رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد هرمزگان گفت : شرایط اقلیمی و گرم شدن کره زمین دنیا را مجبور به تولید محصولات سبز می‌کند و در فولاد هرمزگان نیز توجه مسائل زیست‌محیطی و رفتن به سمت تولید فولاد سبز در دستور کار است که امیدواریم این شرکت بتواند به عنوان اولین واحد به این رویا دست یابد.

به گزارش صبح دریانیوز ، بهرام سبحانی در آئین افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که به همت فولاد هرمزگان در حال برگزاری است ، با اشاره به اینکه از اوایل دهه ۸۰ تا به امروز شاهد تحولات زیادی در صنعت فولاد بوده‌ایم ، بیان کرد : این تحولات همه بخش‌ها از جمله کوره‌های قوس الکتریکی، ریخته‌گری و … رخ داده است. عمده این تحولات ریشه در برگزاری چنین کنفرانس‌ها و همایش‌های تخصصی دارد؛ چرا که در این کنفرانس‌ها ایده‌های افراد مطرح می‌شود و پرداختن به آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

سبحانی افزود : سیر پیشرفت انتها ندارد و هر روز باب جدیدی در این زمینه باز می‌شود. خوشبختانه گروه فولاد مبارکه و به ویژه فولاد هرمزگان از این امر عقب نمانده و پیشرفت‌های خوبی را داشته‌اند. فولاد هرمزگان با ظرفیت ۱٫۵ میلیون تن می‌تواند فولادهای جدید تولید کند و با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، به سوددهی بالایی دست یابد.

وی با اشاره به تولید ۲ میلیارد تن فولاد در جهان خاطرنشان کرد : یک میلیارد تن از این محصول را کشور چین و یک میلیارد تن دیگر را دیگر کشورهای دنیا تولید می‌کنند، کشور ایران با ۳۰ میلیون تن تولید فولاد رتبه دهم جهان را دارد و چنانچه از ظرفیت‌های ایجادشده استفاده کنیم، به رتبه‌های بالاتر و حتی رتبه هفتم دست می‌یابیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در سند چشم‌انداز کشور که ۱۸ سال پیش تدوین شد، قرار بر این بود که در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم ، تصریح کرد : در این زمینه فولادسازان در همه بخش‌های خصوصی، دولتی و خصولتی گام‌های زیادی برداشته‌اند و فاصله چندانی با ظرفیت ۵۵ میلیون تنی نداریم. حتی امروز به ظرفیت حدود ۵۰ میلیون تن تولید فولاد رسیده‌ایم؛ با این حال ظرفیت ایجاد شده امکان بهره‌برداری نداریم. در حالی حاضر ظرفیت مورد استفاده امروز ۳۰ میلیون تن بوده و علت آن نیز کمبود انرژی در کشور است.

بهرام سبحانی عنوان کرد : در حال حاضر ۱۳ میلیون تن از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد کشور صادر می‌شود که برای صادرات همین میزان نیز با محدودیت‌های حمل ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی مواجه هستیم. این محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد از سرمایه‌گذاری صورت گرفته استفاده لازم را ببریم که هنوز دورنمای روشنی برای حل این مشکلات وجود ندارد.

سبحانی با بیان اینکه یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت کمبود گاز ، استفاده از هیدروژن است ، گفت : در فولاد هرمزگان توجه مسائل زیست محیطی و رفتن به سمت تولید فولاد سبز در دستور کار است که امیدواریم این شرکت بتواند به عنوان اولین واحد به این رؤیا دست یابد.

وی در پایان تاکید کرد : شرایط اقلیمی و گرم شدن کره زمین دنیا را مجبور به تولید محصولات سبز می‌کند، امروز واردات به اروپا مشمول تعرفه وارداتی سنگینی به میزان تولید دی اکسید کربنی که برای تولید فولاد تولید می‌شود که این اقدام خوبی است و می‌تواند برای تحقق تولید فولاد سبز کمک کننده باشد. اکنون در دنیا فولاد مسموم، فولاد ضد حقوق بشری تلقی شده و باید توجه داشت که در حال حاضر ۷۳ درصد از فولاد دنیا به روش کوره بلند تولید می‌شود و امیدواریم که در کشور در حوزه فولاد سبز به موفقیت برسیم.

پایان خبر /