صدیقه موسایی متولد 1356 از بندرعباس  2 پسر بیست و هشت و بیست و چهارساله دارد پس از 16  سال حرفه آرایشگری را به دلیل مشکلات جسمی رها کرد .

به گزارش صبح دریا نیوز ، موسایی با بیان اینکه خانواده ام با کار کردنم مخالف بودند ، افزود : سال گذشته بلال تنوری را که توسط دستگاه طبخ می شد  را برای اولین بار در ساحل بندرعباس عرضه کردم .

وی ، ادامه داد : ۲ نیروی کار افغان برای دستگاه بلال تنوری و چند نیروی دیگر برای کار نان توموشی ( نان سنتی  هرمزگان ) استخدام کردم .

موسایی ، با بیان اینکه  پس از مدت کوتاهی نیروی کاری که کار طبخ نان را برعهده داشتند با فوت و فن کار آشنا شدند استعفا دادند و برای خود کار کردند ، عنوان کرد : پس از این اتفاقات و گرفتن نیروی کار جدید و دوباره استعفا دادند آنها برای راه اندازی تجارت خودشان تلاش کردم خودم این حرفه را بیاموزم .

این زن شاغل ، توضیح داد : به دلیل درد گردن و دیسک کمر آرایشگری را کنار گذاشتم و در ۸  سال آتی در کارگاه دوخت شلوار بندری مشغول به کار شدم و حدود یکسالی است که کار بلال تنوری و نان توموشی را انجام می دهم .

موسایی ، خاطر نشان کرد  : روزی که کارم را کنار چای کرک احمد آغاز کردم این اطراف شلوغ نبود و هیچ کسی دستگاه بلال تنوری نداشت به دلیل اینکه جایی برای نگهداری دستگاه نداشتم آن را در خانه یک افغان می گذاشتم ؛پدر خانواده مرد هفت و پنج ساله  و بسیار خوبی بود برای جبران کمک خانواده اش به من از پسرش خواستم با من کار کند پس از گذشت ۲ هفته همکارم استعفا داد و برای خودش یک دستگاه بلال تنوری خریداری کرد و کم کم تعداد دستگاه ها به ۱۲ رسید و اشتغالزایی خوبی ایجاد شد .

این زن خلاق  بیان داشت : به دلیل استعفا نیروی کارم و همچنین زیاد شدن دستگاه بلال تنوری به فکر خلاقیت جدید افتادم و کلبه نان توموشی را در پراید وانت خود احداث کردم؛ در سفرهای تفریحی که به  تهران ، کرج ، رشت و انزلی  داشتم درکنارش به عرضه نان پرداختم و به دلیل مزه شوری نان که با سوراغ و مهیاوه بود استقبال زیادی شد .

گفتنی است ، طرز تهیه نان توموشی به استان هرمزگان تعلق داشته و یکی از نان‌های پراستفاده در جزیزه قشم است. این نان مقوی و خوشمزه معمولاً با سوراغ و مهیاوه خورده می‌شود که از غذا‌های سنتی هرمزگان محسوب می‌شوند. البته این نان در استان هرمزگان با نام‌های متفاوتی مانند لیتک، تمشی، نون تاوَه و نیز معروف است.

شما می‌توانید از این نان در وعده‌های مختلف غذایی به ویژه صبحانه استفاده کنید و از عطر و طعم آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه این نان خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /