رئیس سازمان صمت هرمزگان در نشستی خبری به مناسبت دهه تولید و تجارت که باحضور مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی هرمزگان ، معاونان سازمان صمت و خبرنگاران در سالن جلسات سازمان صمت هرمزگان برگزار شد ، گفت : در سه ماهه نخست امسال  6 فقره پروانه بهره برداری معدن جهت واردات ماشین آلات معدنی معرفی شدند .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، خلیل قاسمی از عملکرد  سازمان صمت در سه ماهه سالجاری به پیگیری اجرای پروژه بهسازی راه دسترسی به معادن سنگ گچ شهرستان های بندر خمیر و بندرلنگه با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد و افزایش ظرفیت تولید کارخانه های صنایع معدنی ؛ افزایش میزان ظرفیت تولید شرکت سیمان هرمزگان از ۱۸۰۰ هزار تن به ۲۱۰۰  هزار تن این سازمان اشاره کرد .

قاسمی ، اهم اقدامات در سه ماهه امسال از رشد بالغ بر ۲۷۰ درصدی در زمینه صدور گواهی کشف ، رشد بالغ بر ۵۴  درصدی در زمینه صدور پروانه بهره برداری و  افزایش ظرفیت تولید شرکت سیمان شهرستان خمیر نام برد.

وی ، عنوان کرد : رشد ۱۶  درصدی در تولیدات صنایع شیمیایی نظیر قیر و هیدروکربن ، رشد ۸ درصدی در تولیدات شمش فولاد ،رشد یک درصدی در تولیدات آهن اسفنجی ،رشد ۱۳  درصدی در تولیدات شمش آلومینیوم  اهم رشد مربوط به صنایع در سالجاری است .

رئیس سازمان صمت هرمزگان افزایش ظرفیت تولید شرکت نفت ستاره خلیج فارس از ۳۶  میلیون لیتر بنزین به ۴۲میلیون لیتر بنزین در روز را اهم اقدامات در حوزه صنعت دانست.

قاسمی ، درخصوص  عملکرد سازمان صمت در سه ماهه امسال ، با بیان اینکه  معرفی واحدهای تولیدی جهت بهره مندی از تسهیلات بازسازی و نوسازی به مبلغ ۳۰  میلیارد تومان معرفی شده اند ، بیان داشت  :  در ۲ ماهه سالجاری ۵  واحد تولیدی با سرمایه  گذاری ۳۸۸۹  میلیارد ریال و  اشتغال ۸۴ نفر به چرخه تولید برگشته اند .

به گفته قاسمی، امسال هرمزگان در سرمایه گذاری جواز تاسیس رتبه دوم کشور ، در سرمایه گذاری وضع طرح های صنعتی سالجاری رتبه سوم ، در سرمایه گذاری جواز تاسیس های صادره وضع موجود طرح های صنعتی رتبه سوم در سال گذشته  را کسب کرده ایم .

رئیس سازمان صمت هرمزگان ، با بیان اینکه  عمده ترین کشورهای هدف در صادرات دریافت شده از گمرکات استان امارات ، چین ، عمان ، هند و … هستند و عمده ترین کالا چدن  ، فلزات معمولی ، محصولات شیمیایی و … هستند ، خاطرنشان کرد : ارزش ریالی  صادرات بخش های مختلف تولیدی صادراتی استان در بخش صنایع و معادن ، بخش کشاورزی ، بخش شیلات امسال ۱۲۸  میلیون دلار است .

وی ، تصریح کرد : مجموع هدف گذاری صادرات سالجاری در بخش صنایع و معادن ، بخش کشاورزی ، بخش شیلات و صنایع دستی هرمزگان ۲۸۰۲ میلیون دلار است .

قاسمی در بخش دیگر سخنانش اهم اقدامات حوزه بازرگانی خارجی در ۲  سال اخیر به  افتتاح بازارچه ملوانی هرمز ، بندر خمیر و پارسیان جهت کمک به رونق اقتصادی و رشد فعالیت ملوانی ، تخصیص سهمیه پیله وری به پیله وران استان ،پیگیری جهت ایجاد بازارچه های مرزی تیاب ، کنگ وشیوء ، پیگیری صدور مجوز سفر برای شناورهای سنتی زیر ۵۰۰ تُن ،تهیه فهرست اقلام قابل ورود ملوانان در راستای نیاز شهرستان های استان و ارسال به دفتر مقررات صادرات و واردات جهت طرح و تصویب در کارگروه ماده ۱۲ اشاره کرد .

