ویژه برنامه روایت مادری با نقد و بررسی کتاب چارقدی پر از ماهی گلی و تجلیل از خانواده شهدا در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، نشست روایت مادری با نقد و بررسی کتاب چارقدی پر از ماهی گلی اثر معصومه هوشمند و با حضور امینه دریانورد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ سعید عبدلی زاده، رئیس حوزه هنری و انقلاب اسلامی استان؛ علی بهرامشاهی، رئیس انجمن نویسندگان استان؛ نرگس منتظری تختی، مدیرکل امور بانوان استانداری هرمزگان؛ مادر شهید محمدرضا یزدی؛ مادر شهید علی اکرامی و همسر شهید موسی کاتبی؛ معصومه هوشمند، نویسنده کتاب و جمعی از شاعران و علاقه مندان حوزه دفاع مقدس در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

*کتاب بهترین بهانه برای خلق یک اثر ارزشمند است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان ضمن تقدیر از حضور ارزشمند مادران شهدا ابراز داشت: به عقیده من کتاب و نگارش آثار تاریخی یکی از بهترین بهانه برای خلق یک اثر ارزشمند است، به همین منظور اگر این اتفاقات با ارزش ها و باورهای قلبی ما همسو شود قطعا این چنین گنجینه اسناد هویتی همچون کتاب چارقدی پر از ماهی گلی به نگارش در خواهد آمد.

دریانورد بیان کرد: کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» در ارتباط با خاطرات و زندگی نامه شهدا، مادران و خانواده شهدا است و مادران شهدا برگردن تمام ملت ایران حق دارند و تعریف از آنان در هیچ واژه ای نمی گنجد.

وی اذعان داشت: امید است که بتوانیم پاسدار خوبی برای حفظ گنجینه های اسناد هویتی شهدا و فرهنگ شهدا باشیم و در این راستا قدم های بزرگی برداریم.

دریانورد ضمن تقدیر از اقدامات دبیر کل نهادهای کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: از سال گذشته، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برنامه «روایت مادری» را راه‌اندازی کرد. هدف این برنامه این است که به کتابهایی با موضوع خانواده شهدا به ویژه مادران و همسران شهدا توجه شود و کتابخانه های عمومی هم بتواند گامی بسیار کوچک در نمایاندن و نشان دادن رشادت ها و جان فشانی های شهدای عزیز انجام دهد.

نگارش خاطرات و زندگی نامه شهدا به صورت مکتوب باعث می شود که این گنجینه های ارزشمند برای نسل های بعدی هم باقی بماند

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان هرمزگان در ویژه برنامه روایت مادری اظهار داشت: نگارش یک اثر تاریخی با محوریت دفاع مقدس،زندگانی نامه شهدا و خانواده ایشان، امری بسیار ارزشمند به شمار می آید.

عبدلی زاده ابراز داشت: در زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای و حفاظت از گنجیته اسناد هویتی شهدا، بایستی تلاش کنیم و همچنین در عمل هم رهرو شهدا باشیم.

وی تصریح کرد: نگارش خاطرات و زندگی نامه شهدا به صورت مکتوب باعث می شود که این گنجینه های ارزشمند برای نسل های بعدی هم باقی بماند و هیچ گاه به معرض فراموشی سپرده نشود.

عبدلی زاده عنوان کرد: مخاطبان کتاب های تاریخی باید هویت هنرمندان و نویسندگان را با هویت مادران شهید و شهدای عظیم شان بشناسند.

وی تصریح کرد: موضوع اصلی هریک از روایت های کتاب چارقدی پر از ماهی گلی در ارتباط با خاطرات شهدا است که به رشته تحریر در آمده است و این کتاب به نویسندگی معصومه هوشمند در سال گذشته رونمایی شد.

*با رفتار خوب و انسان دوستانه، راه شهدا را ادامه دهید

کوکب اسدی پور، مادر شهید جاوید الاثر محمد رضا یزدی در ویژه برنامه روایت مادری اظهار داشت: گرامیداشت یاد و نام شهدا و رشادت هایی که برای دفاع از ناموس و مرزهای ایران انجام دادند بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: این شهیدجاوید الاثر اولین فرزند من بود و از آنجایی که در خانواده ای مذهبی و قرآنی رشد و پرورش یافتم فرزند من هم وارد جبهه های نبرد حق علیه باطل شد. فرزندم ۳ سال در جبهه های جنگ، ۱۲ سال خط شکن و در نیروی هوایی حضور مثمرثمری داشت.

مادر شهید افزود: پس از گذشت سالها یک نفر از من سؤال کرد: مگر شما فرزندنتان را دوست نداشتید پس چطور رضایت دادیدکه فرزندنتان به جبهه برود؟ من در پاسخ به آن شخص گفتم که برو از امام حسین (ع) بپرس که چرا تک تک فرزندانت در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند.

