رئیس کل دادگستری هرمزگان با حضور بر عرشه «کشتی اما کریس» برای پهلوگیری این کشتی و ترخیص محموله ۷۰ هزار تنی گندم ، دستور قضایی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مجتبی قهرمانی در جریان بازدید از کشتی اما کریس در فاصله ۱۰ مایلی ساحل ایران، اظهار داشت: در اجرای تأکیدات مؤکد ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر لزوم حضور میدانی مسئولان قضائی در حوزه بنادر و گمرکات با هدف پیشگیری از رسوب کالا، در بازدید صورت‌گرفته از بندر شهیدرجایی بندرعباس، پس از کسب اطلاع از مشکل به وجودآمده برای پهلوگیری گیری کشتی اقیانوس پیمای اما کریس و عدم ترخیص محموله بزرگ گندم وارداتی دستورات صریح قضائی به‌منظور رفع موانع موجود صادر شد.

قهرمانی با اشاره به اینکه این محموله ۷۰ هزار تنی گندم حدود ۸ ماه است که بر روی دریا معطل می‌باشد، گفت: چند ماه است که به این موضوع ورود کرده ایم و در نهایت تصمیم گرفتیم با حضور در عرشه کشتی در فاصله ۱۰ مایلی ساحل به صورت حضوری جهت مداخله و رفع اختلاف میان مالک کشتی خارجی و فروشنده خارجی آن اقدام کنیم چرا که ممکن است فرآیند معمول این حل اختلاف در خارج از کشور طولانی شود.

وی تصریح کرد: در نتیجه حضور مسئولان قضائی در این کشتی ضمن بازدید از محموله ۷۰ هزار تنی گندم و گفتگو با ناخدا و ارتباط با مسئولان خارجی آن، با مالک کشتی و فروشنده نیز مذاکراتی انجام شد که در نتیجه آن، امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم این محموله را ترخیص کنیم و از فساد آن و تحمیل هزینه‌های بیشتر به بیت المال و خریدار پیشگیری کنیم.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان با بیان اینکه توقف کشتی‌ها و رسوب کالاهای اساسی به نفع هیچ کسی نیست، خاطرنشان کرد: در نتیجه این موضوع علاوه بر تحمیل خسارات و هزینه‌های سنگین بر فروشنده و خریدار، هم کالا ممکن است آسیب ببیند و از کیفیت بیفتد و هم خدمه کشتی چندین ماه بر روی دریا، معطل و بلاتکلیف بمانند.

قهرمانی با بیان اینکه هزینه دموراژ این کشتی به صورت روزانه بیش از یک میلیارد تومان می‌باشد، بیان داشت: رسوب کالا و معطلی کشتی‌ها برای همه طرفین از هر جهت ضرر است و قوه قضائیه بر این اساس از باب عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید هیچیک از وظایف دستگاه قضائی معطل بماند، به حوزه گمرکات، بنادر و رسوب کالاهای اساسی ورود کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی و رها شدن این محموله بزرگ و ۷۰ هزار تنی گندم وارداتی به مدت بیش از ۸ ماه بر روی دریا سبب شده است که این محموله بزرگ در معرض خطر تضییع قرار گیرد که در نتیجه برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان قضائی و نمایندگان گمرک، اداره بنادر و دریانوردی و شرکت غله و کاپیتان کشتی، مقرر شد در اسرع وقت با مشخص شدن وضعیت این گندم‌ها، نسبت به پهلوگیری کشتی و تخلیه کامل محموله آن اقدام گردد و در صورت عدم حصول نتیجه در مذاکرات، به زودی با تشکیل پرونده قضائی اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام‌شده با دولت و دستگاه‌های متولی، قبلاً نیز در مورد مشابهی یک کشتی حامل روغن خوراکی با ورود دستگاه قضائی و مذاکره با فروشنده خارجی و حل مشکل ترخیص شده است.

وی تأکید کرد: همواره در دستورات قضائی به منظور تعیین تکلیف اقلام وارداتی، اعتماد فروشنده خارجی و اعتبار بازرگان داخلی به عنوان اصلی مهم، مدنظر است.

پایان خبر /