مشاور اتاق بازرگانی هرمزگان در امور کشاورزی با بیان اینکه هرمزگان با بیشترین طول نوار ساحلی و شرایط اقلیمی گرم، محصولات گرمسیری بسیار خوبی برای تولید و پرورش محصولی مانند خرما دارد، از برگزاری همایش نباتات گرمسیری و خرما برای اولین بار در استان خبر داد .

به گزارش صبح دریانیوز ، مهدی ترابی، بااشاره به اینکه باغات چند صد ساله خرما و انبه در همه نقاط استان، نشان از قدمت این محصولات گرمسیری، تنوع وگستردگی این محصولات دارد، افزود: حضور این محصولات در بازارهای جهانی باعث شده تا یکی از تجارت های پرسود در دنیا شناخته شود.

ترابی ، عنوان کرد : محصولاتی مانند چیکو، پاپایا، درایا، کنار بخشی از ایده هایی هستند که در بازارهای جهانی جای دارند.

وی ، ضمن بیان این موضوع که این نباتات می توانند جایگاه ویژه ای در صنعت و کشاورزی داشته باشند ،توضیح داد: بطور مثال گل های معطری چون رازقی و یاس که در هرمزگان می رویند  را می توان مانند کشورهای هند و مصر در صنعت عطرسازی که بسیار سودآور است،  استفاده کرد .

دبیر همایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: تمام این صنایع می تواند باعث پیشرفت و شکوفایی اقتصاد در بخش کشاورزی باشد.

ترابی تصریح کرد: سهم ما از این بازار تجارت جهانی نباید کم باشد و براساس چشم اندازی که تعریف کردیم، برای حضور در عرصه های جهانی براساس قابلیت ها و استعدادهای استان و شرایط خوب و مساعد اقلیمی و جغرافیایی در اوج گرما و رطوبت شاهد تولید محصولات خوب گرمسیری در هرمزگان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات خرمای کشور از هرمزگان صادر می شود، گفت: ایران در تولید محصولات گرمسیری جزء سه کشور برتر در دنیا است اما در رقابت با دیگر کشورها هنوز باید به فناوری های نوین و تکنولوژی های جدید و بالا بردن کیفیت محصولات دست یابیم.

ترابی، اضافه کرد: ارقام جدیدی از قبیل انبه که تجاری سازی شده باید توسعه پیدا کند و همه این موارد باعث شد که در همایش ۲ روزه نباتات گرمسیری به این ویژگی ها پرداخته شود و تلاشی که در سالجاری اتفاق می افتد پیگیری خواهد شد و به همین دلیل دبیرخانه دائمی در اتاق بازرگانی تشکیل شده است  و هرساله این همایش ادامه می یابد.

وی ،مطرح کرد: در این همایش از پژوهشگران ، تولیدکنندگان و صاحبان نظران کشوری و استانی دعوت می شود و افراد متخصصی که می توانند به این چالش ها و مشکلات کمک کنند، حضور خواهند داشت.

مشاور اتاق بازرگانی هرمزگان در امور کشاورزی ،ادامه داد: تغییرات اقلیمی در کشورمان و دنیا دارای تغییرات جدی هستند و خوشبختانه نقاط گرمسیر کشورمان با کشت محصولات گرمسیری تنش های کمتری متأثر از این تغییرات خواهند داشت.

دبیرهمایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان ، بیان داشت: در این همایش همچنین به بررسی آفات ، بیماری ها و پنل سرمایه گذاری، پنل خورشیدی، پنل اقلیمی و تاثیرات آب و هوایی، پنل فناوری های نوین در کشاورزی، پنل تولید و توسعه نباتات گرمسیری و پنل توسعه و تأثیرات نباتات گرمسیری که تمامی مسائل مرتبط و پیشنهادات مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

ترابی اظهار داشت: متخصصان داخلی و خارجی در اجرای این پنل ها و برگزاری کمیته های تخصصی برای همراهی و کمک به ما دعوت شده اند .

وی ادامه داد: همچنین سازمان های مرتبط مانند جهادکشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی، اداره کل هواشناسی و دانشگاه هرمزگان بخصوص دانشکده کشاورزی، پارک علم وفناوری، شرکت شهرک های کشاورزی و شرکت شهرک های صنعتی به ما در این همایش کمک خواهند کرد.

این مسئول، تصریح کرد: همزمان با برگزاری این همایش نمایشگاهی برای عرضه تولیدات و ظرفیت های استان هرمزگان و استان هایی که در این زمینه فعال هستند روز ۱۴ و ۱۵ اسفندماه امسال در طبقه اول اتاق بازرگانی هرمزگان با ۳۰ غرفه تشکیل خواهد شد.

به گفتۀ وی ، از استان های بوشهر ، کرمان ، سیستان و بلوچستان ، فارس و خوزستان در این همایش حضور دارند .

 

*چالش های کشاورزی هرمزگان اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی هرمزگان نیز در این نشست خبری ، عنوان کرد: در حوزه کشاورزی با چند چالش عمده مواجه هستیم که برخی از آنها درون بخشی و برخی هم برون بخشی است و برخی ناشی از عوامل محیطی می باشد.

