خبرنگاران و عکاسان حاضر در هفتمین تور نظارتی قوه قضائیه به همراه رئیس کل و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان در هرمزگان از مرکز مانیتورینگ سامانه کنترل قاچاق سوخت استان بازدید کردند.

به گزارش صبح دریانیوز، فرمانده انتظامی استان هرمزگان گفت: مرکز مانیتورینگ سامانه کنترل قاچاق سوخت هرمزگان ۲۰ جایگاه را به صورت پایلوت پوشش می دهد و تمام وسایل نقلیه که سوختگیری می کنند به صورت آنلاین نظارت می شوند.

سردار علی اکبر جاویدان، افزود: مزیت مرکز مانیتورینگ سامانه کنترل قاچاق سوخت استان این است که میزان مصرف سوخت مشخص می شود و به یک جمع بندی در بحث مصرف می رسیم و اگر  با توجه به اطلاعاتی که از خودرو و شخص ثبت می شود اگر فردی تردد زیاد داشته یا از کارت سوخت غیراستفاده کند شناسایی و با آن شخص برخورد می شود.

جاویدان، در این بازدید، با بیان اینکه  استان هرمزگان یکی از استان‌های مهم و استراتژیک کشور از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این استان یکی از استان‌های اولویت‌دار کشور است، افزود: در حال حاضر مهمترین شاخصه استان تعامل خوب بین تمام مسئولان استان است. با توجه به اینکه در استان شاهد تنوع قومیتی زیادی هستیم و همچنین این استان یکی از استان‌های مسافرپذیر کشور است، اما خوشبختانه با تلاش مجموع همکاران در دستگاه انتظامی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و قضائی استان از لحاظ شاخص‌های امنیتی در وضعیت مطلوبی قرار داریم و این نتیجه همراهی مردم در تبعیت از قانون و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان در شورای تامین استان است.

جاویدان، از وجود یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر نوار مرزی در استان خبر داد و گفت: مردم استان از محل هم نشینی با مرز‌ها امکان اشتغال در زمینه صیادی دارند و برای ایجاد زمینه برای اشتغال آنان باید امنیت مطلوب باشد.

وی اضافه کرد: استان هرمزگان در زمینه حمل و نقل، گردشگری و واردات و صادرات یکی از استان‌های مهم کشور است، اما در کنار آن از لحاظ امنیتی مشکل خاصی نداریم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت‌های انتظامی استان در حوزه پیشگیری و مقابله با بحث قاچاق سوخت است، مطرح کرد: ترافیک در برخی از محور‌های استان تحت شعاع این موضوع قرار گرفته و قاچاق سوخت باعث ایجاد مشاغل کاذب و برخی جرایم در استان شده است.

سردار جاویدان، بیان داشت: دغدغه ما این است که این موضوع را ریشه‌ای حل کنیم. در همین راستا اقدامات فراوانی برای حذف بستر‌های این اقدامات و افزایش آگاهی مردم اجرا شده است. با رعایت چارچوب‌های قانونی اقدامات اثرگذاری برای کاهش قاچاق سوخت در استان انجام شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به ضربه بنیان‌های مالی قاچاقچیان اشاره کرد.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۲۶ طرح برای مقابله با قاچاق انجام دادیم که بخش اعظمی از آن در حوزه دریابانی بود. همچنین سال گذشته ۴ هزار و ۲۶۸ دستگاه انواع خودرو‌های شوتی ضبط شد.

این مقام انتظامی، اظهار داشت: همچنین ۴۲۰ هزار متر لوله‌هایی که از انبار‌ها و مخازن برای انتقال سوخت به شناور‌ها یا منازل استفاده می‌شد، شناسایی و امحا و هزار و ۴۸۰ عدد انواع مخزن سوخت ضبط شد. ۳۶۵۷ نفر نیز در زمینه قاچاق سوخت دستگیری داشتیم که این افراد به همراه پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

پایان خبر/
جمیله دبیری نیا