند.

وی ادامه داد : «مردم با بسیاری از قوانین جوانی جمعیت آشنا نیستند و رسانه باید این موارد را برای آن‌ها روشن کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان گفت : مشکلات اقتصادی در جامعه وجود دارد اما در نظرسنجی‌ها برای شناسایی عوامل کاهش‌دهنده فرزندآوری ، عوامل اقتصادی در رده سیزدهم قرار دارد. بنابراین فرزندآوری بیش از اینکه به اقتصاد مرتبط باشد، به فرهنگ مرتبط است. رسانه می‌تواند این فرهنگ‌سازی را انجام دهد چرا که بسیار قوی است.

درویشی افزود : رسانه باید مدیران را برای تغییر فرهنگ مدیریت‌شان و جای‌گذاری مدیران نخبه در مسئولیت‌های مهم به چالش بکشد.

وی در پایان گفت : جمعیت از خیلی از مسائلی که امروز دغدغه دولت و کشور است، مهم‌تر است؛ چراکه هیچ قدرتی بالاتر از جمعیت یک کشور نیست.

بهره‌گیری از اظهارات صاحب‌نظران درمورد نقش رسانه در تبیین و اقناع سازی جوانی جمعیت

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و مسئول کمیته رسانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه در این نشست از اساتید موافق و مخالف جوانی جمعیت درخواست کرد دیدگاه‌ها و نظرات خود را در موضوع «نقش رسانه در تبیین و اقناع سازی جوانی جمعیت» بیان کنند.

رویا جهانگیری اظهار کرد : دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در موضوع جوانی جمعیت ۲ وظیفه برعهده دارد؛ وظیفه عمومی که شامل فرهنگسازی و تشویق به فرزندآوری است و وظیفه اختصاصی که ارائه خدمات درمان ناباروری، شناسایی زوجین نابارور و … را شامل می‌شود».وی همچنین از اعضای حاضر در جلسه خواست تا راهکارهای اطلاع رسانی و فرهنگسازی در هر دو حوزه را بیان کنند و دانشگاه را در انجام وظایف محوله یاری نمایند تا شعار «فرزند بیشتر، نشاط بیشتر» عملیاتی شود.

جهانگیری گفت : در استان هرمزگان ۱۲ هزار زوج نابارور داریم که این افراد باید مطلع شوند که خدمات درمان آن‌ها با هزینه دولتی و تحت پوشش بیمه انجام می‌شود. مراکز ناباروری ما در شهرستان‌های میناب، بندرلنگه و بندرعباس قرار دارد.

تاثیر رسانه بر افزایش جمعیت در دوره‌های مختلف

سید رضا هاشمی منشادی استاد دانشگاه در این نشست گفت : وقتی در مورد رسانه صحبت می‌کنیم در واقع با سه محور اصلی مواجهیم. بخشی از آن خود رسانه است، بخش دیگر محتوا و دیگری جامعه و مردم است.

هاشمی منشادی افزود : پس از جنگ جهانی دوم نظریات متفاوتی درحوزه ارتباطات جمعی مطرح شد. در نظریات کلاسیک به قدرت نامحدود رسانه‌ها فکر می‌کردند و معتقد بودند هرچه جامعه بگوید در مردم تاثیرگذار است و مردم مقلد رسانه هستند و هیچ فکری از خودشان ندارند. این نظریات امروز رد شده است. نظریات بعدی می‌گوید مخاطب فعال و گزینش‌گر است. نظریات جدیدتر می‌گوید که تاثیر رسانه مشروط است. قدرت تاثیر رسانه به جامعه اثر و جغرافیایی که در آن فعالیت می‌کند مشروط می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران چهار دوره سیاست‌گذاری جمعیتی رسانه‌ای داشته‌ایم ، گفت : از دهه چهل شروع می‌شود و مدرنیزاسیون و شهرنشینی تاثیر زیادی روی کنترل جمعیت می‌گذارد و خانواده‌ها کوچک می‌شوند. بعد از انقلاب به دلیل تغییرات سیاسی، ایدئولوژیک و فرهنگی فوران جمعیتی دهه شصت ایجاد می‌شود. در اینجا رسانه‌ها نقش چندانی نداشتند چراکه در میانه جنگ بودیم. بعد از جنگ، مشکلات فوران جمعیت و تورم خودش را نشان می‌دهد و قانون تنظیم خانواده تصویب می‌شود. رسانه‌ها در اینجا خیلی نقش داشتند و هنجارهای فرهنگی از قبیل «فرزند کمتر، زندگی بهتر» تولید شد. در دهه ۹۰ جمعیت روبه سراشیبی رفت تا اینکه قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ تصویب شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد : جامعه امروز بیشتر وقتش را در رسانه غیررسمی می‌گذراند و من فکر می‌کنم تبلیغات رسانه‌ای موجود در رسانه‌های رسمی امروز بیشتر تاثیرات عکس دارد.

پایان خبر /