این مسئول اهم اقدامات سه ماهه امسال از  به روز رسانی نرخنامه ۳۸ رسته صنفی ، برگزاری دوره آموزشی رایگان قالی بافی در شهرستان های بندرعباس ، بشاگرد و روستای قلات ، تخفیف در حق عضویت سالانه ویژه طراحان و تولید کنندگان پوشاک های ساده ، ایرانی و اسلامی ، پیگیری تخصیص تسهیلات کم بهره در راستای حمایت از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک های ساده ، ایرانی و اسلامی ، تعداد اشتغال ایجاد شده ۷۴۲  نفر و …  نام برد .

قاسمی ، خاطرنشان کرد : تا پایان امسال سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش صنعت هدفگذاری شده است که تقریبا ۴۰ درصد این برنامه در سه‌ماهه نخست امسال محقق شده و رتبه دوم کشوری را در این زمینه کسب کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته رتبه‌سوم کشوری در بخش صنعت به هرمزگان تعلق گرفت، عنوان کرد: این جایگاه نشان می‌دهد استان هرمزگان بستر و ظرفیت قوی زیرساختی برای توسعه صنعت در مقایسه با استان‌های بزرگ و برخوردار که زیرساخت‌هایشان در این زمینه آماده هست، را دارد.‌

رئیس سازمان صمت هرمزگان مطرح کرد : سرمایه‌گذاری گام نخست فعالیت‌ها در حوزه صنعتی و تجاری است که امیدواریم تا پایان امسال با انجام پروژه‌های بزرگ و شاخص در این حوزه بتوانیم به هدف پیش‌بینی شده دست یابیم.

وی با بیان اینکه از آنجایی که گاز، برق و انرژی به عنوان حلقه نخست برای سرمایه‌گذاری است و در حال حاضر نیز در شرق استان هنوز گاز نداریم بنابراین  سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه، نیازمند چنین زیرساخت‌هایی هستند که باید فراهم شود، یادآور شد : کار توسعه استان در بخش سرمایه‌گذاری به خوبی در دست انجام است و تلاش می‌کنیم این تمرکز از بندرعباس به سمت شرق و غرب استان نیز داشته باشیم و زنجیره‌ها را به عنوان موضوع اصلی حفظ کنیم.

قاسمی ، اذعان داشت : موضوعی که جدای از موارد یادشده باز در حلقه سرمایه‌گذاری مطرح است، در حوزه پسماندها بوده که روی این موضوع نیز برنامه‌ریزی مشخصی انجام دهیم.

این مسئول در خصوص مطالعات اکتشافی پهنه ها توضیح داد : شناسایی بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر مربع محدوده امید بخش ماحصل مطالعات اکتشافی پهنه ها ، انعقاد تفاهم نامه اکتشاف پهنه آهن غرب به وسعت ۳۳۸۰ کیلومتر مربع با سازمان ایمیدرو ، صدور پروانه اکتشاف جهت آغاز اکتشافات تکمیلی در محدوده های امید بخش پهنه های اکتشافی بشاگرد و کوهشاه احمدی ،پیشنهاد واگذاری پهنه اکتشافی شمال بشاگرد به وسعت ۲۷۹۳ کیلومتر مربع با رویکرد شناسایی کانسارهای فلزی با استفاده از ظرفیت مجموعه های تخصصی و توانمند  حاصل این مطالعات است .

رییس سازمان صمت هرمزگان همچنین به برنامه‌های این سازمان در سالجاری اشاره کرد و گفت: ۲۵۳ برنامه امسال در حوزه صمت استان برنامه‌ریزی شده که ۶۶ برنامه مربوط به شعار سال بوده و ۱۸۷ برنامه نیز برای سیاست‌های مستمر وزارتخانه است .

قاسمی با اشاره به رویکرد صمت استان برای تقویت تجارت خرد و کلان ادامه داد: سال گذشته حدود ۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی استان محقق شد که نشان می‌دهد ظرفیت‌های صادراتی استان از برخی کشورهای کوچک همسایه نیز بالاتر است.

رئیس سازمان صمت هرمزگان گفت: سال گذشته موفق شدیم ۱۱۱ واحد صنعتی را ارتقای ظرفیت دهیم که ۲۴ میلیون تُن ظرفیت تولید استان را افزایش داد.

قاسمی ادامه داد: در احیای واحدهای راکد نیز سال گذشته ۴۸ واحد صنعتی احیا و وارد چرخه فعالیت شد.

وی گفت: در سه‌ماهه نخست امسال کشفیات معادن هرمزگان از رشد ۲۷۰ درصدی برخوردار بوده و خوشبختانه امروز ۷۰ میلیون تن سنگ آهن مگنتیت داریم که ۱۰ میلیون تن از آن آماده صدور پروانه بهره‌برداری است‌.

گفتنی است ، از برنامه های دهه تولید و تجارت در هرمزگان می توان به مراسم روز اصناف ، روز صنعت و معدن، بازدید خبرنگاران از آلومینیوم المهدی ، گچ متین و …  اشاره کرد .

 

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /