مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت : بنادر شرق این استان به اقلام و تجهیزات مرتبط با واکنش سریع و مقابله با آلودگی و حفاظت از محیط زیست دریایی تولید شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیز شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، حمیدرضا محمدحسینی تختی اظهار کرد : مطابق با مقررات و قوانین ملی و بین‌المللی از جمله کنوانسیون مارپل ، بنادر شرق استان اقدام به تجهیز اقلام مقابله با آلودگی و حفاظت از محیط زیست دریایی کرده که بخش عمده این تجهیزات با تکیه بر دانش متخصصان داخلی ساخته و تولید شده است.

وی این اقلام را شامل پدهای جاذب، سوربنت، بوم و انواع تجهیزات ایمنی مقابله با حوادث دریایی اعلام کرد و در خصوص اهمیت تجهیز بنادر به این اقلام گفت: با توجه به صادرات مواد نفتی از پایانه‌های بنادر شرق هرمزگان و احتمال وقوع حوادثی مانند آلودگی دریا با این مواد و تبعات غیرقابل جبران این حوادث، تجهیز و تکمیل مورد نیاز برای پیشگیری از حوادث احتمالی امری ضرروی است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان افزود: در راستای تدوین دستورالعمل‌ها و مقررات ایمنی و بین‌المللی از جمله کنوانسیون مارپل به منظور افزایش ضریب ایمنی و اطمینان از رعایت استانداردهای زیست محیطی و پیشگیری از حوادث مخرب زیست محیطی در زمان عملیات تخلیه و بارگیری مواد نفتی و غیرنفتی تعدادی از اقلام مرتبط با این حوزه خریداری و در مواقع نیاز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

گفتنی است ، کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها در سال ۱۹۷۳ با برگزاری کنفرانس بین‌المللی آلودگی دریا توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به تصویب رسید.

این مقررات دربرگیرنده منابع گوناگون آلودگی ناشی از کشتی‌ها بوده و هدف اصلی آن حذف آلودگی عمدی محیط زیست دریا به وسیله نفت و سایر مواد مضر و کاهش تخلیه چنین موادی به صورت عمدی و یا غیرعمدی از طریق اعمال قوانین و مقررات بر کشتی‌ها و بنادر است.

پایان خبر /