ایمان جمالی ، افزود: تغییرات اقلیمی مانند تغییرات آب و هوایی که هر ساله هم گرمتر می شود یکی از چالش های عمده بخش کشاورزی است که باید نقشه راه این بخش مهم را به روز کنیم و تغییر دهیم.

جمالی ، اظهارداشت: پیشینه کشاورزی در استان هرمزگان عموماً برای تولید محصولات باغی و زراعی محلی بوده و کشاورزی یکی از پتانسیل های اساسی در این بخش است و مردم زیادی در استان به این امر مشغول هستند و امرار معاش آنها ارتباط مستقیم با بخش کشاورزی دارد.

جمالی ادامه داد: چالش ها و ریسک های بخش کشاورزی در استان هرمزگان، اثر مستقیمی بر زندگی خانوارهای ما دارد.

وی ، گفت: از مدت ها قبل پیگیر این بودیم که در سطح استان، درک مشترکی از عوامل و مسائلی ایجاد کنیم و به سمتی برویم که برای بخش کشاورزی استان سرمایه ای ایجاد شود و آورده اقتصادی مناسب تری داشته باشد.

مسئول کمیته اجرایی همایش ، بابیان اینکه در این همایش به چند موضوع توجه شده است و توانستیم در بحث تغییرات به آن بپردازیم، اضافه کرد: دعوت از مهمان های علمی ، سیاست گذاری و انتقال تکنولوژی مناسب برای بخش کشاورزی تلاش شده است به طوریکه یک روز به بخش فناوری اختصاص داده شود.

جمالی خاطرنشان کرد: در بحث برگزاری همایش به چند موضوع عمده از جمله تغییرات اقلیمی، کشاورزی هوشمند، آفات و بیماری ها، که در خرما آفات همه گیر اغلب نخلستان ها سوسک سر خورطومی است، حلقه تکمیلی فرآوری و بازاریابی و… می پردازیم که در خصوص تمام  این موضوعات در این همایش صحبت خواهد شد‌، در ضمن سعی کردیم دعوت ها در سطح ملی باشد که معرفی از محصولات کشاورزی استان به خوبی انجام شود.

 

*محصولات گرمسیری شناسنامه هرمزگان هستند

عضو هئیت رئیسه  اتاق بازرگانی هرمزگان در ادامه این نشست بابیان اینکه در اوج گرما و رطوبت ما شاهد رشد محصولات عالی کشاورزی در جنوب هستیم، گفت: محصولات گرمسیری شناسنامه این منطقه هستند و همه برای توسعه این محصولات باید دست به دست هم دهیم.

مهران نجاتی با اشاره به اینکه کشور در صادرات خرما مقام سوم را دارد، عنوان کرد: باید به تکنولوژی های روز دنیا برای توسعه محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم و با آفات این محصول مقابله کنیم، با یک کوتاهی کوچک در فصل خرما آفات به نخلستان ها می زند و بخش عمده ای از محصولات باغ را نابود می کند.

نجاتی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در بازه زمانی مناسب به تغییر رویکرد محصولات گرمسیری استان کمک کنیم و شاهد آثار مثبت در بخش کشاورزی استان هرمزگان باشیم.

*سخنران هایی از کشورهای اسپانیا ، آلمان ، تونس  و استرالیا داریم

مدیر بین الملل و آموزش اتاق بازرگانی هرمزگان بابیان اینکه برای برگزاری این همایش و با توجه به اهداف آن ۷ کمیته تشکیل دادیم ، توضیح داد: این کمیته ها شامل کمیته نمایشگاهی ، کمیته اجرا ، کمیته فناوری ، کمیته بین الملل و آموزش ، کمیته مالی و پشتیبانی ، کمیته روابط عمومی و تبلیغات است .

شیما کریمی ، خاطرنشان کرد : برای حضور در کمیته های تخصصی و سخنرانی های کلیدی دعوتنامه ها و مکاتباتی با چندین کشور هدف از جمله آلمان ، اسپانیا ، استرالیا و تونس انجام شده است که سه کشور آلمان ، اسپانیا و استرالیا در دست اقدام است پیگیری ویزای یکی از مهمانان اسپانیا انجام شده است و اقدام برای آمدنش فراهم شده است .

کریمی ، مطرح کرد : با توجه به سه محور نمایشگاه و پنل های تخصصی شش پنل عبارتنداز پنل سرمایه گذاری ، خرما ، توسعه میوه های گرمسیری ، بین الملل و … که در یک روز به صورت تخصصی برگزار می شود.

وی ، با بیان اینکه علاقه مندان جهت شرکت در این  پنل های تخصصی در این همایش در سایت ثبت نام کنند ، اضافه کرد: این پنل ها و نمایشگاه در تاریخ های ۱۴ و ۱۵ اسفندماه امسال برگزار می شود .

مدیر بین الملل و آموزش اتاق بازرگانی هرمزگان ، عنوان کرد : در کنار این همایش و نمایشگاه، ۸ مقاله که از محققان و پژوهشگران دریافت کرده ایم که در این همایش چاپ و به معرض نمایش گذاشته می شود . همچنین مهلت ارسال این مقالات تا پایان بهمن ماه سالجاری است .

پایان خبر /

خبرنگار : جمیله دبیری نیا