رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با حضور در ۲ خانه بهداشت در روستاهای چاهو و تازیان بالا، به مناسبت روز بهورز از بهورزان شاغل، دانشجویان بهورزی و مربیان آنها تقدیر کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، دکتر غلامعلی جاودان با بیان اینکه ۱۰۸۳ نفر بهورز شاغل در استان و ۲۲۸ نفر دانشجوی بهورزی در استان فعالیت می کنند ، گفت: بهورز فردی است که در خط اول نظام سلامت در ارتقاء شاخص های کمی و کیفی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و حمایت از خانم های باردار نقش مهم و اساسی را ایفا می کند.

جاودان ، افزود : مراقبت های دوران  بارداری، مراقبت های جنین از نوزادی تا سالمندی از جمله مراقبت هایی است که در خانه های بهداشت روستایی توسط بهورز ارائه می شود.

وی ، عنوان کرد : خدماتی همچون مراقبت های دوران بارداری، مراقبت های نوزاد، کودکان و جوانان، میانسالان و سالمندان ، مراقبت در بیماریهای مختلف واگیر بیماریهای منتقله از طریق آب و مواد غذایی یا حشرات ، بیماریهای دوران کهنسالی، بیماریهای ژنتیکی از خدماتی است که توسط بهورزان ارائه می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن خدا قوت به بهورزان که همواره در کنار مردم هستند، مطرح کرد : هرمزگان استانی گسترده است که یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر وسعت دارد و بهورزان در مناطق دور و صعب العبور خدمات سلامت محور را ارائه می دهند.

جاودان با اشاره به اینکه شبکه گسترده بهداشت و نام بهورز در دنیا به نام ایران ثبت شده است ، اضافه کرد : شاخص های سلامتی ، زنان باردار، زاد و ولد، سلامت محیط و مواد غذایی از جمله شاخص هایی است که توسط بهورزان در سطح بالایی حفظ شده است.

این مسئول ، یادآور شد : ۲۲۸ نفر دانشجوی بهورزی در استان در حال تحصیل هستند که ۱۴۸ نفر آنها دانشجویان جدید بهورزی هستند که به صورت حضوری و ۸۰ نفر از آنها بهورزان شاغل هستند که به صورت غیر حضوری آموزش می بینند.

وی ، خاطرنشان کرد : مجوز پذیرش و تربیت ۳۰۸ بهورز دریافت کردیم که ۹۰ نفر مصاحبه و گزینش شده اند و ۹۰ نفر در مهرماه مراحل پذیرش و مصاحبه آنها انجام می شود و ۱۲۸ نفر به جایگزینی بهورزان بازنشسته در سال ۱۴۰۶ جذب خواهند شد.

جاودان اظهار داشت: با ساختار نظام شبکه فعلی و با جذب این ۳۰۸ نفر بهورز نیاز فعلی دانشگاه به بهورز مرتفع می شود و در طی سال‌های آتی برای خانه های بهداشت جدید و همچنین به جایگزینی بهورزان خروجی (بازنشسته، از کار افتاده، ترک خدمت و غیره) برنامه جذب بهورز برنامه ریزی خواهیم کرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه بهورز باید بومی و ساکن روستای محل خدمت باشد ، اذعان داشت: دوره آموزش بهورزان ۲ ساله شامل یک سال آموزش تئوری و عملی و یک سال مهارت آموزی است که پس از پایان دوره مدرک کاردانی بهورزی به دانشجویان اعطا می شود.

وی خبر داد : اکنون ۴ آموزشگاه بهورزی در سطح استان هرمزگان فعال است و برنامه ریزی جهت راه اندازی ۲ آموزشگاه بهوررزی جدید نیز در حال انجام است.

پایان خبر/