مدیرعامل شرکت ستاره خلیج فارس، در حاشیه کارگاه تخصصی آموزشی مدیریت پسماند صنعتی ویژه مدیران صنایع هرمزگان، ضمن تبریک هفته زمین پاک،گفت: پالایشگاه خلیج فارس از پالایشگاه های پیشرو در امر محیط زیست است.

به گزارش صبح دریانیوز، علیرضا جعفرپور بروجنی با اشاره به اینکه روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می شود، افزود: دنیا برای تامین انرژی و سوخت به سمت استفاده از انرژی‌های سبز می‌رود.

جعفرپور، پالایشگاه خلیج فارس یکی از پالایشگاه های پیشرو در امر محیط زیست است در سال گذشته اقداماتی در خصوص محیط زیست انجام دادیم از باب مسئولیت اجتماعی در برگزاری همایش ها و محافظت از زیست کره گنو و پاکسازی ساحل و سواحل نیلگون خلیج فارس و جزایر این رسالت را انجام دادیم اما عمده کار ما و آنچه ما متمرکز هستیم رسالت و نقش محیط زیستی خودمان است و بسیار بزرگتر است سال گذشته همگام بامردم به کاشت یکصد هزار اصله نهال حرا در سواحل خلیج فارس حرکت کردیم همچنین یکصد هکتار جنگل کاری خشک داریم.

وی از کارهای شاخص پالایشگاه خلیج فارس به ایجاد زیرساخت لازم برای تصفیه و شیرین سازی یکصد هزار بشکه انواع فرآورده های نفتی است در یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت و گاز از اقدامات بزرگ این پالایشگاه است .

مدیرعامل ستاره خلیج فارس، ادامه داد: قبل از راه اندازی این واحد تولید گازوئیل معمولی را داشتیم که با راه اندازی این واحدِ تصفیه،گازوئیل با ظرفیت ۴۵ هزار بشکه در روز به صورت پیوسته نفت گاز تولیدی پالایشگاه را تبدیل به نفت و گاز یورو ۵ و عرضه می شودکه اثرات زیست محیطی آن بسیار کلان است یعنی  نفت و گاز ترشی که عرضه می شد از لحاظ ریالی به ضرر ما بود از لحاظ مسئولیتی من به هیچ عنوان با تولید فرآورده های نامنطبق به خصوص در زمانی که ما نیاز داریم زمین را پاک نگهداریم ساگاز نبودو همکارانم با راه اندازی این واحد از این اثرات مخرب جلوگیری کردند.

جعفرپور بروجنی، خاطرنشان کرد: نسبت به سال ۱۴۰۰ در یک روند مستمر افزایشی از حدود ۳۳ میلیون لیتر تولید بنزین و اجزای بنزینی به ۴۳ تا ۴۵ میلیون لیتر رسیده ایم که این را در مقایسه با پتانسیل تولید کشور حدود ۴۰ درصد بنزین کشور را ما تولید می کنیم.

مدیرعامل بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان،از دیگر اقدامات این پالایشگاه به تصفیه نفت سفید اشاره و اضافه کرد: با تبدیل نفت سفید معمولی به نفت سفید یورو ۵ امکان صادرات دریایی نفت سفید برای اولین بار  فراهم شد.

وی، با اشاره به اینکه از اقدامات کلان این پالایشگاه صادرات دریایی گاز مایع در ۲  بخش است، توضیح داد: یکی زیرساخت انتقال lpg در کشور محدود بود زیرساخت دریایی برای این انتقال وجود نداشت با همکاری هایی که با ستاد کل و پیگیری های که کردیم، پدافند غیرعامل، همکاری های شرکت ملی پالایش و پخش و کمک استاندار از امکانات موجود در اسکله شهید باهنر بهره برداری کنیم هر چند که بخش زیادی از امکانات اسکله از بین رفته بود تمام آنها را پالایشگاه خلیج فارس در یک بازه زمانی چهل روزه انجام داد و امکان صادرات دریایی گاز مایع فراهم شد.

جعفر پور بروجنی ادامه داد: با اینکار ضعف در لجستیک زمینی جبران شد و صادرات دریایی و زمینی باهم انجام می شود و پوشش کشتی های ۲۰۰۰ هزار تن تا ۷۰۰۰ هزار تن بارگیری می شوند  و در عرصه جغرافیای سیاسی نیز تاثیرگذار است.

این مسئول تصریح کرد: حدود یکهزار و ۴۰۰ گاز  lpg تولید می کردیم اما با تغییرات در واحدهای عملیاتی که داشتیم و راه اندازی برخی از پکیج های فرآیندی توانستیم این تولید را به یکهزار و ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن  برسانیم.

مدیرعامل ستاره خلیج فارس، بیان داشت:  از حدود ۴۵ هزار تن تولید گاز ، حدود ۲۰  هزار تن را قرارداد دریایی داریم و  از ۲۵ هزار تن مانده بخشی زمینی و بخشی دریایی صادر می شود و  این یک کار کلان است که در این عرصه انجام شد.

وی، با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۳  مجموع سرمایه گذاری ها در زمینه انرژی خورشیدی از مجموع سرمایه گذاری ها در زمینه نفت و گاز نفت و گاز پیشی گرفت،گفت: این امر بیانگر این است که دنیا به سمت انرژی خورشیدی و در نهایت به سمت انرژی پاک پیش  می رود و همچنین  چین در این زمینه پیشرو است.

جعفرپور بروجنی با بیان اینکه در ۲۵ سال آینده دنیا به سمتی می رود که سهم انرژی های فسیلی را از ۶۵ درصد به ۱۰ درصد برساند، مطرح کرد: انرژی های تجدید پذیر و در راس آن انرژی خورشیدی جایگیزین انرژی فسیلی می شود.

مدیرعامل ستاره خلیج فارس، جهت حفظ محیط زیست و همراهی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از احداث واحد آمونیاک سبز که پاک ترین سوخت دنیا است خبر داد.

جعفرپور بروجنی، توضیح داد: آمونیاک با سه شیوه تولید می شود آمونیاک خاکستری، آمونیاک آبی و آمونیاک سبز که اثرات زیست محیطی ندارد و از طریق انرژی خورشیدی تولید می شود که پاک ترین سوخت دنیا است .

وی با بیان اینکه ستاره خلیج فارس اولین تولید آمونیاک سبز را در کشور انجام می دهد، افزود:  در سه سال آینده این واحد با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن آمونیاک در سال به بهره برداری می رسد و بخشی برای تولید کودهای فسفات، بخشی برای تولید سولفات آمونیوم، بخشی تولید نیترات آمونیوم که کاربردهای چندگانه ای دارد استفاده می شود.

جعفرپور بروجنی، تصریح کرد: تمام فرآیند تولید آمونیاک داخلی انجام می شود  و ساخت این واحد آمونیاک سبز که در دنیا بی نظیر خواهد بود نیز توسط متخصصان،کارشناسان و متخصصان داخلی انجام می گیرد.

وی، سرمایه گذاری این واحد حدود ۲۵۰ میلیون دلار اعلام و اضافه کرد:  مطالعات پایه ای در حال انجام است تا ۳ ماه آینده این مطالعات تمام می شود.

پایان خبر/

جمیله دبیری نیا