اسدی پور ادامه داد: ای مردم، ای مادران شهدا و ایثارگران، چه کسی بالاتر از فرزند است؟ در این جامعه توحیدی اگر پیرو راه شهیدان باشیم و انسانیت داشته باشیم، هرگز با گرفتاری ارباب رجوع در ادارات دولتی و سازمانها، احتکار و فساد در جامعه مواجهه نخواهیم شد. خداوند همه چیز را می بیند مراقب باشید راه را اشتباهی نروید. 

وی در باب اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: خداوند در قرآن به قلم، قسم یادکرده است و در قرآن کریم میفرماید:کتاب و سرگذشت گذشتگان را بخوانید تا ایمان بیاورید.

مادر شهید جاویدالاثر یزدی تصریح کرد:کتاب مفید و ارزشمند را مطالعه کنید و خود را غنا بخشید و وقت گرانبهای خود را به گوشیهای همراه و فضای مجازی اختصاص ندهیدکه منجر به نابودی فکر و اندیشه شما خواهد شد.

*ارزش برگزاری مراسم یادبود شهدا و تلاش در راه پاسداشت ارزشهای شهیدان، کمتر از شهادت نیست

مادر معظم شهید علی اکرامی در حاشیه این مراسم ابراز داشت: شهید علی اکرامی در محله نایبند جنوبی بندرعباس به دنیا آمد و تا سوم راهنمایی تحصیل کرد. 

مریم عیدی، گفت: زمانی که جنگ تحمیلی صدام بعثی برضد ایران اسلامی آغاز شد، عشق و علاقه دفاع از کشور و دیدن صحنه دلاوری های رزمندگان او را مشتاق می کرد که به جبهه برود و درحالی که فقط ۱۶ سال داشت، آرزویش در جبهه ها محقق شد.

مادر شهید اکرامی افزود: فرزندم یک روز به من گفت: مادرم اگر من در جنگ شهید نشوم به فلسطین میروم و در آنجا جهاد می کنم و من هم در پاسخ به فرزندم گفتم هرچی خدا صلاح بداند!

وی ادامه  داد: بعد از پایان دوران مرخصی، به  منطقه گرم و خشک خوزستان سد دز اعزام شد و در آنجا آموزش غواصی دید و در ۴ دی ماه ۶۵ به درجه شهادت نایل رسید.

*با وجود ۳ فرزند، همسرم به صورت داوطلبانه در راستای پاسداشت از میهن اسلامی، به جبهه اعزام شد

همسر شهید موسی کاتبی اظهار داشت: به یاد دارم اوایل جنگ تحمیلی بود و آن زمان دو فرزند را داشتم و سومین فرزندم را باردار بودم، تا آن موقع شهیدکاتبی هنوز به سربازی نرفته بود و به سیستان وبلوچستان اعزام شد و از آنجایی که شرایطی جنگی بود من واهمه داشتم و فرزندانم هم کوچک بودند ولی همسرم با صحبتهایش من را آؤام میکرد که نگران نباش.

صغری دایه زاده،افزود: بعد از اعزام شهید کاتبی به سیستان و بلوچستان، در همان منطقه همسرم برای حضور داوطلبانه در جبهه اقدام کرده بود.

دایه زاده گفت: بعد از بازگشت از سیستان و بلوچستان، به من گفت من آمده ام دو سه روزه فقط شما را ببینم، می خواهم به یک ماموریت مهم به مدت ۲ ماه اعزام شوم در آنجا نمی توانم به شما زنگ بزنم اگر قسمت باشد مجددا هم دیگر را خواهیم دید.

همسر شهید کاتبی ادامه داد: سرانجام در ۱۵ مهر ۱۳۵۹، این بزرگوار در ماهشهر بر اثر اصابت ترکش به قلب در به شهادت رسید و اولین شهیدی بود که در گلزار شهدا بندرعباس به خاک سپرده شد.

گفتنی است طی این نشست، علی بهرامشاهی، رئیس انجمن نویسندگان استان هرمزگان به بررسی و نقد کتاب چارقدی پر از ماهی گلی و معصومه هوشمند، نویسنده این کتاب به معرفی این کتاب پرداخت و در پایان ضمن تجلیل از خانواده شهدا، کتاب صوتی پرواز در فصل خرماپزان نوشته شهره اکبری اسماعیلی و گویندگی «آیه باستین» توسط مادران شهدا رونمایی شد.

همچنین مهدی ناصریان، شاعر آیینی استان به شعرخوانی با محوریت شهدای دفاع مقدس پرداخت.

انتهای پیام