معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار در هر گروه سنی همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان آغاز شده و تا 15 دی ماه ادامه دارد.

به گزارش صبح دریا نیوز ، دکتر عبدالجبار ذاکری  عنوان کرد : نیمی از افراد مبتلابه بیماری دیابت و فشارخون، از بیماری خود اطلاع ندارند که با پیوستن به پویش ملی سلامت و انجام غربالگری دیابت و فشارخون، می‌توانند از سلامت خودآگاه شوند.

ذاکری با بیان اینکه در این مدت بیش از ۳۷۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال هرمزگان (۳۲درصد جمعیت هدف) از آغاز پویش ملی سلامت تاکنون در طرح غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کرده‌اند، افزود:  این پویش در استان در تمام خانه‌های بهداشت (۶۱۸)، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت (۱۷۷) و ۳۰ تیم‌ سیار در ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تجمعی در حال اجرا است.

وی به اهداف اجرای پویش ملی سلامت اشاره کرد و افزود: این پویش در ابتدا با هدف آموزش بیشتر و ارتقای سطح سواد سلامت مردم و سپس شناسایی کامل افراد و بیماران دیابتی و با فشار خون بالا و همچنین کنترل بیشتر این دسته از بیماران درحال برگزاری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان بیان داشت : از تمامی افراد بالای ۱۸ سال دعوت می‌کنیم در روستاها به خانه‌های بهداشت و مرکز جامع سلامت روستایی و در شهرها نیز به پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع شهری مراجعه کنند و از وضعیت دیابت و فشارخون خود آگاهی پیدا کنند.

ذاکری توضیح داد : افرادی که در سال جاری، آزمایش قندخون ناشتا دارند و یا در منزل، دستگاه فشارسنج مناسب در اختیار دارند و قد و وزن خود می‌دانند می‌توانند به صورت خوداظهاری در این پویش شرکت کنند بدین شکل که پیامکی از سوی وزارت بهداشت و درمان دریافت خواهند کرد و با ورود به لینک مربوطه، به صورت خوداظهاری در پویش شرکت کنند.

وی ، اضافه کرد: تا قبل از این پویش، حدود ۵۰ هزار نفر دیابتی و یکصد هزار نفر دارای فشارخون بالا شناسایی شده‌اند و با اجرای این پویش، حدود ۵۰۰۰ نفر نیز مشکوک فشارخون بالا و ۵۰۰ نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی کرده‌ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ، مطرح کرد : حدود ۲۲ درصد افراد  پیش فشارخون و حدود ۸ درصد نیز پیش دیابت داشتند که از همگی این افراد، باید معاینات و آزمایشات تکمیلی انجام شود تا تعیین تکلیف شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان بابیان اینکه  بیماری‌های غیر واگیر عامل ٧٨ درصد مرگ‌ومیرها در استان است ،  اعلام کرد :  ۴۵ درصد آن‌ها به بیماری‌های قلب و عروق مرتبط است و نشان از اهمیت این بیماری‌ها است.

وی ، اضافه کرد  : نارسایی و تشخیص زودرس این ۲ بیماری می‌تواند از ابتلا به سایر بیماری‌ها پیشگیری کند و از ایجاد عوارض دربیماران احتمالی آینده و تحمیل هزینه‌های درمانی به افراد جلوگیری کند.

ذاکری اظهار داشت: طرح سنجش فشارخون، مراجعه به پزشک و سنجش قند خون رایگان است، بنابراین فرصتی است تا وضعیت سلامت خود را ازنظر فشارخون و دیابت کنترل کنیم.

این مسئول، یادآور شد : با توجه به اینکه ۲ بیماری فشارخون بالا و دیابت، قاتلان خاموش نامیده می شوند  در بسیاری  از موارد به‌خصوص در افرادی که سن زیر ۳۰ سال دارند، بدون علامت هستند.

وی ، خاطرنشان کرد :  استان هرمزگان  در بین ۱۰ استان برتر و پیشتاز در پویش غربالگری فشار خون بالا و دیابت قرار دارد که این مهم با همکاری مردم و همکاران بنده بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش برای مدیریت دراز مدت فشار خون بالا تغییر الگوی تغذیه ای و تغذیه سالم ، رسیدن به وزن ایده آل ، افزایش فعالیت بدنی ، ترک مصرف دخانیات ، ترک مصرف الکل ، کاهش استرس ، اندازه گیری فشارخون در خانه ، مصرف درست داروها ، ویزیت مرتب پزشک و کاهش مصرف نمک را پیشنهاد داد .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /