مدیرکل کتابخانه‌های هرمزگان در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در یک دیدار صمیمانه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان از استقبال بی‌نظیر مردم هرمزگان نسبت به رویدادهای کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و نسبت به چالش های پیش روی تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی بندرعباس انتقاد کرد.

به گزارش صبح دریانیوز ، مدیرکل کتابخانههای استان هرمزگان بیان کرد : در حال حاضر ۸۱ کتابخانه در سطح هرمزگان داریم که با افتتاح کتابخانه مرکزی جدید در بندرعباس، استاندارد فضای کتابخانه در استان به ۲ متر می‌رسد که با استاندارد جهانی که ۸ متر است فاصله قابل محسوسی دارد. چارهای جز افزایش کتابخانهها نداریم و در حال حاضر در بندرعباس حداقل به چهار کتابخانه دیگر نیاز داریم.

فرشاد محمدی با اشاره  افتتاح مراکز کتابخوانی و نمایشگاه های کتابخوانی در استان گفت : استقبال مردم از انجمن های کتابخوانی، ماشین های کتابخوانی سیار، نمایشگاه های کتاب بسیار بی نظیر بوده است. تمایل مردم به این حوزه زیاد است و تنها باید زیرساخت های آن فراهم شود.

محمدی با اشاره به اقدامات خیرین غرب هرمزگان گفت : در غرب استان، خیرین در حوزه جذب و تشویق مردم به کتاب خوانی بسیار فعال هستند و اقداامات قابل تحسینی را انجام داده اند. احداث کتابخانه و اهدای کتاب در غرب استان به یکی از نقاط قوت تبدیل شده است.

در ادامه وی از تفاهم‌نامه همکاری این اداره کل و ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان منعقد و اجرایی خبر داد و گفت : توجه به اینکه استراتژی اداره کل کتابخانههای عمومی، افزایش سرانه فیزیکی و همچنین افزایش سرانه مطالعه مفید است این تفاهم‌نامه می‌تواند یک گام بزرگ تلقی شود‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان تصریح کرد : طی این تفاهم‌نامه، پس از نیازسنجی، کتاب‌های موردنیاز هر کتابخانه با موضوعات مختلف ازجمله کمک‌آموزشی، کودک و نوجوان، اجتماعی، رمان و داستان، دینی و مذهبی به‌صورت مجزا خریداری و در اختیار آن گذاشته می‌شود.

فرشاد محمدی با اشاره به اینکه شهر بندرعباس با جمعیت بیش از  ۷۰۰ هزارنفر تنها ۶ کتابخانه دارد ، گفت : از این تعداد هم دو مورد آن در ۶۰۰ دستگاه به فاصله ۱۰۰ متری ساخته‌شده است.  جانمایی آن ها  مناسب نبوده است.

محمدی عنوان کرد : از چالش‌های پیش روی حوزه کتابخانه در استان عدم توسعهکتابخانهها است.

وی در برخی نقاط شهر جانمایی نامناسب کتابخانه‌ها و معطل ماندن کتابخانهمرکزی و واگذاری نادرست کتابخانه شهدا به شهرداری بندرعباس را از جمله دلایل مهمی برشمرد و گفت : این موضوع باعث شده در خدمات‌دهی به آحاد مردم با کمبود فضای فیزیکی دچار شویم؛ زیرا مادر این زمینه  تنها بهره‌بردار هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان تعداد کتابخانههای استان را ۸۸ مورد عنوان کرد و گفت : از این تعداد هفت مورد آن در کیش است که به دلیل عدم هماهنگی مناسب بین نهاد کتابخانه‌های کشور و سازمان منطقه آزاد کیش؛ در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

محمدی گفت : کتابخانه پارک شهید دباغیان هم به رغم گذشت نزدیک به ۱۲ سال از انعقاد قرارداد کتابخانه‌های عمومی هرمزگان با شهرداری بندرعباس همچنان تکمیل نشده است و بر اساس دستور امروز معاون استاندار باید زمان بندی تکمیل آن در جلسه با شهردار بندرعباس در ۴۸ ساعت آینده مشخص شود همچنین برای ادامه کار ساخت کتابخانه مرکزی نیز اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان بر اساس اعتبارات فعلی با تلاش شبانه روزی طرح را جلو ببرد.

وی با انتقاد از وضعیت فعلی کتابخانه ها در هرمزگان گفت : کلانشهرهای کشور دارای کتابخانه‌های مجهزی هستند که خدمات فرهنگی مختلفی را به مردم ارائه می‌کنند به عنوان نمونه کتابخانه‌های مرکزی مشهد و یزد بیش از ۵۰ خدمت را به دوستداران کتاب و کتابخوانی ارائه می‌کنند.

کتابخانه مرکزی بندرعباس یکی از آثار فاخر فرهنگی جنوب کشور

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه و امام جمعه در بازدید از ساختمان در حال کار کتابخانه مرکزی گفت : از سال آغاز ساخت این کتابخانه یعنی سال ۸۸ تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده است  و اتمام آن تنها به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم دارد و  امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات موردنیاز تا آمدن رئیس جمهور به هرمزگان در سال جاری به بهره برداری برسد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با اشاره به نیمه تمام ماندن پروژه ۶ هزار و ۸۰۸ متر مربعی کتابخانه‌ مرکزی بندرعباس ، اظهار داشت : اگر این کتابخانه افتتاح شود یکی از آثار فاخر فرهنگی در جنوب کشور خواهد بود که برای آیندگان به جا خواهد ماند. این مرکز تبدیل به یکی از مجهزترین اماکن فرهنگی شهر خواهد شد.

وی افزود : رئیس جمهور زمانی که به استان همجوار ما یعنی فارس تشریف بردند و مقامات آنجا گفتند که نیاز به اعتباری برای تخصیص کتابخانه دارند، ۴۰۰ میلیارد تومان در آن همان سقر برای پروژه مذکور در نظر گرفته شد؛ پس ۳۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی بندرعباس رقم بالایی نیست. امیدواریم مسئولان بتوانند از طریق صنایع و از طریق بعد مسئولیت اجتماعی آن ها این بودجه را تامین کنند ؛ زیرا توسعه فرهنگ و دانش مهم ترین رکن برای پیشرفت یک جامعه است.

پایان خبر /