رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در نشست هم انديشي و بيان مشكلات در حوزه اقتصاد دريا محور با بیان اینکه  توان اقتصادی، محیطی و زیرساختی هرمزگان پیشران اقتصاد ملی است، ولی از این ظرفیت های مهم در توسعه ملی و منطقه ای بهره گیری نشده است، عنوان کرد : بخش اعظم نوار ساحلی جنوب کشور در هرمزگان است .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمدرضا صفا با بیان اینکه همچنان ظرفیت های دست نخورده عظیم و گسترده ای در این استان وجود دارد که می تواند سرمایه جهش اقتصادی کشور باشد ، افزود : این در حالی است که نرخ بیکاری استان هرمزگان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۵ درصد و میانگین نرخ بیکاری کشور در این سال معادل ۹ درصد و هرمزگان درنرخ بیکاری رتبه اول کشوری داشته است .

صفا ادامه داد: به نحوی غفلت از ظرفیت های موجود که برگرفته از نحوه مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی ماست چنین مشکلاتی به بار آورده است.

وی تاریخ اقتصادی، سیاسی و نظامی استان هرمزگان را نشانگر محوریت ملی استان در زمینه فعالیت های دریامحور دانست و تصریح کرد: سهم استان هرمزگان از کل طول نوار ساحل کشور ۴۵ درصد و سهم این استان از طول نوار ساحلی جنوب کشور ۵۸ درصد است به نوعی می توان گفت که  بخش اعظم نوار ساحلی جنوب کشور در این استان واقع شده است.

رئیس اتاق بازرگانی  با اشاره اینکه  مساحت آبی استان هرمزگان حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع و دارای ۲  شهرستان جزیره ای قشم و ابوموسی با ۱۴ جزیره است ،  یادآور شد: به منظور افزایش جمعیت مناطق ساحلی و استفاده از ظرفیت دریا و رفع عدم توازنها پیشنهاد می شود  از توسعه صنایع آب بر درفلات مرکزی ایران جلوگیری و به مناطق ساحلی استان از جمله سواحل دریای عمان انتقال یابد.

صفا با بیان اینکه  به جای شیرین سازی و انتقال آب برای صنایع آب بَر در مناطق مرکزی، این صنایع به نوار ساحلی انتقال یابند ، خاطر نشان کرد : . با توجه به اینکه  خلیج فارس ظرفیت محدود و شکنندهای از نظر زیست محیطی دارد بنابراین صدور مجوز شیرین سازی آب دریا برای استان های مرکزی و مجاور به دریای عمان منحصر شود .

این مسئول به مبادلات مرزی در این استان  پرداخت که سابقه ای به درازای تاریخ دارد و ادامه داد :  برای افزایش تاثیر این مبادلات در سبد درآمدی مردم ساحل نشین نسبت به یکپارچه سازی قوانین و نهادها و ساختارهای درگیر در مبادلات مرزی با رویکرد بهره مندی بیشتر مردم اقدام شود.

وی تاکید کرد : جهت  تسهیل و تسریع در توسعه سواحل مکران و جذب سرمایه گذاران نسبت به ایجاد و اصلاح زیرساخت ها از جمله راه ،آب ، برق ، بنادر و ارتباط هوایی مداوم پیوسته اقدام شود.

صفا بار دیگر به تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در استان تاکید  و عنوان کرد: می بایست به منظور بهره گیری بخشی از امکانات مناطق آزاد، همانند سایر مناطق آزاد کشور اجازه تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در سایر مناطق هرمزگان میسر شود.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در بخش دیگری از سخنانش  بیان داشت :  انتظار داریم دریافت مجوزهای بازرگانی شرکت های بزرگ مستقر در استان هرمزگان از اتاق بازرگانی بندرعباس الزامی و اجرایی شود.

وی اضافه کرد : استان هرمزگان تنها استانی است که دارای حمل و نقل مسافر دریایی است  و باید در راستای نوسازی ناوگان فعلی و همچنین  صدور مجوز واردات شناورهای مسافربری میسر شود.

گفتنی است، فعالان اقتصادی هرمزگان  در این جلسه  به بیان دغدغه های اقتصادی ، چالش های پیش رو و وضعیت استان در حوزه های مختلف پرداختند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /