وزیر صمت در اولین روز از دهه فجر در نشست با فعالان صنعتی، معدنی و تجاری استان هرمزگان ،  با بیان اینکه پروژه های عظیمی افتتاح و  عملیات اجرایی پروژه های دیگر آغاز شد، گفت : افتخار داشتم که دستمایه رنج دیگران را امروز افتتاح کنم .

به گزارش صبح دریانیوز ، عباس علی آبادی ، افزود : اینکه فکر کنیم ظرفیت زن ها را می توانیم نادیده بگیریم اشتباه است زیرا زن ها در هندسه و جایگاه خود ظرفیت های بسیاری دارند .

علی آبادی ، با اشاره به اینکه بزرگترین چالش کشور آب است و باید بر این چالش غلبه کنیم ، خاطرنشان کرد : ابر پروژه بازچرخانی آب شهر بندرعباس یک پروژه فرهنگی است که امروز یک فاز آن به بهره برداری رسید البته باید به مردم مصرف بهینه آب را آموزش داد و پس از مصرف آن را به چرخه برگردانیم ؛ هر چه بیشتر این فرآیند تکرار شود موفق تر هستیم.

وی ، اضافه کرد : به محیط زیست خود متعهد باشیم و عمل به مسئولیت های اجتماعی را جدی بگیریم  به سمت صنعت دانش بنیان و انسان محور نه مواد اولیه محور پیش برویم.

وزیر صمت، تصریح کرد: تمام تلاش مان ایجاد اعتبار برای مردم است و وزارت صمت با کمک صنایع و اصناف، اعتبار را ایجاد با بانک ها هماهنگ شده است و روش اجرایی آن طراحی شده که به زودی اطلاع رسانی می شود .

علی آبادی، ادامه داد: اکنون بین ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان می توانیم اعتبار بدهیم و اگر اصناف در این زمینه نیز همراهی کنند این کمک به مردم و سنت قرض الحسنه بهتر انجام می شود.

وی با بیان اینکه تمام اختیارات وزیر به مدیرکل ها در استان ها تفویض شده است، مطرح کرد: آنان باید پاسخگو باشند و طبق قانون عمل کنند اگر جایی نیاز به مشورت است با معاونان من مشورت کنند .

این مسئول کشوری گفت : مشکل شن و ماسه تنها در هرمزگان وجود ندارد به هر استانی سفر کردم این مسئله را داشته اند بایدمشکل ریشه ای حل شود ؛ بررسی کنید ببینید گره کار کجاست؟

وزیر صمت، با اشاره به اینکه پتانسیل ها و ظرفیت های استان شناسایی شود، تشریح کرد: پتانسیل اول استان در ابتدا دریا با هدف صیادی و سرمایه گذاری با صنایع دریایی است،  پتانسیل دوم نیز دریا با هدف تجارت است و پتانسیل و ظرفیت سوم نیز دریا با هدف توریسم و گردشگری است .

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هرمزگان استانی مرزی در جبهه تجارت است، بیان داشت: برای واردات و صادرات باید بهترین وارد کنندگان و صادرکنندگان کشور در هرمزگان جمع شوند زیرا هرمزگان پتانسیل عظیمی در تجارت دارد.

علی آبادی با بیان این موضوع که بزرگترین ثروت استان مردم آن هستند، اظهار داشت: این ظرفیت عظیم نیازمند جمعیتی چند برابر است بی دلیل نیست که مقام معظم رهبری تاکید بر افزایش جمعیت دارند زیرا اگر جمعیت نداشته باشیم نمی توانیم پتانسیل ها را فعال کنیم .

وزیر صمت، ابراز داشت: مهمترین چالش ما بهره وری است و باید آن را در زمینه های مختلف از جمله انرژی ، آب ، محیط زیست و  … افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از بهره وری باید صنعتی شویم، عنوان کرد: نفت ، گاز و منابع سرشار معدنی هیچکدام نمی توانند با معیارهای و روش های امروزی کشور را نجات دهند این مهم است که بدانیم باید مسیر را عوض کنیم با این مسیر نمی توان  مردم را اداره و سعادتمند کرد هر چند که در این مسیر با رنج بسیار دستاوردهای خوبی داشتیم .

گفتنی است، این نشست با حضور رئیس سازمان صمت هرمزگان در جمع تجار ، بازرگانان ، صادرکنندگان، تولید کنندگان و کارآفرینان هرمزگان برگزار شد .

در این نشست برخی از صادرکنندگان به بیان مشکلات در این حوزه پرداختند و با وزیر صمت گفت و گو کردند .

رئیس سازمان صمت هرمزگان در نشست با فعالان اقتصادی و کارآفرینان استان گفت: استان هرمزگان در فعالیت صنعت، معدن و تجارت خوشبختانه هم استان صنعتی و هم استان تجاری معرفی شدیم و با توجه به زیرساخت ها و در شرایط فعلی هم استان معدنی هستیم.

خلیل قاسمی بیان داشت: در حوزه صنعت حدود هزار واحد صنعتی بزرگ و شاخص در استان هرمزگان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز حدود ۱۷۰۰ مجوز صنعتی جدید که در رتبه بندی وزارت صنعت معدن و تجارت شاخص اول را داریم.

رییس سازمان صمت استان هرمزگان ادامه داد: زیرساخت خوبی داریم در شهرک ها و نواحی صنعتی و ظرفیت های معادن استان هرمزگان در دوسال گذشته بخصوص با پهنه بندی که در استان انجام شد، در سنگ آهن هماتیت برآورد ما بیش از ۸۰۰ میلیون سنگ آهن هست که در این بخش هم توانستیم ظرفیت های جدید معدنی استان را در این سالها کشف یا به ذخایر معدنی استان اوضاع کنیم و استان را از معادن غیراقتصادی و کوچک فاصله بگیریم.

وی افزود: امروز با داشتن دانش آهن ادعا داریم که استان اول هستیم و  با نگاه وزیر صمت نسبت به ایجاد شهرهای تخصصی، فناورانه و دانش روز بهره ببریم.

قاسمی اضافه کرد: صنایع و معادن غیر فلزی هم خوشبختانه شناسایی شده و در این بخش هم زنجیره های خوبی تعریف کردیم و تلاش کردیم که در این چند ساله از توانمندی های همه بزرگان در این حوزه و سرمایه گذاران استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: صادرات غیر نفتی استان منتهی به سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیارد و ۳۹۰ در بخش صنعتی است و امیدواریم در سالهای آینده این عدد را افزایش بدهیم و در زنجیره های هدف گذاری شده در بخش معدن و صنعت در جای جای استان افزایش یابد.

پایان خبر/